Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityisluokissa avustajina työskentelevät!

Vierailija
14.02.2016 |

Pitääkö teidän osata "holdaus" (lasta pidetään sylissä väkisin, niin kauan että rauhoittuu) ja oletteko joutuneet sitä tekemään? Olen menossa erityisluokkaan, jossa ajoittain rajuakin meininkiä, ja minua hieman hirvittää? Vai saako vain opettaja holdata?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasta saa väkisin pitää sylissä!

Vierailija
2/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää holding on aika arveluttava metodi. Mä en käyttäs omalla lapsellani koskaan. Kyllä se raivari jossain vaiheessa laantuu ilman pakollista kiinnipitämistäkin. Tai voisin kuvitella että aijemminkin. 

Mietin asiaa näin. Jos juuri pidit lastasi 25min pakosti sylissä, kuvittelisitko että hän olis raivonnut 25min ilman kiinnipitämistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakkohan välillä pitää jos alkaa pulpetit tai jotain lentämään päälle tai käy toisen oppilaan päälle

Vierailija
4/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai pitäiskö opettajan tai avustajan vaan soittaa poliisit tai ambulanssi paikalle, näinkin on käynyt yhdessä koulussa

Vierailija
5/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa hoidolliseen kiinnipitoon pitäisi kai olla joku kurssi käytynä (ainakin psykiosastolla missä olin töissä) mutta ei sitä kaikilla ollut. Erityiskouluissa olen nähny vain rauhoittumishuoneita ja open käyttävän kiinnipitoa. Kiinnipitoa käytettiin kun lapsi yritti vahingoittaa itseään esim. hakkaamalla päätä seinään. Tässä tilanteessa kyllä mielestäni ihan hyväksyttävää.

Vierailija
6/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kamala, toivottavasti tuollaiset kidutusmenetelmät on jo unohdettu! Hirveätä vangita muka huolehtimisen nimissä.

2 erityislapsen mude

Vierailija
7/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pakkohan välillä pitää jos alkaa pulpetit tai jotain lentämään päälle tai käy toisen oppilaan päälle

Mutta eihän oppilaaseen saa tänä päivänä koskea!! Ope saa äkkiä pahoinpitelysyytteen tms?

Vierailija
8/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostat kurkusta seinään vaan. Se olis mun mielestä oikea metodi

Vierailija
9/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä hetkellä töissä yläkoulun puolella ja siellä, luojan kiitos, ei holdaamista tarvita =) Aiemmin työskentelin 3-4 luokkalaisten kanssa ja siellä holdausta käytettiin tasaisin väliajoin. Holdaamista tekivät kaikki, jotka näihin tilanteisiin "joutuivat", ei siis pelkästään opettajat. Aina piti olla vähintään kaksi aikuista läsnä holdauksen aikana, takaamassa lapsen ja myös kiinnipitäjän turvallisuutta.

Lasta EI holdata kiukuttelun, uhmakohtauksen tms. vuoksi koskaan. Vain silloin, jos lapsi on vaaraksi itselleen tai muille!

Vierailija
10/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä joudun välillä ottamaan opettajana hartioista tai kädestä kiinni lasta väkisin. Siis en nyt tappele, mutta otan hartioista ja käännän toiseen suuntaan, jos meinaa hyökätä toisen kimppuun. Ja kädestä otin erästä poikaa hetkeksi, kun yritti juosta mun ohi ja halusin pysäyttää kulkemaan mun kanssa.

Enkä opeta edes erityisluokkaa.

Vierailija
11/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan vain opettaja saa kiinnipitää, ei avustaja.

Vierailija
12/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä joudun välillä ottamaan opettajana hartioista tai kädestä kiinni lasta väkisin. Siis en nyt tappele, mutta otan hartioista ja käännän toiseen suuntaan, jos meinaa hyökätä toisen kimppuun. Ja kädestä otin erästä poikaa hetkeksi, kun yritti juosta mun ohi ja halusin pysäyttää kulkemaan mun kanssa.

Enkä opeta edes erityisluokkaa.

Kyse siis ekaluokkalaisista. Mitään väkivaltaa noissa tilanteissa ei ole mun ja oppilaan välillä. Kädestä pitäminen liittyy siihen, ettei oppilas tottele ja itseasiassa tykkäsi, että sai kulkea mun kanssa käsikädessä hetken. Jälkikäteen tajusin, että oli virhe, koska sai karkailustaan kadehdittavan palkinnon. Hartioista joudun ottamaan kiinni tai vetämään lempeästi pois paria poikaa, jotka käy toisten niskaan esimerkiksi käytävällä. Ei mitään taistelua vaan yksinkertaisesti menen väliin ja käännän hyökkääjän pois lempeästi.

Vierailija
13/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen avustaja saa tehdä ihan kaiken sen, minkä lapsen hoito vaatii. Ei opettaja ole koko aikaa vieressä, vaan hänen tehtävänsä on opettaa ja avustaja huolehtii lapsesta sekä opetuksen aikana että muulloin (välitunnit, iltapäiväkerho, siirtymiset ym ym).

Se on sitten ihan lapsesta kiinni, minkä verran lapsen vapautta pitää rajoittaa, jotta asiat saadaan hoidettua ja kaikkien turvallisuus taattua. On myös olemassa sellaisia lapsia (esim. monet autistit), että lasta on jatkuvasti joko pidettävä tavalla tai toisella kiinni, sidottava kiinni valjailla tai laitettava sellaiseen tilaan, mikä on tyhjennetty kaikesta rikki menevästä ja ovet suljettu. Ei ole työntekijänä mitään mahdollisuutta mennä sanomaan, että annoin lapsen joutua vaaraan tai hajottaa paikat, koska en halunnut rajoittaa hänen henkilökohtaista liikkumavapauttaan.

Mitä holdingiin tulee, niin sehän on yksinkertaisesti sylissä pitelyä väkisin kunnes lapsi rauhoittuu (eli sen osaa ihan kuka tahansa siinä missä vaikka kädestä kiinni pitämisen). Ehkä ainoa "kikka" mikä on hyvä tietää on, että jotkut (eivät kaikki) lapset rauhoittuvat paremmin, jos heille ei puhu kiinnipitelyn aikana mitään ennen kuin lapsi joko rauhoittuu tai levottomuus muuttuu teennäiseksi.

Vierailija
14/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette ole perillä asioista jättäkää kommentoimatta. Musta tuntuu ei vie asioita eteenpäin.

Vierailija
15/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nuorena vuoden luokka-avustajana erityisluokalla. En sinä aikana kertaakaan onneksi jäänyt yksin sellaisessa tilanteessa, jossa holdingia olisi tarvittu, eikä sen käyttämistä minulle opetettukaan. Erityisopettaja itse käytti sitä joskus harvoin, mutta kyllä niissä tilanteissa se oli ehdottomasti tarpeellista. Esim. kolmasluokkalainen lapsi, joka lyö luokkatovereitaan, kusee käytäville, linnoittautuu vessaan pitkiksi ajoiksi kirkumaan (todellakin pidemmäksi ajaksi kuin 25 min., tämä tiedoksi kakkoselle), piirtää lattiat täyteen väriliiduilla jne., ei vain joskus muilla keinoilla rauhoittunut. Kyseisellä erityisopettajalla oli mielestäni hyvä pelisilmä tuon otteen suhteen, eli vuoden aikana sitä käytettiin ehkä kaksi kertaa ja kummallakin kerralla se auttoi.

Te, jotka kauhistelette näitä menetelmiä: jos tietäisitte minkälaisia tilanteita kouluissa nykyisin on, niin saattaisitte olla aivan toista mieltä asioista. Tuokin ote on itse asiassa hyvin pehmeä keino laittaa poikki vaikea tilanne - sellainen jossa joku muu viranomainen tai vartija/poliisi voisi tulla käyttäneeksi jo lievää väkivaltaakin. Erityisesti lapsen ollessa vielä pieni (mutta silti hyvin vaikea käytökseltään), en tiedä mikä olisi parempi vaihtoehto saada tilanne hallintaan.

Aloittaja, suosittelen kysymään ihan erityisopettajalta itseltään tätä asiaa.

Vierailija
16/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa hoidolliseen kiinnipitoon pitäisi kai olla joku kurssi käytynä (ainakin psykiosastolla missä olin töissä) mutta ei sitä kaikilla ollut. Erityiskouluissa olen nähny vain rauhoittumishuoneita ja open käyttävän kiinnipitoa. Kiinnipitoa käytettiin kun lapsi yritti vahingoittaa itseään esim. hakkaamalla päätä seinään. Tässä tilanteessa kyllä mielestäni ihan hyväksyttävää.

Psyykkinen sairaanhoito on ihan eri asia kuin lastenhoito. Päiväkodeissakin henkilökunta ihan jatkuvasti pitelee lapsista kiinni, kuten myös lasten vanhemmat.

Vierailija
17/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psyykkinen sairaanhoito on ihan eri asia kuin lastenhoito. Päiväkodeissakin henkilökunta ihan jatkuvasti pitelee lapsista kiinni, kuten myös lasten vanhemmat.

Niin onkin, kerroin vain kokemukseni eri paikoista. Kouluissa(kin) olen siis nähnyt mm. tuota pään hakkaamista ja muutakin itseä vahingoittavaa käytöstä jolloin kiinnipitoa käytettiin.

Vierailija
18/18 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä tilanteita tulee. Pakko on joskus pitää kiinni. Ei voi antaa oppilaan vahingoittaa itseään tai toisia. Ja kyllä näihin joutuu myös avustaja/ ohjaaja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme