Miten olette kertoneet lapsillenne mistä jauheliha tulee?
Itsellä on ei niin voittajafiilis kun en ole vielä kertonut. Miten kertoa?
Kommentit (34)
Miksi pitäisi kertoa? Eiköhän lapsi sitten jossain kohtaa elämää tajua.
Yksi mun lapsista on kokki, ja mulla on vähän sellainen tunne, että se tietää.
Asiasta ei tietenkään puhuta, koska tabu.
Jauhen liha on aika vaarallinen puheenaihe.
Vierailija kirjoitti:
Olen kertonut, että eläimet teurastetaan ja liha saadaan siitä.
Minkä ikäiselle kerroit? Kertoiko mitä on teurastus? Oma lapsi kysyy ihan varmasti tarkentavia? Miten reagoivat?
Ap
Pikkulapselle voi vaan kertoa että jauheliha on jauhettua pihviä.
Jos se ei lapselle riitä niin "lihaa saadaan eläimistä, joita kasvaa maatilalla"
Ja sitten "kun eläin on tarpeeksi vanha niin eläin kuolee ja sen liha voidaan ottaa talteen syötäväksi"
Ja "yleensä eläinten ei anneta elää liian vanhoiksi vaan ne tapetaan silloin kun niiden liha on vielä hyvää. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäiselle kerroit? Kertoiko mitä on teurastus? Oma lapsi kysyy ihan varmasti tarkentavia? Miten reagoivat?
Ap
Vanhempi lapsi on vähän yli 4-vuotias, nuorempi on alle kahden, joten ei tietenkään vielä ymmärrä. Vanhempi lapsi oli vähän alle neljän, kun asiasta tuli puje.Oliskohan lähtenyt siitä, että katsottiin tanskalaista maajussia, jossa näytettiin kanan teurastus. Selitin sitten siinä niitä työvaiheita. Olen selittänyt myös erilaisista teurastustavoista. Asutaan maalla, joten tuotantoeläimiä näkyy jatkuvasti. Meillä kotona ei syödä kauheasti lihaa.
Ap
Meidän perheessä lapset ovat olleet pienestä pitäen mukana jauhimetsällä, joten tietävät kyllä mistä jauhenlihaa saadaan. Minusta on tärkeää, että jo lapsesta asti on terve ja luonnollinen suhtautuminen ruokaan.
Miksi valehdella lapselle? Kyllä lapselle voi kertoa ihan suoraan, että se liha on eläimestä, joka on kasvatettu ja tapettu sitä varten. Eipähän myöhemmin tule järkytyksenä, kun tottuu ajatukseen jo pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVanhempi lapsi on vähän yli 4-vuotias, nuorempi on alle kahden, joten ei tietenkään vielä ymmärrä. Vanhempi lapsi oli vähän alle neljän, kun asiasta tuli puje.Oliskohan lähtenyt siitä, että katsottiin tanskalaista maajussia, jossa näytettiin kanan teurastus. Selitin sitten siinä niitä työvaiheita. Olen selittänyt myös erilaisista teurastustavoista. Asutaan maalla, joten tuotantoeläimiä näkyy jatkuvasti. Meillä kotona ei syödä kauheasti lihaa.
Ap
Sori, ei siis ap, ymmärsitte varmasti itsekin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVanhempi lapsi on vähän yli 4-vuotias, nuorempi on alle kahden, joten ei tietenkään vielä ymmärrä. Vanhempi lapsi oli vähän alle neljän, kun asiasta tuli puje.Oliskohan lähtenyt siitä, että katsottiin tanskalaista maajussia, jossa näytettiin kanan teurastus. Selitin sitten siinä niitä työvaiheita. Olen selittänyt myös erilaisista teurastustavoista. Asutaan maalla, joten tuotantoeläimiä näkyy jatkuvasti. Meillä kotona ei syödä kauheasti lihaa.
Ap
Me kaupunkilaisia, ei ole lapsi montaa kertaa navetassa käynyt eikä ole kysellyt mitään. On jo 5 v, oon odotellut että kysyisi mutta nyt alkaa tuntua että pitäisihän siitä jo jotain puhua.
