Missä teidän 13 -vuotiaat on ollut kesätöissä?
Meidän likka täyttää 13 ensi toukokuussa, niin mistä sille löytyisi töitä kesäloman ajalle noin 3 kk? Tyttö on ahkera ja nopea oppimaan.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Minä olin hoitamassa sukulaisen vauvaa muutaman viikon.
Ja mansikkapellolla jo 10v lähtien.
Vuosi?
Nykyään tekis mammat ls-ilmoituksen lapsityövoimasta.
Siwat ja Valintatalot rikkovat siis lakia? Heillähän on meneillään kampanja 13-18-vuotiaille nimellä Tutustu työelämään ja tienaa -kesäharjoitteluohjelma. Mielenkiintoista.
Hei,
Aloittaja..oletko seurannut tätä kamppaniaa, joka on nyt menossa Siwoissa. Meidän muksut poika 13v ja tytär 15v pääsivät molemmat töihin. Pääkaupungin kouluissa on puhuttu ja työelämämessut messukeskuksessa.
Emme, kieltäneet mieheni kanssa vaan ulkopuolinen kannustus (koulu ja kaverit).
Linkki :
http://www.siwa.fi/fi/menossa-nyt/ajankohtaista/?articleId=777&otsikko=…ällä-töitä-Siwoista-ja-Valintataloista-
Linkki:
http://www.lahikauppa.fi/fi/tyopaikat/avoimet-tyopaikat/tutustu-tyoelam…
Linkki ;
Anna 13 vuotiaan nauttia kesästä... Suosittelen omasta kokemuksesta.
Ei 13v saa laillista työtä mistään.
varmaan tässä työtilanteessa,marjanpoimijana.mietippä miten paljon on hakijoita...
Kuulostaa täysin terveeltä yhteiskunnalta, että jo 13v lapset täyttelevät jotain hakemuksia ja cv:tä, että pääsevään johonkin siwaan lajittelemaan hyllyjä :D
Ei noin nuori saa missään tapauksessa noin pitkää aikaa kesän aikana töitä edes tehdä, jos saa tehdä ylipäänsä ollenkaan. Laissakin sanotaan, että alle 15-vuotiaan työ saa kestää enintään puolet koulun loma-ajasta.
Jos lapsi itse haluaa töihin niin en kieltäisi. Rajoittaisin toki että ei töitä joka päivä ja koko kesää. Tuon ikäistä en myöskään pakottaisi töihin jos ei ole vielä omaa halua siihen.
Vierailija kirjoitti:
Rajoittaisin toki että ei töitä joka päivä ja koko kesää.
No sen rajoittaa jo lakikin.
No eipä tullut paljoo apua teiltä!! Toi Siwan kesätyöhän on vaan joku harjottelu eikä mikään oikea työ. Mää siis ettin oikeita töitä likalle, siivousta tai jotain varastohommaa vaikka. Kauppaan voi tonikäsen viälä olla vaikeeta päästä mutta toki sinnekin jos vaa töitä löytyy. Ja likka tekee mielellään ihan mitä vaan ja pitkää päivää kans kun on kotona oppinut.
Joku ehdotti kasvimaiden hoitoa tai mansikampoimintaa. Likka on kahtena kesänä ollu perkaamassa naapurissa sokerijuurikkaita. On meinaan komeat pellot sielä ja meijän nuoremmat menee sinne tänäkin vuonna. Marjassa lapset käy kanssa mutta se on vasta syksymmällä. Likalle pitäis löytää oikeita töitä ja mielellään niin pitkäks aikaa mitä vaa löytyy.
Täytyy varmaan kysellä kirkolta ja laittaa likka itekin kiertelee paikoisa ja kyselee töitä. Olis muuten hyvä jos löytys semmonen paikka missä likka vois tuurata viikonloppuisin ja lomien aikaan myöhemminkin.
Mä olin ton ikäisenä 2vko "tutustu työelämään ja tienaa" -kesätöissä, siis vastaava systeemi kuin kesätyöseteli. Oli sopivan pitkä työjakso, sai sen verran omaa rahaa mitä ton ikäinen nyt tarvii ja työkokemusta (vaikkakin lyhyttä mutta nuoresta saakka hankittua) on arvostettu myöhemmin töihin hakiessa :)
Meillä samanikäinen poika tekee kotitöitä ja vahtii pikkuveljeä 9 v kun ollaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samanikäinen poika tekee kotitöitä ja vahtii pikkuveljeä 9 v kun ollaan töissä.
No meilä se 9-vuotias hoitaa pikkusiskoja ku ollaan töisä. Hakee tarhasta, käy kaupassa ja laittaa välipalaa. Lasten pitää oppia tekeen.
Itte sain töitä mansikkamaalta ja hautausmaalta lapsena. Tein töitä vaan kuukauden.
11-vuotiaana aloitin hommat, koska halusin ostaa kameran.
Minä tein 13 vuotiaana ilmasiks hommia koko kesän kun ei saa maksaa palkkaa. Työ miehen tiellä pitää!
Itsellä on paljon sukulaisia, ja 13-vuotiaana pesin ikkunoita, vahdin lapsia, kytkin kasvimaata, haravoin, siivosin jne. Yhteensä kesällä ehkä kahden viikon ajan pienellä 20-30e päiväpalkalla. Tuommoinen työ on mielestäni ihan riittävästi tuon ikäiselle.
Muistan olleeni ihan loppu, kun olin viikon sukulaiseni luona hoitamassa lapsia 14-vuotiaana (eikä vahtimista ollut kuin n. 2-3h päivässä yksin+kotityöt) mutta viikon vieraskoreus ja 'vieraat' lapset herättelemässä ja jatkuvasti seurankipeinä ottivat voimille. Muistan olleeni vihainen salaa kun sain vain 30e koko viikolta. Muistakaa sopia etukäteen palkka ja tehtävät jos lähetätte lapsianne sukulaistenne luokse!
Tässä lakipykälää...
"14 vuotta täyttänyt tai saman kalenterivuoden aikana 14 vuotta täyttävä voidaan palkata tilapäiseen, kevyeen työhön enintään puoleksi koulun loma-ajasta."
https://www.tem.fi/tyo/tyolainsaadanto/tyosopimus_ja_tyosuhde/nuoret_ty…
Ei tänä päivänä taideta tuon ikäisiä töihin huolia, ellei sitten kesätyöpaikka ole vanhempien yritys.
Itse olin yrittäjäperheen lapsi, ja en muista aikaa, jolloinka olisin saanut kesällä edes vähän omaa aikaa, palkkaa sain pari markkaa tunnilta ja jos vähänkin nurisi, niin piiskalla uhkailtiin. Myöhemmin sitten lama iski, niin sen ja vanhempien yritys meni konkurssiin, "pääsin" 14 vuotiaana huhkimaan mansikkapellolle ja palkka meni vanhempien taskuun. Kotoa muutin pois 16 vuotiaana, ja voin sanoa että olin henkisesti aivan loppu. Opintolainoistakin vanhemmat perivät puolet. Lopullisesti laitoin vastaan vastas 19 vuotiaana.
Anna sen lapsen olla lapsi, kyllä lapsesi vielä työelämään kerkiää!!!
Itse pidän 13-vuotiasta vielä liian nuorena kesätöihin. 14-vuotiaan antaisin hakea johonkin kevyeen duuniin, kuten hoitamaan tuttujen muksuja tai apulaiseksi ohjaamaan seuran leiriä alakouluikäisille. Harva kauppa ottaa alle 16-vuotiaita hommiin, vaikka laillisesti saisivatkin palkata 14v:n.