Miten ihmeessä pääsen lopullisesti eroon sokerista?!
Haluaisin tosissaan sen tehdä, mutta se on niin vaikeaa minulle.
Päätös on helppo tehdä, mutta sen toteuttaminen on suorastaan tylsää ja ärsyttävää.
Tuntuu ,että joutuu luopumaan niin paljosta.
Tiedän, että sinnikkyys palkitaan tässäkin asiassa, mutta aloittaminen tuntuu niin ylivoimaiselta.
Kerro miten teit sen?
Kommentit (4)
Ensimmäinen virhe on tuo ehdottomuus. Kokonaan ja heti. Ja ajattelet sen olevan jotain kurjaa. Älä luovu kokonaan sokerista. Ensin mieti mistä sinä saat turhaa sokeria. Niistä ala karsimaan yksi kerrallaan tai asteittain totuta johonkin vaihtoehtoon. Karkkipussin tilalle pähkinöitä. Suklaata vähän kerrallaan tummemmaksi. Ole armollinen itsellesi, jos juhlissa on täytekakkua jota haluaisit maistaa kun kaikki kehuvat sitä, ota sitä vähän ja keskity jokaiseen suupalaan, ota siitä vähästä enemmän irti nautintoa kuin mättäisit sitä hotkien suuhun koska on niin hyvää.
Itse vaihdoin esim. tuon suklaan tummempaan. Nyt nuo tavalliset suklaat maistuvat todella pahoilta kun joulun aikaan päätin hieman maistaa. Leivonnassa käytän äitini tapaan vain puolet sokerista mitä ohjeissa sanotaan, jos jossain maistan vaikka kääretorttua jossa on ohjeen mukaan laitettu sokeria, se maistuu liikaa sokerille. En siis ole luopunut sokerista kokonaan, enkä kieltäydy maistamasta asioita missä on sokeria, mutta mitä vähemmän sitä käytän, sitä pahemmalle se maistuu kun sitä on liikaa. Ne pähkinät ovat nykyään enemmän nautintoa antavia kuin karkit. Uudet nautinnot ovat kaikkea muuta kuin tylsiä ja ärsyttäviä ;)
Minä olen nyt 1,5 kk ollut irti sokerista. Nimittäin päivittäisestä sokerista; pidän kerran viikossa karkkipäivän, ja se on onnistunut. Koko elämäni olin syönyt joka päivä makeita, joten ajattelin, etten varmaan onnistu. Kohtuukäyttö on siis entiselle sokeriholistille mahdollista!
Jos pari kolme ekaa päivää pystyy sinnittelemään ilman, jatko on helpompi, koska makeanhimo vähenee.
Lisätyn sokerin (jota on karkeissa, suklaassa, makeissa leivonnaisissa, jäätelössä, vanukkaissa yms.) lisäksi välttelen arkisin valkoisia viljoja. Syön lähinnä vain täysjyvää.
Varaudu tahattomaan laihtumiseen. Tahattomaan, jos olet hoikka, kuten minä, eikä tarkoitus ole laihtua.
Varaa vaihtoehtoisia herkkuja itsellesi syömishaluun, joka usein yllättää tavallisena arki-iltana. Juustot, hedelmät, marjat, maustamaton jogurtti, ääritilanteessa karjalanpiirakat, vaikka niissä on vähän vehnäjauhojakin. Mikä on herkku, josta sinä tykkäät, jossa ei ole lisättyä sokeria? Varaa sitä kotiin runsaasti. Minulla on aina jääkaapissa esim. iso tonkka maustamatonta jogurttia, laatikollinen tuoretaateleita ja pakkasessa pussi paistovalmiita karjalanpiirakoita.
Sinnittele, suunnittele, varaudu, toteuta sokerittomia mielitekoja tarvittaessa vaikka rajattomasti.
Jos minä pystyin siihen, pystyy siihen kuka vain!
Normaalisti syön herkkuja (lähinnä karkkia) päivittäin. Vuosi sitten olin kuukauden ilman ja nyt olen aloittanut niin, että pidän yhden herkkupäivän viikossa.
Mulla on kaksi neuvoa:
Älä korvaa sokeria millään vastaavalla sokerittomalla. Esim. sokerilimujen sijaan light-juomia. Makeutusaineet ovat terveydelle yhtä pahasta, ellei pahemmaksi kuin sokeri. Laihdutuskeinonakaan sokerin korvaaminen makeutusaineilla ei onnistu.
Juo paljon teetä ja mieluiten vihreää! Ennen en pitänyt yhtään teestä, mutta sitten aloin juomaan vihreää luomuteetä ja huomasin sen vähentävän makeanhimoa.
Ikävä kyllä ensisiaisesti tahdonvoimalla. Sanon, ikävä kyllä, koska se ei aina ole niin helppoa.
Voisit ehkä myös tarkistaa vitamiini- ja mineraaliarvojasi. Nukutko hyvin, tarpeeksi pitkän yöunen? Jos et, niin se seikka voi nostaa sokerinhimoa.
Harrastatko liikuntaa? Syötkö muuten optimaalisesti? Terveellinen ruoka ja säännölliset ruokaajat vähentävät sokerin halua.