Miten voisi toteuttaa maallemuuton? Miten sen saisi toimimaan? Meillä on mökki maalla, ja halu muuttaa..
Olemme jo viisikymppinen, lapseton pariskunta. Täällä etelän kaupungissa eletään talvet ja tehdään työt, mutta mieli kaipaa koko ajan maalle, meidän rakkaaseen kakkoskotiimme.
Talo itsessään on ihan asuttava vuoden ympäri, mitä nyt vesivessa puuttuu, mutta pakastava pömpeli pelastaa öiset vessareissut.
Asiaan: yhä enemmän haluaisimme yksinkertaistaa elmämäämme, vähentää kulutusta, pyrkiä omavaraisuuteen, hankkia kunnon kotivaran kellariin ja kuivakaappeihin ja elelllä siellä maalla.
Mutta miten sen saisi toteutettua taloudellisesti? Meidän kummankin ammatit eivät ole mitään käsityöläis-taiteilija-ammatteja, vaan työmme ovat kaupungissa. Kuitenkin tekisi niin mieli lopettaa koko hommat ja siirtyiä minikulutukselle omaan rauhaan.
Onhan tämä tietysti vähän haaveilua vaaan, mutta toisaalta on kait niin jotkut tehneetkin. Olen lueskellut ihania blogeja joissa kuvataan luontoa omalta pihalta ja remontoidaan vanhoja talojaan. Sitä ei kerrota ,että millä rahoituksella ja budjetilla.
Kuka on downshiftannut, onko kokemuksia, kuka on muuttanut maalle ja jättänyt kaupungin humputukset ja kiireen taakseen?
Kommentit (36)
Varmistakaa nyt hyvät ihmiset että kestätte siellä maaseudun rauhassa koko talven ilman että pää hajoaa, älkääkä tehkö mitään peruuttamattomia päätöksiä. Kokeilkaa ainakin vuosi ennen kuin esim. myytte sitä kaupunkikämppää. Onnistuuko vuorotteluvapaa töistä? (Tunnen siis ihmisiä jotka haaveilivat samasta, mutta todellisuus ei oikein vastannut unelmia - nykyään asuvat talvet taas ihan kaupungissa.)
Vituiks menee ilman rahaa, vanhemmat lähti samalla lailla viiskymppisinä takas maalle ja välillä töissä jos sieltä saivat ja ansiosidonnaisten jälkeen taas töihin välillä takas Helsinkiin asti. Nyt ovat eläkkeellä ja pärjäävät kyllä ja kasvattavat paljon ruokaa itse, järvi vieressä, josta saavat kalaa, metsistä marjoja yms. Tykkäävät olla siellä, mutta töissä joudutte kyllä käymään vielä eläkeikään asti ellei ole 250000++ e/vuosi säästössä.
Eikö jo viiskymppisen pitäisi ajatella niitä aikoja tuossa kymmenen vuoden kuluttua, kun ei enää perunannosto suju eikä puiden hakkaminen käsipelillä oikein onnistu? Tarkoitan että ei kait ihan korpeen kannata muuttaa, vaan pitää ottaa huomioon palvelut. Jos siis kyläkauppa on tyyliin talvet kiinni ja kesälläkin jonkun soutumatkan päässä, niin 10 - 15 vuoden kuluttua alkaa kauppamatkat jo olla todella vaivalloisia. En halua maalailla mitään kauhukuvia, mutta näin isästäni miten hänen kuntonsa ja aktiiviuustasonsa suurinpiirtein romahti muutamassa vuodessa, kun hän oli yli 65 v.
Nykyään tosin 60-vuotiaat vielä liikkuu ja matkustelee ja ovat hyvässä kunnossa. Verrattuna edellisiin sukupolviin, jolloin 50 vuotisjuhlat oli semmoset mummoa-muistetaan-nyt-kun-vielä-elää-juhlat ja sitten olikin hiljaisempaa.
Ajatus maallemuutosta on muuten aivan ihana minustakin: laittaisin pari kivaa koiraa, jotka saisivat elellä luonnosta nauttien, kasvattaisin vihanneksia ja talvisin tekisin käsitöitä ja hyvää kasvisruokaa kellariin säilötyistä kotimaisista juureksista. Ah, sitä takkatulen tuijottelua ja rauhaa.
Kaupunki kämppä lihoiksi ja sillä 2 pientä yksiötä mistä saa vuokrarahat, sillä plus ansiosidonnainen vuosi pari, sitten toinen myyntiin ja niillä rajoilla plus peruspäivä pari vuotta, sitten taas viimeinen käteiseksi jos ei muuten riitä rahat. Auto pois ja tilalle mönkijä.
No kenellä nyt muka mene maalla asuessa 25 000 vuodessa rahaa? Per henki vai, eli pariskunnalta 50 000 vuodessa elämiseen? Ei tää nyt ollut ihan semmoista maalla asumista, mitä mulla tuli mieleen kun aloitusta luin.
