vauvan porkkanasose käytännössä?
Aiomme aloittaa vauvan sosekokeilut porkkanalla, koska lähikaupassa ei ollut bataattia. Auttakaa nyt avutonta äitiä. Ymmärrän, että vihannekset keitetään suolattomassa vedessä ja että annetaan uusi maku per viikko ja vain kerran päivässä pieni lusikankärjellinen maidon jälkeen.
Kuoritaanko porkkana ennen vai jälkeen keittämisen? Ja sitten soseutetaan muussinuijalla? Täytyykö olla ihan sileää vain voiko olla pehmeitä klimppejä? Varmaankin keitetään niin pehmeäksi kuin mahdollista ja sitten vain hiukan täytyy muussata? Vauvalla ei ole vielä hampaita. Entäpä tuo perunapuoli sitten, soseuttajalla tulee niin helposti sellaista liisteriä (ainakin aina kun olen tehnyt imellettyä perunalaattikkoa)?
Vai olisiko sittenkin parasta aloittaa muussatulla banaanilla? Soseutatteko senkin soseuttajalla vai haarukalla vain?
Laitatteko te lopun soseen pakastimeen? Jos annetaan vain puolikas teelusikallinen kerrallaan, yhdestä porkkanastakin riittää vaikka kuinka kauan eikä tuota varmaan voi antaa yli kolmen päivän jääkaappisäilytyksen jälkeen.
Neuvolantäti on kovin nuori eikä osaa vastata...
Kommentit (4)
Tuota noin. Minä aloitin esikoisella kokeilut jo 3 kk vanhalla kun en ollut varma, ulvoiko mahakipua vai nälkäänsä ja roikkui rinnalla koko ajan (on nyt 14 veenä 179 cm, kengänkoko 47 ja loputon ruokahalu) Annoin itse kylläkin kiinteää ruokaa ennen imetystä, ja imetin kaikkia kolmea lastani 9-12 kk. Porkkanat pestään ja kuoritaan ennen keittämistä. Se on kypsää kun haarukka menee läpi. Sen jälkeen sitten haarukalla/perunasurvimella voi muussata pienemmäksi ja ihan tavallisella vatkaimella tai sauvasekoittimella loput. Sen ei tarvitse olla umpisileää. (Muussista tulee liisteriä, jos sulla ei ole jauhoinen perunalaatu ja käytä soseuttamiseen mieluummin vatkainta)
Minä pakastin soseen jääpalarasioissa. Meillä upposi kunnon annoksia jo kahden viikon päästä ja samalla loppui iltahuuto ja lasta vaivannut ummetus.
Kannattaa ottaa valokuva ekasta maistamiskerrasta, ilme on hyvä!
No keitä siinä samalla teille porkkanaa ja perunaa ja bataattia ja sitten siinä ruokailun yhteydessä vaan otat ja muussaat haarukalla sille vauvalle maistiaisia.Kaikki keitän kuorittuna niin sitten ei tartte ruveta enää ruveta kuorimaan kun pistelee poskeen vaan.
Jos keität ittelee samalla niin jätä vauvalle muutama pala vielä kiehumaan niin tulee pehmeäksi.
Ollaan otettu sellainen tapa että joka ruoalla on jotain vauvallekin sopivaa niin siitä saa samalla eikä tartte ruveta lutraan mitään ylimääräistä.Tulee itsekin syötyä just vaikka keitettyä vihannesta.
Rohkeasti kokeilemaan ja vauva mukaan ruokapöytään niin tulee sekin tutuksi.Meillä annetaan jo 8 kk sormiruokaa eli saa itte siinä pöydän päässä laitella suuhunsa porkkanapaloja ja perunaa yms. pieninä pehmeinä paloina.
Täälläkin aloitettu soseen maistelu joku aika sitten. Perunaa en suosittele pakastamaan, koska itsestäni se muuttui oudon makuiseksi.
Bataatti ja porkkanaa olen pakastanut jääpalamuotteihin.
Tuota, mitä... Oletko sä hyvä ihminen koskaan tehnyt ruokaa? Että kuoritaanko ennen vai jälkeen keittämisen??