Finlaysonin pussilakanat - montako vuotta nykyään kestää?
Meillä repesi juuri reikä yhteen pussilakanaan, joka on saatu jouluna 2007, eli kahdeksan vuotta kestivät. Se tuntuu näin ajateltuna aika vähältä, kun mulla on ollut monet oikeasti vanhat lakanat, mutta voi tietenkin olla, että nuo vanhat lakanat ovat olleet vähemmällä käytöllä. Näitä kyseisiä lakanoita on käytetty aika paljon. Kertokaa omia kokemuksianne!
Kommentit (52)
En ole pitänyt kirjaa, mutta kyllä ne kestävät niin pitkään, että niihin ehtii jo kyllästyä. Meillä on tarkoituksella vähän pussilakanoita, ettei ole kaapit täynnä ja kun jotain kolmea settiä pyörittää, niin on ihan hyvä vaan ettei ne kestä kymmeniä vuosia. Täytyy elämässä olla vähän vaihteluakin.
Vanhimmat olen ostanut 8-10v sitten ja moitteettomat yhä. Tosin meillä lakanoita reilusti, että jollain muulla käyttö varmasti tiheämpää.
Ja tulipa ketjun myötä käytyä Finlaysonin verkkokaupassa. Siellä on nyt 14.2. asti kaikki normaalihintaiset tuotteet -30%. Kannattaa harkita jos vuodevaateosasto kaipaa päivitystä.
4
Finlaysonin pyyhkeiden laatu on ihan ok, ei varsinaisesti huono muttei erityisen hyväkään. Petivaatteista tykkään. Harmi vaan että Finlaysonin tuotteet ovat minulla pesussa värjänneet muita pyykkejä ja värjäytyneet itsekin. Muiden merkkien kanssa ei samaa ongelmaa.
Olen ostanut Finlayson-tuotteeni välillä 2010-2012.
Minulle riittää kun kestävät vuoden pari. Kuka haluaa käyttää vanhoja risoja vuosikymmeniä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittää kun kestävät vuoden pari. Kuka haluaa käyttää vanhoja risoja vuosikymmeniä?
En mä risoja lakanoita käytäkään, vaan ehjiä. Esim. yksi pussilakanamme on 70-luvulta.
Ap
Suomalaisuutta tukien olen 5v aikana ostanut useita Finlaysonin petivaatteita meille aikuiselle ja lapsille. 90% niistä kerää pinnallensa valtavasti pölyä/nukkaa tms. Etenkin tummissa pussilakanaseteissä. Just laitoin kirpparille esim mustat norsukuvioiset pussilakana setit (ennen myyntiä kävi siskoni kuivausrummussa ja nukkapöly katosi). En kuitenkaan viitsis kuivausrumpua tämän takia hankkia. Mielummin ostan nykyään Ikeasta, on niin arpapeliä tuon Finlaysonin kanssa tuleeko pinnalle pölynukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ystävä hyvä, ne 1980-luvun lakanat olivat paljon kestävämpiä kuin nykyiset. Eihän niistä vielä kymmenestä vuodesta risoja tullut. Nyt hajoavat niin 2000-luvulla kuin 1980-luvulla ostetut, ja jälkimmäisissä on taatusti vietetty paljon villimpää elämää kun edellisissä.
Minä olen saanut finlaysonilta niin vinoja lakanoista, että yhdestä tein reklamaation ja sain suoran tilalle, mutta aluslakanoitakaan ei voi tavalliseen tapaan mankeloida, kun ovat niin omituisia.
Joskus tulee vielä hyvää laatua, lienevätkö jostain varaston perältä löytäneet sinne ammoin unohtuneen erän.
Aluslakanat kestivät 10 vuotta kunnes reikiintyivät, valkaisematon on kestänyt kauemmin. Heitin pussilakanatkin kierrätykseen saman tien kuin rikkinäiset roskiin, saahan noista matonkudetta.
Vinot lakanat hankalia vedettäviä.
Pyyhkeitä käytetty kunnes alkoivat lahota.
