Väliviivan käyttö, kun ei tiedetä onko yhdyssana vai ei.
Kaikenlaisia sanavirityksiä tullu nähtyä. Itse tarkastan sanat esim. Kielikellon nettisivuilta.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Joskus viiva on paikallaan, vaikka kyseessä on ilmiselvä yhdyssana. Näin esimerkiksi silloin, kun sanan etuosa on vieraskielinen. Online-palvelut on mielestäni OK.
Tämähän ei ole mikään mielipidekysymys.
Jos en ole varma onko sana yhdyssana vai ei, niin kirjoitan niin miten kuulostaa parhaalta. En kyllä jaksa käydä erikseen tarkistamassa kieliasua, paitsi jos on jostain virallisesta, kuten työhakemuksesta kyse.
Itse kyllä melko hyvin yhdyssanat hallitsen, mutta silti välillä tulee vastaan sanoja joista en ihan varma ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus viiva on paikallaan, vaikka kyseessä on ilmiselvä yhdyssana. Näin esimerkiksi silloin, kun sanan etuosa on vieraskielinen. Online-palvelut on mielestäni OK.
Kyllä muuten on. Kielitoimiston kanta moniin kysymyksiin on, että kaksi erilaista kirjoitustapaa voi olla molemmat aivan yhtä oikeita. Eli makuasia, kumman valitsee.
Tuntuuko vain minusta vai onko joku koulun äidinkielentunti siirtynyt tänne vauvapalstalle tänään?
On teillä kieli-oppi-poliiseilla rankkaa :(
t. rakennus mestari
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko vain minusta vai onko joku koulun äidinkielentunti siirtynyt tänne vauvapalstalle tänään?
Kielipoliiseilla ala-apuviivat kipeinä.
Mun väliviivaa käytetään meillä harva se päivä, ja ihan oikein :D
Yhdyssanaa miettiessä parhaimpia keinoja on käyttää -kin päätettä sanojen välissä.
Sateen kaari. Sateenkinkaari vai sateenkaarikin?
Tällä jo pääsee todella pitkälle miettiessään onko kyseessä yhdyskinsana vai yhdyssanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten on. Kielitoimiston kanta moniin kysymyksiin on, että kaksi erilaista kirjoitustapaa voi olla molemmat aivan yhtä oikeita. Eli makuasia, kumman valitsee.
Niin onkin, mutta en tiennytkään että tämä on yksi niistä asioista. Eli olin väärässä, sinä oikeassa! Aina oppii uutta :)
Kamalin yhdyssanavirhe jonka oon koskaan nähnyt on edus-kunta talo
Vierailija kirjoitti:
Kamalin yhdyssanavirhe jonka oon koskaan nähnyt on edus-kunta talo
Mä taas näin tään: ed-usk-unta!-talo! Oli jossain ministeriön raportissa, olikohan joku nukahtanut näppäimistön päälle?!
Mikä ihmeen väliviiva? Tarkoitat kaiketi yhdysmerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen väliviiva? Tarkoitat kaiketi yhdysmerkkiä.
Välivuoto ja väliviiva, eikö ne ole samaa pesyettä?