Kirjavinkkiä 8-vuotiaalle tytölle?
Mitä teidän 8-vuotiaat tykkää lukea? Kummitytölle tulisi lahjaksi. Voisi ihan hyvin olla joku klasskkokin jonka voisi lukea isompanakin. Toiseksi lahjaksi olen jo päättänyt että mennään tytön kanssa kylpylään ja syömään.
Kommentit (14)
Eiku oho, 8-vuotiaalle. Katsoin että 1708-vuotiaalle. Ylpeys ja ennakkoluulo taitaa olla vähän liian haastavaa nippa nappa kouluikäislle :D
Tykkäsin itse tuon ikäisenä kovasti Viisikko kirjoista ja Hiekkalan lapset- sarjasta. En tiedä onko aika ajanut niiden ohi.
Sinttu. Ella. Risto Räppääjä. Onneli ja Anneli.
Nykylapset ei lue Viisikoita juurikaan
Neiti Etsivät
Sinttu-kirjat
Ella-kirjat
Soturikissat-sarja (tämä on tosin ehkä vanhemmille kuin 8v)
Muumi-kirjat (Taikatalvi, Muumilaakson marraskuu, Vaarallinen juhannus jne.)
Jesse-koirakirjat
Mä alkaisin ostaa Harry Potter-sarjaa :) Eka kirja menee jo parin vuoden sisällä taatusti ja kyseessä on kuitenkin tuleva klassikko.
Lohikäärmeen prinsessa. Pähkinä ja Pipari. Neiti Etsivä. Nummelan ponitalli. Lasten Kalevala. Tässä joitain mitä tuo oma 7v tyttöni rakastaa.
Terry Pratchett: Vapaat pikkumiehet tai Tähtihattu. Näistä jos innostuu niin voi rauhassa ostella muitakin Terryn kirjoja myöhemmin lahjaksi, myöhemmin myös englanniksi.
Harry Potteria ja Terry Pratchetteja minäkin tulin suosittelemaan. Tosin rakastan ja luen niitä vielä nykyäänkin vaikka parikymppinen olenkin:D
Myös Walter Moersilla on mukavia kirjoja. Tai Diana Wynne Jones.
Tai aivan klassikoista Maija Poppanen, Narnia, Liisa ihmemaassa ja Liisan seikkailut peilimaassa, ihmemaa Oz on kyös ihana klassikko.
Tai vähän "lapsellisempi" Reuhurinteen ala-aste. Oikein viihdyttävä sarja lapselle.
Tai oikea klassikko, jonka jokaisen aikuisen tulisi myös lukea, ja lapsi voisi säilyttää koko elämänsä läpi aarteena Pikku Prinssi. Sopii suloiseksi tarinaksi lapselle, mutta aikuistuessaan löytää uudelleen lukiesaan kirjasta uusia merkityksiä ja viisauksia.
Toki Hobitti on lasten iltasaduksi kirjoitettu, mutta raskas lukuinen.
Tai jos haluaa hieman jännitystä niin Goosebumps ja Nightmareroom kirjat.
Hmmm... Mitähän vielä suosittelisi:D nimimerkillä lukutoukka koko ikänsä.
Tai entä surkeiden sattumusten sarja?
Tai Keplo Leutokalma kertoo pääkallo salapoliisista fantasia mailmassa.
Tai neiti etsivät? Luin lapsena varmaan kaikki kyseisen sarjan kirjat.
Tai Seitsemän tassua ja Penny? Eläinten ystävälle sopiva sarja:)
Tai vielä 10 lukutoukka jatkaa
Lizzie MacGuiret olivat kova sana minulle nuorena, samoin siskoni vampyyri. Tai tähtikoulu, musiikkikoulusta kertova, voi tosin olla enemmän esiteineille suunnattu.
Veljeni Leijonamieli ja muutkin Astrid Lindgrenin kirjat.
Mun 8v lukee nyt Soturikissoja, Potterit luki jo kaikki. Jos tykkää koirista niin Jesse-kirjat on kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Eiku oho, 8-vuotiaalle. Katsoin että 1708-vuotiaalle. Ylpeys ja ennakkoluulo taitaa olla vähän liian haastavaa nippa nappa kouluikäislle :D
En mä oikein usko että 1708 -vuotiaatkaan pystyy sitä lukemaan. Tosin en tunne yhtään siitä ikäryhmästä.
Onneli ja Anneli, Lasse Maijan etsivätoimisto-sarja, Ellasta pitää moni vaikka mun tyttö ei, muumikirjat (ne alkuperäiset Janssonit)