Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paluumuuttaja matkalla Suomeen 20 vuoden jälkeen. Apua ja neuvoja!

Vierailija
14.02.2016 |

Oon Silja laivalla tulossa Suomeen Ruotsista. Oon asunu ulkomailla vuodesta 1993, ja sitä ennen olin 3 vuotta Helsingissä. Oon ollut nää vuodet Sveitsissä, Italiassa, Ranskassa ja viimeiset 6 vuotta Tukholmassa. Apua pelottaa en tiedä Suomesta mitää! Työpaikka lähettää mut Suomeen ku osaan Suomee! Mitä voi oottaa Suomessa?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole mikään muuttunut sitten 90-luvun.

Vierailija
2/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ole mikään muuttunut sitten 90-luvun.

Ihanko totta? Ei voi olla kaikki samaa, musiikka, ruoka, mode?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silja laivakin on se sama.

Vierailija
4/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuja ei ole, mutta neuvo on: Jätä tulematta.

Vierailija
5/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama paska mode tällä saitilla on kun sillonkin. Nyt vähän ryppysempi. Muista tienata se 1700 nettona jos tulet jonkun kanssa.

Edellytyksenä olisivat vähintään 1 700 euron nettotulot kuukaudessa, jos oleskelupaa hakevalla puolisolla ei ole Suomessa työpaikkaa valmiina.

Vierailija
6/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin esim. Helsinki ihan järkyttävästi eroaa Tukholmasta :) Tervetuloa vain!

Vierailija
7/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tule. Ei oteta hyvin vastaan. Miksi tulet kun olet kotimaasi valinnut muualta?

Vierailija
8/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi pysyä omassa maassasi?

Vierailija
9/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa tänne sitten vaan. Osaisitko nimetä mitään huolen aiheitasi, mikä pelottaa, että et osaa?

Vierailija
10/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kahden maan väliä seilaavana en koe, että Suomi olisi muuttunut radikaalisti niinä vuosina, kuin asuin poissa kokonaan. Rasismi on lisääntynyt räjähdysmäisesti ja kerjäläisiä on ympäri kaupunkia. Mistä sait asunnon? Onko hyvät kulkuyhteydet työpaikalle, vai ostatko auton? Kulkuyhteydet voit tarkastaa helposti osoitteesta hsl.fi 

Ruokakaupoista halpoja ovat mielestäni Lidl ja S-market, K-marketeissa on enemmän itseäni puhutteleva valikoima, vaikka järkyttävän pieni onkin (toinen kotimaa USA), mutta ne ovat kalliimpia. Pikkukaupat Siwa ja Alepa ovat yleensä myöhään auki, mutta todella kalliita. 

Viiniä ei saa ruokakaupasta, mutta ei taida saada Ruotsissakaan. 

Vierailija
11/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fadime kirjoitti:

Tervetuloa tänne sitten vaan. Osaisitko nimetä mitään huolen aiheitasi, mikä pelottaa, että et osaa?

Kiitos ystävällisestä kirjoituksesta! Pelkään eten tunne Suomea yhtään, vaikka vanhemmat on Suomesta. Olin ihan pieni kun asuin siellä. Osaan omasta mielestä hyvää Suomea kun on aina puhuneet kotona. Mut ei mitään käsitystä mitä Suomessa on elää ja työskennellä! Ihan outoo mut totta, osaan Ranskan, Italian ja Ruotsin kielet kanssa ja tunnen nää maat missä asuin mut Suomi on ihan outo. Olin viimeksi Helsingissä 2001! Sain ihan hyvän työn koska osaam Suomea mut oon kyl Ranska kansallinen. En pelkää töiden takia mitään kun sanoin etten tunne Suomea, mut mun töissä sanotaan et ei se mitää osaan Suomee niin tää riittää et tein töitä Suomessa. Ovat ihan innoissaan et joku puhuu Suomee, vaikka oon omast mielest aika huono

.

Voi ei en osaa kysyä mitään!

Vierailija
12/16 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
13/16 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten palstaltakin näkyy, tietyssä mielessä täällä on (edelleen) ihmisillä melkoinen henkinen ahdistus jota koitetaan helpottaa vittuilemalla pitkin ja poikin. Sama taisi olla 90-luvullakin ja aiemminkin. Silloin ei vaan ollut yleisesti käytössä internettiä jossa avautua.

Suomettumisen henkiset perinteet ovat siis edelleen vahvat ja tässä maassa on vain yksi totuus. Muut totuudet vaiennetaan tavalla tai toisella.

Vierailija
14/16 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten palstaltakin näkyy, tietyssä mielessä täällä on (edelleen) ihmisillä melkoinen henkinen ahdistus jota koitetaan helpottaa vittuilemalla pitkin ja poikin. Sama taisi olla 90-luvullakin ja aiemminkin. Silloin ei vaan ollut yleisesti käytössä internettiä jossa avautua.

Suomettumisen henkiset perinteet ovat siis edelleen vahvat ja tässä maassa on vain yksi totuus. Muut totuudet vaiennetaan tavalla tai toisella.

No höpö höpö. Meneppä itä-rajan taa niin yksi totuus ja vaientaminen tavalla ja toisella saa ihan uuden merkityksen

Vierailija
15/16 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työelämästä kysyit niin:

Suomalainen työelämäkulttuuri tuntuu monista ulkomailta tulevista ensin käsittämättömän tasa-arvoiselta, mutta oikeasti täällä on sen "puhuttelemme kaikkia esimiehiä etunimeltä"-kulttuurin takana aika vankkumaton hierarkia. Ylempi on ylempi ja sille pitää olettaa olevan joku syy, jota on kunnioitettava. Se on ylempi, koska sillä on enemmän koulutusta ja tai kokemusta ja siksi se tietää paremmin kuin sinä. Tästä huolimatta sen alemmilla oletetaan olevan omia ideoita ja oma-aloitteisuutta ja heillä on myös velvollisuus on aina sanoa ääneen silloin jos se huomaa ylempiensä olevan menossa metsään. Eli homma on samanlaista tasapainoilua kuin muuallakin.

Suomalaisessa työelämässä arvostetaan täsmällisyyttä, aikataulujen pitämistä ja lupausten pitämistä. Jos et ole varma, että pystyt tekemään, mitä lupaan siinä ajassa kuin lupaat, älä lupaa sitä.  Täällä ei arvosteta optimistista johtajapuhetta, vaan realistista arviota todellisesta suorituksesta.

Vierailija
16/16 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap löysit tälle palstalle, jos olet asunut koko aikuisikäsi ulkomailla ja käynyt Suomessa viimeksi 15 vuotta sitten?

On vähintäänkin varmaa, että jos olet todellinen ihminen kuvaamassasi elämäntilanteessa, kukaan täällä ei pysty auttamaan sinua siten kuin ehkä toivoisit. Maasta toiseen muuttaminen aiheuttaa aina kulttuurishokin, ja sopeutuminen arkeen kestää n. vuoden. Syvällinen kulttuuriin tottuminen ja siinä toimininen kestää useampia vuosia eikä sitä voi mitenkään nopeuttaa irrallisilla pikkuvihjeillä. Ruotsalainen mentaliteetti on myös ihan erilainen kuin suomalainen. Vaikka Ruotsi on maantieteellisesti lähellä ja Suomella ja Ruotsilla on paljon yhteistä historiaa ja yhteisiä yhteiskunnallisia piirteitä, suomalaisuus ja ruotsalaisuus on erilaista. Huomaa myös kielestä: ruotsin sanat ovat kevyempiä, helpompia "heitellä", kun taas suomea puhutaan matalammalta ja sanat ovat pidempiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme