Jos perheessä on mahatautinen lapsi, kuinka paljon eristäydytty muusta maailmasta?
Meillä lapsi oksensi illalla ja nyt mietin huomista; hän on tietysti kotona mutta miten muu perhe? Voiko muut mennä normaalisti töihin ja kouluun? Onko mitään keinoa välttää taudin leviämistä a) kotona b) minnekään muualle? Kauanko pitää välttää kaikki vierailuja ja kyläilyä?
Kaikki pinnat ja ovenkahvat ja hanat olen pyyhkinyt kloriittiliuoksella, kaikki käsipyyhkeet meni välittömästi kloriittiliuoksen kautta pesukoneeseen, kaikki astiat heti koneeseen pitkälle ohjelmalle. Mitä muuta voi tehdä?
Kommentit (3)
Kyllä meillä muut menevät kouluun ja töihin. Pk-ikäiset olen kyllä pitänyt kotona, jos olen itse ollut yhtään tolpillani (usein yrjöän kun lapsetkin yrjöävät). Kyläilyt ollaan peruttu ainakin 1vko ajaksi oireiden loppumisesta. Meillä on joskus näes käynyt niin, että sama tauti on ottanut uuden kierroksen n.1vko päästä.
Meillä on ollut kahdesti mahatauti ja molemmissa tapauksissa koko perhe sairastui vuorokauden sisään eli tuota ongelmaa ei ole ollut.
Tyrmistyttää kuitenkin, miten huolettomasti ihmiset tuovat sisaruksia päiväkotiin. Lapsen päiväkotiryhmässä tuotiin hoitoon 2-vuotias, vaikka kaksi isompaa sisarusta sekä toinen vanhemmista oli taudin kourissa. Eipä ollut yllätys, että tämäkin lapsi oksensi ja levitti sitten taudin koko ryhmään. Meillä taudin sai myös isovanhempi, joka haki lasta päiväkodista, ja sen verran pahaan kuntoon meni, että joutui sairaalaan tarkkailtavaksi. Ehkä vähän voisi miettiä, kuinka tarpeellista on niitä pieniä tunkea hoitoon, jos perheessä muut sairastavat. Jos ei jaksa hoitaa, niin tabletti nenän eteen.
Meidän koululainen meni kaverille kylään ja kun hain häntä töiden jälkeen,niin sain kuulla, että muu perhe oli ollut eilen mahataudissa. Mikä järki nyt tuossakin on?
Muut voi mennä kouluun ja töihin, mutta en laittais kyllä päiväkoti-ikäistä lasta hoitoon jos joku kotona oksentaa. Vähintäänkin viikko ollaan oltu itse erossa lapsiperheistä mahataudin jälkeen, siis ettei olla menty kylästelemään tai kutsuttu meille. Meillä mahatauti ollut vain kahdesti, kerran vanhemmilla ja kerran toisella lapsella, myös itse vältellään mahataudin saaneen kotia kylästelypaikkana 1-2vkoa paranemisen jälkeen.