Meillä ei ole Finlaysonia, mutta Gantin pussilakanat kestäneet jo kahdeksan vuotta uudenveroisina. Käytössä jatkuvasti, lukuunottamatta kesälomaa, jolloin olemme lomalla.
pahoittelen Ap. Yritin käynnistää aikakonetta, mutta en saanut, sitä käyntiin. Mutta joo luulen, että laatu on saattanut heiketä, koska aika monen muunkin päivittäistavaran laatu on heikentynyt. - Tai sitten vain mielikuva tuotteden kestosta.
Kertokaapas Finlaysonin haukkujat, mitkä olisivat sitten laadukkaat pussilakanat vaativalle kuluttajalle, joka haluaa priimaa ja kestävän tuotteen? Itse kuulun rahvaaseen ja Finlaysonin satiinipussilakanat ovat olleet meille ihan ok. Mutta kieltämättä nuo aluslakanat eivät muutaman pesun jälkeen ole suoraa nähneetkään.
Onko joku ostanut niitä percale-pussilakanoita? Itse en ole raaskinut. Yksi J.F. by Finlayson pellava-aluslakana meillä on, mutta jotenkin tykkään enemmän noista sileäpintaisista lakanoista.
"Meillä ei ole Finlaysonia, mutta Gantin pussilakanat kestäneet jo kahdeksan vuotta uudenveroisina. Käytössä jatkuvasti, lukuunottamatta kesälomaa, jolloin olemme lomalla. "
- Komppaan tuota Gantin kestävyyttä. Ainoa mikä harmittaa on se, että haluaisin vielä jotain löytää samaa kuosia olevat tyynynpäälliset ,joihin minulla on "vain" pussilakanat. - Ja vielä menin antamaan gantin lakanoita lahjaksikin. - Olisi ollut erinomaisen kiva, jos myyjä olisi sanonut, että huomasithan varmasti, että kyseessä on "vain" lakanat eikä tyynyliinoja ole mukana, kun usein kai ihmiset ostavat samalla kertaa molemmat. Itse olen kyllä tykännyt "hillitymmistä" lakanoista siinä, että ne eivät "kinaa" vaikka tyynyliina olisi erikuosia. - Kokemukseni mukaan tyynyliinat kuluvat nopeammin kuin lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Aluslakanat kestivät 10 vuotta kunnes reikiintyivät, valkaisematon on kestänyt kauemmin. Heitin pussilakanatkin kierrätykseen saman tien kuin rikkinäiset roskiin, saahan noista matonkudetta.
Vinot lakanat hankalia vedettäviä.
Pyyhkeitä käytetty kunnes alkoivat lahota.
Huomaa aikamuoto, siis ENNEN KESTIVÄT, mutta eivät kestä enää. Siitä on jotain noin kymmenen vuotta, kun laatu heikkeni. Otin silloin yhteyttä Finlaysoniin ja sain tämän vastauksen: "asikkaat vaativat nykyään tällaisia ekologisia, nopeasti kuivuvia". Sen vastauksen jälkeen huomasin olevani heidän entinen asiakkaansa. Minulle ei todellakaan kuivumisnopeus merkitse yhtään mitään, kun tärkeämpää on miellyttävyys ja kestävyys.
Kodin Anttolan lakanat kestää parhaiten. Karheita alkuun, pesu pari kertaa pehmittää kyllä.
Riippuu siitäkin, kuinka rajussa käytössä lakanat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä risoja lakanoita käytäkään, vaan ehjiä. Esim. yksi pussilakanamme on 70-luvulta.
Ap
Hyi hitto, 40 vuotta vanha pussilakana...
Heippa,
Monella on kommenttia Finlaysonin laadusta. Itseäni kiinnostaisi miten on värit pysyneet? Ostin aika arvokkaat Frans lakanat ja tuli ihme läiskiä jo ekassa pesussa. Laitoin palautukseen ja sain uudet tilalle. Väittivät että lakanoissa oli valkaisuaineen jäämiä. Se oli hyvin outo kun kloori plo ei ole ollut kuukausiin edes auki ja pesuun käytin nestemäistä värillisen pyykin pesuainetta. Nyt pesin nämä uudet ja sama juttu. Väri lähti joistain kohti täysin. Ei jaksaisi taas alkaa valittaa mutta koko setti maksoi lähes 200e joten... Onkohan kellään vastaavia kokemuksia? Ja muissa tekstiileissäni tätä ongelmaa ei tietenkään ole.
Kestävät ainakin näköjään paremmin kuin nykyiset Marimekot. