Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsivesinäytteen otto käynnistystä mietittäessä

16.02.2006 |

Miten lapsivesinäyte otetaan ihan loppuraskaudessa? Siis jos suunnitellaa käynnistystä (meillä suuren koon vuoksi n.36 viikolle) ja halutaan lapsivedestä varmistaa keuhkojen kypsyys? Kiitokset vastanneille!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen viikolla 35, ja lapsen kokoa selvitellään myös. Minkälaisia mittoja sinun vauvalla on nyt, jos kerran oltaisiin valmiita koon puolesta käynnistämään. Ja millä viikoilla käynnistämistä yritettäisiin?

Kiitos vastauksesta.

Vierailija
2/4 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulle tehtiin ensimmäisessä raskaudessa rv:lla 36+3 lapsivesipunktio eli lapsivesinäyte otettiin josta katsottiin sitten mm. että onko lapsen keuhkot kypsät.

Toimenpide tehdään siten että ultralla katsotaan hyvä " lammikko" lapsivettä ja sitten äidin masun läpi pistetään neula jonka kautta imetään lapsivettä ruiskuun.

Itse toimenpide ei sattunut. Neulan pisto tuntui lähinnä samalta kuin itikanpisto ja se kun imettiin sitä lapsivettä tuntui lähinnä paineelta masussa.

Omalla vauvallani oli keuhkot kypsät tuollpoin ja seuraavana päivänä aloitettiin käynnistys.

-Ocu 11+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ihmeessä ne saavat neulan osumaan vain lapsiveteen ?! Vauvakin olisi jo melkein 4 kg eikä lopussa sitä lapsivettäkään ole paljoa. Esikoisen aikana se oli jo loppunut noilla viikoilla.

Edellinen synnytys päätyi ikävästi, kun 4640g lapsi ei mahtunut syntymään. Hänelle tuli erbin pareesi eli olkahermopunoshalvaus. Nyt rv 30 ja käynnistystä suunnitellaan, en tiedä mille viikolle sitä vaatisin, vai olisiko sektio turvallisempi. Pojat syntyiväi isoina viikoilla 40 ja 41, käynnistyksiä lupailtiin jo viikolle 38. (sokerirasitukset ja ruokavaliot ok) Nyt pelottaa kovasti että tällä kertaa joku menee pahasti pieleen, kun aiemmin on ollut tuollaisia ongelmia: (

Pelkopolillekaan en saanut aikaa ja ensimmäinen äitipoli rv 37:lle, aivan kuten aiemmissa raskauksissa.... Tähän ei neuvolalääkärinkään mielestä minun kannattaisi suostua ja oma mielipiteeni on sama.

Mietin siis kovasti kumpi olisi turvallisempi, tämä ennenaikainen käynnistys vai sektio.

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun asti tämän vuodatukseni : )

Vierailija
4/4 |
17.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Itsekkin pelkäsin aika lailla kyseistä toimenpidettä ja ajattelin ihan samalla tavalla että kuinka ne osuvat vain lapsiveteen.

Mutta todellakin koko toimenpiteen ajan ( toimenpidettä on tekemässä kaksi lääkäriä ja hoitaja) toinen lääkäri pistää ja toinen katsoo koko ajan ultralla ettei neula osu väärään paikkaan ja että vauva pysyy oikeassa kohdassa. Eli koko toimenpide on turvallinen.

Ennen punktiota otetaan vauvan sydänääni käyrä sekä punktion jälkeen otetaan sitten vähän pitempi sydänääni käyrä, jolloin seurataan että kaikki on hyvin myös punktion jälkeen.

Ainut mitä olen kuullut että punktion jälkeen voi tapahtua on se että synnytys käynnistyy.

-Ocu 11+4