Ajattelin tehdä ensimmäistä kertaa elämässäni jauhemaksapihvejä.
Mitä mieltä olette? Vinkkejä? Näin lehdessä ohjeen ja innostuin, en ole muistaakseni syönyt kouluajan (taivas miten kauan siitä on) jälkeen.
Maksaa jauhettuna jo ostin ja tänään tein reilun annoksen perunamuusia possun ulkofileiden kanssa ruuaksi. Ohjeessa oli nimittäin myös perunasosetta, muita aineksia löytyikin kaapista.
Odotan innolla mitä tuleman pitää. Maksalaatikosta en ole ikinä tykännyt, mutta muut maksaruuat on ollut ihan ok. Jostain syystä niitä ei vaan nykyään tule eteen, eikä itse tehtyä.
Kommentit (14)
raastettua perunaa ja sipulia ja kananmunaa ja mausteita niin tulee hyvää :)!
Kuten eka vastaaja jo sanoikin, raastettua raakaa perunaa ja saman verran kuin on maksaa.
Maksasta ei pidä tehdä mitään, maksaanhan kertyy kaikki kuona-aineet. Paitsi että maksaruuat ovat pahanmakuisia, myös haju on luotaantyöntävä. Ainoa "hyväksyttävä" on maksalaatikko - kunhan siinä ei maistu maksa. Tee mieluummin jauhelihapihvejä :)
Jauhemaksapihvit ovat tosi helppoja ja nopeita tehdä, ja hyviä! Tekisin useamminkin, mutta kun ei maksaa suositella kovin usein syötäväksi. Raakaa perunaa minäkin yleensä lisään raastettuna, tai sitten vain vähän suolaa ja pippuria, muuta ei välttämättä tervitse. Mutta sopii se muusikin varmaan. Älä vain paista liian kauan, että jäävät meheviksi eivätkä kuivu.
Niin ja paistettua ja vähän haudutettua sipulia päälle! Oioi, pitää huomenna hakea jauhemaksaa kaupasta.
Me tehtiin just viime viikolla, ei olla tehty vuosiin sitä ennen.
MInä laitoin raakaa perunaa raastettuna, sipulia silputtuna ja kuullotettuna ja lisäksi mausteita. kananmuna voisi olla hyvä lisä pitämään pihvit koossa, itse paistoin lettupannulla .
Säästä se perunamuusi lisukkeeksi. ja sit puolukoita/puolukkahilloa.
Oli todella hyvää!
Niin ja tosiaan vielä tuota haudutettua sipulia vielä siihen lisukkeeksi!
T:7
Kiitos kommenteista. Pitäsköhän kokeilla kuitenkin molemmilla perunoilla, epäilevä ts. kokeilunhaluinen kun olen. Sipulia ei ollut ohjeessa ja kyllähän hyvä ruoka sipulia huutaa. Kananmunaa oli ja ripaus vehnäjauhoja ja siirappia. Tietysti mausteita joita sovellan oman makuni, saatavuuden ja ruokailijoiden mukaan.
Helppo tapa myös sekoittaa puolet maksaa ja puolet tavallista jauhelihaa.
Nam, nyt tuli kauhea maksapihvihimo!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Pitäsköhän kokeilla kuitenkin molemmilla perunoilla, epäilevä ts. kokeilunhaluinen kun olen. Sipulia ei ollut ohjeessa ja kyllähän hyvä ruoka sipulia huutaa. Kananmunaa oli ja ripaus vehnäjauhoja ja siirappia. Tietysti mausteita joita sovellan oman makuni, saatavuuden ja ruokailijoiden mukaan.
Nyt on kyllä jo pakko sanoa, että vaihda ohjetta! Vehnäjauhoja ja siirappia?? Eiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
Tässä yksi hyvä perusohje pihveille: http://www.k-ruoka.fi/reseptit/jauhemaksapihvit/
Oot kyllä oudon ohjeen löytänyt. Raastettua perunaa, maksaa, sipuli, kananmuna ja mausteet. Noilla raaka-aineilla tulee parhaat pihvit.
Siis yksi ruokalusikallinen kumpaakin, siirappia ja vehnäjauhoja. Nämä on ihan normaaleja aineita mun ruokaohjeissa, ei tosin kovin monissa siirappia mutta ainakin nyt kaalilaatikossa jossa olen kokeillut hyvinkin erilaisia siirappimääriä tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Siis yksi ruokalusikallinen kumpaakin, siirappia ja vehnäjauhoja. Nämä on ihan normaaleja aineita mun ruokaohjeissa, ei tosin kovin monissa siirappia mutta ainakin nyt kaalilaatikossa jossa olen kokeillut hyvinkin erilaisia siirappimääriä tai ilman.
Siirappi kuuluu maksalaatikkoon, ei mihinkään jauhemaksapihveihin. Vehnäjauhokaan ei kyllä anna pihveille mitään, päinvastoin voi kyllä haitata kun muuttaa rakennetta ja lieventää makua. Mutta itse toki saat tehdä sellaiset pihvit kuin haluat :)
EIIIII mitään perunasosetta jauhemaksapihveihin! Ainoastaan lisukkeeksi niitä. Parhaisiin jauhemaksapihveihin laitetaan raastettua perunaa. Siis ihan raakana, ei keitettynä tuo peruna.