Eihän siellä nyt voi valmiissa talossa ja puilla lämmittäessä mennä mitään hirmusummia mihinkään. Vesi tulee omasta kaivosta ja sähköä ei käytetä kun valoihin ja elekrtoniikkaan.
Meillä ainakin on lainat maksettu ja autot omia. Mihin siellä downshiftatessa nyt 50 000 tonnia vuodessa saa palamaan? En oikein jaa tätä visiota kyllä.
Vuorotteluvapaa?
Maalla asuu helposti esim. 3000e nettotuloilla, eli 1500e per henkilö, nettona.
Tämä on tienattavissa esim. osa-aikatyöllä minimipalkka-alalla, esim. kaupan kassalla. 5-6h töitä per päivä, jää varmasti aikaa puuhaillakin vapaa-ajalla. Kuukauden loma kesällä.
Eiköhän teillä ole myös omaisuuttakin?
Jos mökki on virallisesti "vapaa-ajan asunto" niin unohda. Suomessa et saa siellä vakituisesti asua. Halvemmaksi ja helpommaksi tulee hankkia valmiiksi asuinkäyttöön rekisteröity murju muuttotappiokunnasta.
Loma-asunnossa ei saa asua ympäri vuoden. Vaikka moni asuu.
Me muutettiin maalle, mökille, mutta ollaan vielä ihan ruuhkavuosia elelevä 4-henkinen lapsiperhe. Mutta asumme 3 km päässä kaupasta, kouluista, postista jne. Vain minä käyn töissä. Emme ehdi tai jaksa olla kauhean omavaraisia. Vuositulomme ovat noin 37 000e vuodessa brutto, ja sillä tulee juuri ja juuri toimeen. Pitää olla kuitenkin 2 autoa ja noin. Lämmitämme osin ostopuilla, osin sähköllä.
Välillä kaipaan kerrostalon helppoutta, mutta maiseman rauhallisuus ja kauneus on mulle se The juttu, minkä vuoksi haluan kaikesta huolimatta olla täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tai hitostako minä tiedän asuuko :D Uskoisin että asuu.
Niin ja vaikka me ostimme tämän mökiksi pariskunnalta, jonka mökki se oli ollut niin talo on rekistereissä okt. (Vanha hirsitalo)
12
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaa?
Maalla asuu helposti esim. 3000e nettotuloilla, eli 1500e per henkilö, nettona.
Tämä on tienattavissa esim. osa-aikatyöllä minimipalkka-alalla, esim. kaupan kassalla. 5-6h töitä per päivä, jää varmasti aikaa puuhaillakin vapaa-ajalla. Kuukauden loma kesällä.
Eiköhän teillä ole myös omaisuuttakin?
Ai nettona? Tarkoitat varmaan bruttopalkkaa.
Jotkut perusti luomukommuunin. Ei onnistunu, kun oli niin valtava työ oikeesti pitää se kannattavana itse tuotettuine ruotteineen.
Jos maalla asuminen maksaa 3000 e / kk niin saa unohtaa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai hitostako minä tiedän asuuko :D Uskoisin että asuu.
Toki. Mutta ilo loppuu siihen, kun verottaja saa tietää asiasta. Lisäksi vakituista osoitetta ei voi mökille rekisteröidä.
Vierailija kirjoitti:
No kenellä nyt muka mene maalla asuessa 25 000 vuodessa rahaa? Per henki vai, eli pariskunnalta 50 000 vuodessa elämiseen? Ei tää nyt ollut ihan semmoista maalla asumista, mitä mulla tuli mieleen kun aloitusta luin.
Eihän siellä nyt voi valmiissa talossa ja puilla lämmittäessä mennä mitään hirmusummia mihinkään. Vesi tulee omasta kaivosta ja sähköä ei käytetä kun valoihin ja elekrtoniikkaan.
Meillä ainakin on lainat maksettu ja autot omia. Mihin siellä downshiftatessa nyt 50 000 tonnia vuodessa saa palamaan? En oikein jaa tätä visiota kyllä.
25000/12=2083kk/2=1041kk per henkilö/kk Siitä laskut pois ja tulevat kulut tietenkin, maalla tarvii auton sairauskulut(ette enää nuorene) eikä ne perunatkaan ilmaseksi kasva alussa. ok-talon kulut rempat yms. kiinteistöverot aurauskulut ja bensat matkoihin, kyllä niitä kuluja vaan tulee vaikka omia porkkanoita söisikin.
Ite oon tajunnu kun ikää tulee että me ei olla täällä ikuisesti. Se synttäri tulee joka vuosi uudestaan ja uudestaan.
Aika kuluu nopeasti.
Eli kannattaa laittaa haaveet täytäntöön.
Tehkää niinku sydän sanoo.
Rahaa ei saa mukaan kun täältä lähdetään.
Myytte sen kaupunkikodin. Vai onko se vuokrattu?
Jos ei ole fyrkkaa, niin paha se on oloneuvokseksi heittäytyä viisikymppisenä, ellette perusta maalle jotain toimivaa elinkeinoa.
Luomutila, lampaita, kanoja? Tai kennel?