Surettaa niin tuo erään lapsiperheen köyhyys.
Lapsi kulkee koulussa vielä välikausitakilla, vahat kengät sai kun oli tammikuussa 30 asteen pakkaset. Äiti kirppikseltä aina ilmaiseksi kerjää vaatteita, kenkiä yms. Heillä 4 lasta ja rahat aina loppu. Yllätyin kun muutama kuukausi sitten saivat neljännen lapsen koska köyhyys oli kova jo ennen neljättä. Kehtaisiko jotenkin heitä auttaa?
Kommentit (33)
Täällä köyhä perhe jolla vain yksi lapsi. Molemmat vanhemmat pienipalkkaisissatöissä. Lapselle sain juuri ja juuri hankittua talvivaatteet kirppukseltä. Itse olen kulkenut talven kesätakilla ja tennareilla kun ei ole ollut varaa ostaa talvivaatteita. Itse asiassa en ole ostanut itselleni mitään vuosiin. Sossusta emme saa mitään. Näin se elämä joskus heittelee. Katastofi ei tule kello kaulassa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö kaikkien lapsen luokkakavereiden kenkien osto kuukaudet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä ehkä mielenterveysongelmia
Siitä en tiedä mutta ainakin molemmat polttavat ja juovat kaljaa/siideriä vaikka lapsia on paikalla.
Paljon tunnut tietävän perheen elämästä.
Kyllä tiedän kun on kyse lapseni luokkakaverista.
En tietenkää mutta kuten kerroin olen heille erittäin läheinen, tapaan heitä monta kertaa viikossa.
No, jos oot erittäin läheinen tälle perheelle, niin luulis että on helppo tarjota niille vaatteita. Miksi kyselet täällä, että kehtaako? Kuitenkin kehtaat levitellä perheen köyhyyttä ja elintapoja nettiin. Häpee jos osaat.
Vierailija kirjoitti:
Täällä köyhä perhe jolla vain yksi lapsi. Molemmat vanhemmat pienipalkkaisissatöissä. Lapselle sain juuri ja juuri hankittua talvivaatteet kirppukseltä. Itse olen kulkenut talven kesätakilla ja tennareilla kun ei ole ollut varaa ostaa talvivaatteita. Itse asiassa en ole ostanut itselleni mitään vuosiin. Sossusta emme saa mitään. Näin se elämä joskus heittelee. Katastofi ei tule kello kaulassa.
Kallis vuokra? Ulosottovelkoja?
Tuo on itse valittua köyhyyttä. Kenenkään ei tarvitse Suomessa hankkia neljää lasta ja ottaa siihen liittyviä taloudellisia riskejä. Tuskin he sääliä kaipaavat, kun ovat itse tienneet, mihin ovat ryhtyneet.
t. vela
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka perhe suomessa pärjää vaikka mikä olisi.Täällä on niin hyvä sosiaaliverkosto ja tuet.
Ap puhuu sievästi paskaa.Täällähän riittää näitä "jos on paljon lapsia on köyhä" juttelijoita melkoisesti.
Meillä 4 lasta ja jokainen puettu ihan viimesen päälle ja uudet kuomat jaloissa joka talvi plus erikseen kumpparit ja kauppakengät ja tää ihan 2500/kk nettotuloilla.
Kysymys lienee nyt enemmänkin elämänhallinnan ongelmista ja rahankäytöstä. Kaikissa perheissä prioriteetissä ykkösenä ei valitettavasti ole lapsen paras. Tiedän perheen, jossa sosiaalitoimisto antoi perheelle harkinnanvaraista toimeentulotukea korvamerkittynä lapsen juhla-asuun. Lopputulos oli, että äiti osti rahoilla itselleen uuden uimapuvun.
Joidenkin on vaikea uskoa, että lapsiperheellä voisi olla vaikeuksia saada lapsille vaatteita edes kirpputorilta.
Minun on helppo uskoa tuo.
Itse en ole vähävarainen, meillä on molemmat aikuiset töissä ja vain yksi lapsi. Saadaan siis kyllä kamppeet jne. hankittua.
Mutta ammattini ja asuinpaikkani takia olen tekemisissä todella vähävaraisten perheiden kanssa. Maksusitoumuksella saa kyllä tietyt asiat hankittua, mutta silti jää vielä aika paljon sompailtavaa. Esimerkiksi kengät: vähävaraisessa perheessä lapsilla ei ole monia kenkiä per kausi, ja ne ovat siis koko ajan käytössä. Siksi niitä ei voi yleensä siirtää toiselle. Meillä pojalla on talvella toppakengät, vuorelliset kumpparit ja gore-texit, ja kengät toimivat vielä seuraavalla hyvin.
Asumme alueella, jossa on paljon vähävaraisia. Kirpputorille päätyvät vaatteet ovat joko alunperinkin heikohkoa laatua tai sitten laadukkaita, mutta loppuun käytettyjä. Ne eivät enää lämmitä asianmukaisesti.
Olen itse antanut vähävaraisiin perheisiin meiltä jääneitä hyväkuntoisia käsineitä, talvivaatteita ja kenkiä sekä urheiluvälineitä. Sisävaatettakin toki, mutta sitä saa helpommin kirppareiltakin.
Miksi perheet sitten ovat vähävaraisia?
On siellä päihdehommaakin joillakin, mutta meidän alueella peruskaava on tämä: äidillä on ammatti ja käy töissä, mutta palkka on hirveän pieni. Tekevät lähihoitajan töitä, kaupan alan perustöitä, siivoavat, koulunkäynnin ohjaajana muutama. Aika monella on lapsi, jonka terapia vie joka viikko työaikaa. Eli ovat alalla, jossa tuntipalkka pieni ja lisäksi eivät voi tehdä rajatta töitä (koske esim. ei vuoropäiväkodissa paikkaa tms).
Isät ovat maisemissa vaihtelevasti. Joillakin isillä on työtilanne kuten edellä kuvasin äitejä. Osa on ollut teollisuudessa suoraan koulusta ja nyt tehdas kiinni (täällä on lopettanut moni teollinen toimija viime vuosina ja aina on jäänyt työttömiä). Paljon on kyllä yksinhuoltajia, ne useammin äitejä kuin isiä.
Asuntonsa kanssa on vähän jumissa moni: kauppa ei käy kuin tosi halvalla ja täältä se luonteva suunta olisi pk-seutu. Jos joutuu myymään pahasti miinuksella täältä ja muuttamaan kalliille pääkaupunkiseudulle, niin ovat mieluummin täällä.
Tämä oli siis opettajan ja naapurin puolustuspuheenvuoro niille suomalaisille, jotka tekevät oikeasti parhaansa, mutta joille sattui huono käsi nykytodellisuuteen.
Täyttä paskaa. Niitä vaatteita ja kenkiä ku saa ilmaiseksikin ja kierrätyskeskuksien hinnat on luokkaa 20 senttiä lastenvaatteista ja esim. Hope ry lahjoittaa todella hyviä kamppeita ilmaiseksi lapsiperheille. (tuovat kotiovelle saakka, jos ei itse pääse käymään)
Tässä maassa ei tarvitsen KENENKÄÄN olla ilman mitään, jos ei itse niin valitse. Omasta viitseliäisyydestä kiinni.
Yhdyn edelliseen (29) Täällä saa apua kyllä.Se on sitten omasta toimettomuudesta tai laiskuudesta kiinni jos ei homma luista.En tunne ketään köyhää mutta tunnen montakin jotka ei vaan välitä.Sitä mennään ihan tarkoituksella remupekan näköisenä eikä vaivaa itseä yhtään!
Kaikki saa vaikka ilman suomessa jos viitsii vähän kysellä.
29: ei ole totta.
Esimerkiksi lämpimiä toppavaatteita aikuisille ei tule tarpeeksi kiertoon ainakaan omalla asuinpaikkakunnallani.
Täällä tosin erityispiirteenä köyhät vanhat ihmiset (paljon maahan/paluumuuttajataustaisia, joilla ei eläkekertymää ja suuret lääkemenot).
Viime vuoden pakolaisaallon myötä on pulaa myös aiemmin teinien kokoina puhutuista, jotka menevät monelle maahanmuuttaja-aikuiselle.
Kengät ovat ikuinen pulaluokka. Avokkaita ja nurunarukenkiä ihmiset kantaa, mutta kunnon arjen kenkiä ei vaan ole tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi kulkee koulussa vielä välikausitakilla, vahat kengät sai kun oli tammikuussa 30 asteen pakkaset. Äiti kirppikseltä aina ilmaiseksi kerjää vaatteita, kenkiä yms. Heillä 4 lasta ja rahat aina loppu. Yllätyin kun muutama kuukausi sitten saivat neljännen lapsen koska köyhyys oli kova jo ennen neljättä. Kehtaisiko jotenkin heitä auttaa?
Miks oma tilanne pitää aina projisoida naapurin niskoille, no toisaalta, ymmärrän kyllä, vaikeahan sitä on totuutta myöntää lajikumppaneilleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä ehkä mielenterveysongelmia
Siitä en tiedä mutta ainakin molemmat polttavat ja juovat kaljaa/siideriä vaikka lapsia on paikalla.
Paljon tunnut tietävän perheen elämästä.
Ap kuvittelee olevansa ovela pukiessaan asian aloittamaansa muotoon. Provo mikä provo.
Tiedätkö kaikkien lapsen luokkakavereiden kenkien osto kuukaudet?