Itse en syö lihaa mutta teen lapselle kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä lapset ovat olleet pienestä pitäen mukana jauhimetsällä, joten tietävät kyllä mistä jauhenlihaa saadaan. Minusta on tärkeää, että jo lapsesta asti on terve ja luonnollinen suhtautuminen ruokaan.
Niin, jos pitää lihan syömistä terveenä ja luonnollisena. Ei oman näkemykseni mukaan ole välttämättä tervettä eikä luonnollista, vaan ainakin joiltakin osin sairasta ja luonnotonta.
Lapsi on itse nähnyt, että jauheliha tulee lihamyllystä. Toisesta päästä laitetaan lihapaloja myllyyn, väännetään kammesta ja liha tulee jauhettuna toisesta päästä. Ei ole tarvinnut erikseen selittää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on itse nähnyt, että jauheliha tulee lihamyllystä. Toisesta päästä laitetaan lihapaloja myllyyn, väännetään kammesta ja liha tulee jauhettuna toisesta päästä. Ei ole tarvinnut erikseen selittää.
Hahaaa! Jauheliha tulee myllystä! Juu, mutta tietääkö lapsi mistä se myllyyn tungettava liha on peräisin? Kaupan lihatiskiltä? Tietääkö lapsi syövänsä porsasta tai lehmää? Aika surullista, jos nykyajan lapset ovat vieraantuneet niin paljon todellisuudesta, etteivät tiedä mistä ruoka on tehty. Onko tämä joku einessukupolven juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Me kaupunkilaisia, ei ole lapsi montaa kertaa navetassa käynyt eikä ole kysellyt mitään. On jo 5 v, oon odotellut että kysyisi mutta nyt alkaa tuntua että pitäisihän siitä jo jotain puhua.
Itse en syö lihaa mutta teen lapselle kyllä.
Ap
Minä lähinnä mietin aikanaan sitä, koska on oikea hetki puhua "kukista ja mehiläisitä", mutta en koskaan ole miettinyt, että jauhelihan alkuperää pitäisi salata.
http://www.elinalappalainen.fi/nakki-lautasella/ Tässä on hyvä lapsille suunnattu kirja, jossa kerrotaan mistä ruoka tulee.
Joo, teurasauto käy hakee jonkun elikon meiltä (joka on hyvin kasvatettu, hoidettu ja korvan takaa rapsuteltu). Muutaman päivän päästä haetaan teurastamolta sama eläin vakuumipakkauksissa pakastimeen. Lihamylly on keittiössä, joten aina tuo on ollut täysin selvää mitä lautasella on.
Meillä tyttö 4 v kommentoi ruokapöydässä, että " hyvä ettei tää jauheliha ole eläintä". Söi kuitenkin tyynesti kuultuaan, mitä eläintä siinä lautasella sitten oli. :)
Että isä tekee sitä töissä, se on tehty eläimistä ja raejuusto on muumeista tehtyä jauhelihaa.
Meillä lapsille on pienestä asti kerrottu ilman mitään salamyhkäisyyttä, mitä/mistä liha on. Saatamme esim puhua, että ruokana on lammasta, kanaa, possua, kalaa jne. Ei jää epäselväksi.
Ovat nähneet, kun kalastettu kala on mökillä nopsasti tapettu (tekemättä hirveää numeroa itse toimenpiteestä), perattu, grillattu ja syöty. Tietävät miten kissa syö hiiriä, kettu vaanii saduissa kanoja, leijonat saalistavat luonto-ohjelmissa jne. Ihminenkin syö lihaa ja se on normaalia. Välillä mietitään, miten joku voisi mielellään paistaa voissa meidän takapihan etanat.
En tee asiasta isoa numeroa. Olen sanonut muistaakseni jotenkin niin, että joitakin eläimiä kasvatetaan, jotta niistä saadaan sitten lihaa ruoaksi tai maitoa juotavaksi tai kananmunia.. Oikeaastaan niitä eläimiä on maatiloilla vain siksi. Sitten on lemmikkieläimet, joita ihminen ottaa vain seuraeläimeksi.
no olisiko ollut noin 4v kun sitä kysyi. Vastattiin, että tulee possuista ja lehmistä, jotka lopetetaan ja niistä tehdään sitten jaujelihaa ja nakkeja yms. En ymmärrä miksi lapselle pitäisi satuilla tai lässyttää näistä. Riittää kun kertoo asiallisesti.