Misä voi johtua ajoittaiset vatsataudin oireet?
Miehellä useita kertoja vuodessa "vatsataudin oireita" eli vatsakipuja, pahoinvointia, oksentelua ja joskus myös ripulia. Oireet alkaa yhtäkkiä ja muutaman tunnin päästä on täysin terve. Siinä välissä ei oireita, edes vatsakipua. Piereskelee kyllä aina todella paljon ja usein pierut todella pahanhajuisia.
Mistä tää voi johtua? Lääkäriinhän tuota miestä ei saa.
Itse herkkävatsaisena kärsin kaikenlaisista oireista, mutta sen on yleensä jatkuvaa oireilua enemmän tai vähemmän.
Kommentit (10)
Keliakia, IBS, tai joku muu ruoka-aineallergia?
Keliakia mulla oireili noin. Toisin kuin luullaan, keliakia ei aina välttämättä aiheuta jatkuvia huomattavia vatsaoireita, vaan voi olla oireiltaan ihan epälooginen. Kannattaa tutkituttaa.
Miehestä sius kyse. Yritin ehdottaa lääkäriä, mutta suuttui silmittömästi. Ruoes meuhkaamaan, "tää on varmasn syöpää ja kuolen kesään mennessä". Ei tuota torveloa saa lääkäriin. Sanoin, että "turha tulla mulle itkemään kun syy löytyy". Täältä ei enää empatiaa heru.
Ap
Ei mene lääkäriin? Onpa tyhmä mies.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene lääkäriin? Onpa tyhmä mies.
Ei mene ei. Ei sitä saa lääkäriin ikinä, hyväs jos menee vaikka pää ois kainalossa.
Ap
Esiintyykö oireita jonkun tietyn ruoan jälkeen? Tai syökö itsensä ähkyyn rasvaisella ruoalla? Itselläni seuraa siitä samankaltainen olo. Toki löytyy myös ärtyvä suoli.
Mikä siinä lääkäriin menemisessä on joillekin niin vaikeaa. Eiköhän hänellä vaan ole allergia, keliakia tai ärtyvä suoli.
Koettakaa miettiä, mitä on syönyt viimeisen 2-4 tunnin aikana ennen oireiden ilmaantumista. Muuten oireet sopisivat laktoosi-intoleranssiin, mutta miehesi nauttii varmaan maitotuotteita useammin kuin muutaman kerran vuodessa. Takana voi kuitenkin olla vastaavantyyppinen ongelma jonkin muun ruoka-aineen kohdalla. Esim. minä saan samantapaisia, mutta lievempiä oireita sienistä, koska elimistöni ei pysty käsittelemään sienisokeria.
Anyone?