Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maria Hintikan isovanhemmuusilta tänään

Vierailija
15.02.2016 |

Meinaatteko katsoa? Onko itsellänne hoitopaikka?

Mun anoppi katsoo lapsia ja omaa äitiäni saa kerjätä, että pitää yön yli. Ei ole ihan kovin montaa kertaa ottanut lapsia yökylään. Viimeisen kahden vuoden aikana on tehnyt sen 2 kertaa. Koskaan ei lapsia PYYDETÄ yökylään vaan aina pitää erikseen kerjätä. Nimenomaan kerjätä. Nätisti pyytäminen ei riitä vaan yleensä vastataan, että "ei me nyt KUN on sitä taikka tätä..." Luulisi, että joskus voisi ottaa lapset yökylään pari kertaa vuodessa ihan vain nätisi pyytämällä ja vastaamalla siihen, että "joo, tuokaa vaan".

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläsi voi olla syynsä moiseen.

Vierailija
2/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun lapsia pitää viedä yökylään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani asuvat niin kaukana, ettei olisi mitään järkeä laittaa lasta vain yhdeksi yöksi. Kuitenkin sen verran pieni, että mielestäni kaksi yötä on turhan paljon...

Aivan pienenä lapsi oli koliikkivauva, saattoi huutaa seitsemästä yhteen. Anoppi _tiesi_ että minä hoidan kaiken lapseen liittyvän siihen asti, että menin takaisin töihin lapsen ollessa 3kk, vaan ei voinut edes yhdeksi yöksi ottaa tai tulla meille jotta saisin nukkua. Sen jälkeen alkoi ihan kerjätä lasta yöksi, ettei hänen poikansa niin rasittuisi, kun ihan omaa lastaan pitäisi jaksaa öisin hoitaa kun paha äiti teki yötöitä. Kuulostan katkeralta ämmältä mutta vielä näin vuosia jälkikäteen tämä vähän korpeaa.

Vierailija
4/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap.n anoppi hoitaa ja pitää lapsia yökylässä eikö se riitä. Ole tyytyväinen siihen äläkä vaadi aina lisää.

Vierailija
5/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haluaisin joksu ihan vaan miehen kanssa jonnekin.. Ollaan kyllä jo 35v, mutta välillä on häitä, tupareita, illanistujaisia, joihin olisi kiva mennä yhdessäkin eikä vain toinen tai olla kokonaan menemättä. Sillä lapsia ei aina voi ottaa mukaan ja joskus olisi kiva nauttia alkoholiakin muutamia lasillisia. En mielestäni nyt kovin usein vanhemmiltani ole yökyläpyyntöjä pyytänyt jos esim. viime kesänä tein sen viimeksi. Isovanhemmat asuvat samassa kaupungissa. Vierailemme heillä kyllä kerran viikkoon/kahteen kun välillä soittelevat ja pyytävät käymäänkin.. En vain käsitä mikä tuossa yövahtimisessa on niin hankalaa.. Yksi yö pari kertaa vuodessa. Suurimman osan ajastahan lapset nukkuvat (ovat 5 ja pian 4).

ap

Vierailija
6/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi hoitaa kyllä silloin tällöin joskaan ei kovin riemulla hänkään.. Muutamia kertoja vuodessa saadaan lapst yökylään/vuosi. Olisi kiva saada joskus useamminkin.. ja ilman valitusta mummuilta. 

Vierailija
7/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillai saa tietysti yökyläpaikkoja, että tutustuu samassa tilanteessa oleviin perheisiin ja tekee niiden kanssa ns. lastenvahtidiilin: teidän muksut joskus  meille, meidän joskus teille.

Ei ole totta että "ennen vanhaan" isoäidit kautta Suomen hoitivat lapsenlapsia; yhtä epätotta on että muualla maailmassa mummut on kaikkialla hoitamassa lapsenlapsiaan. Riippuu kovin kulloinkin isovanhempien tilanteesta ja motivaatiostakin, totta kai.

Itse olen 54-vuotias. En koskaan ollut yökylässä ennen kuin kavereilla kouluikäisenä. Käytiin perheenä isovanhempien luona kyllä kylässä ja varsinkin toista mammaa tapasin usein, kun asui lähellä. Mutta en ollut kotoa yötä pois. Omia en olisi millään raatsinut antaa minnekään yöhoitoon, mutta kesäpäiväkotien kelvottomuuden vuoksi oli pakko turvautua vanhempieni ja miehen vanhempien apuun välillä kesäisin (kun miehellä ja mulla ei nuorina mitään lomia ollut koko kesiksi). Nykyisellä miehelläni on lapsenlapsia kahdeksan. Ovat kyllä kaikki käyneet täällä yökylässä, vanhimmat kävivät jo pieninä. Mutta rehellisesti tunnustan että en jaksa enää öitä pienten kanssa. Ja kahdeksan on oikeasti aika monta. Mies ei ota itse omista lapsenlapsistaan hoitovastuuta; meillä loppui pikkulasten (alle neljä vee) yökyläilyt siihen kun hankin kaupungilta työhuoneen jossa voin myös yöpyä, ja mies tietää että jos mulla pukkaa migreeniä ja täällä joku taapero niin se on morot...

Katson nyt sitten miten asiat on sitten kun ja jos omat lapseni päättävät lisääntyä. Ehkä (toivottavasti) olen saanut omia työpaineitani vähennettyä siihen mennessä (vaativa työ, pitkät päivät) ja ehkä myös iäkkäiden vanhempieni aiheuttama avuntarve ja kuormitus on siihen mennessä jo saapunut surulliseen loppuunsa.

Tuossa muutamia asioita: lastenlasten määrä, isovanhempien voimat ja kunto, työpaineet ja suvun vanhimpien tarvitsema apu. 

Meillä nää isommatkin lapsenlapset yöpyvät yleensä kutsustamme. Sen verran täynnä on elämämme kuitenkin että ihan ex tempore meille ei tulla, emmekä peru omia sopimuksiamme lapsenhoidon takia. Emme myöskään istu täällä päivystämässä koska kenellekin lapsenlapselle se hoidontarve ilmenee.

Vierailija
8/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etuoikeutetussa asemassa. Äitini on hoitanut lapsiamme todella paljon, pääsimme joka vuosi mieheni kanssa viikon ulkomaanlomalle kaksisaan, samoin useita viikonloppuvapaita meillä. Välimatkaa oli 80 km ja välillä äiti tuli melle, välillä lapset vietiin hänelle. Kun joskus saan omia lapsenlapsia, jatkan hoitoperinnettä ja otan lapdemlapset vaikka viikoksi kerrallaan.

Anoppini, joka asui meistä 12 km päässä, ei "ehtinyt" hoitaa lapsiamme koskaan, hänellä kun oli muuta menoa niin paljon ja tyttären ja toisen pojan lapset aina etusijalla. Onneksi meillä on ollut äitini apuna.

Nyt kun hänellä jo ikä painaa niin autan vuorostani häntä missä ikinä apua tarvitseekaan.

Vierailija
9/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kuusi lastenlasta, kouluikäisiä nyt jo kaikki. Aika vähän ovat lapset olleet luonani öitä; minä sen sijaan olen yöpynyt lasten perheissä aika paljonkin, kun yöhoitoa on tarvittu. Jotenkin se on sujunut aina mukavammin niin päin.

Jos on tarvittu vain iltahoitajaa, olen aina mielummin lähtenyt kotiin vaikkapa aamuyöstä kuin jäänyt  yöksi jonnekin sohvalle nukkumaan

Vierailija
10/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minäkin olen 50 v, enkä koskaan ollut isovanhempieni luona yökylässä. Toinen mummoni asui meillä, mutta kuoli kun olin 2 v, ja oli jo hyvin sairas pitkään. Hän oli huollettava, ei hoitaja.

Vierailija
11/11 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, minäkin olen 50 v, enkä koskaan ollut isovanhempieni luona yökylässä. Toinen mummoni asui meillä, mutta kuoli kun olin 2 v, ja oli jo hyvin sairas pitkään. Hän oli huollettava, ei hoitaja.

Olitko sitten itse isovanhemmillasi hoidossa? Hoidatko lapsenlapsiasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän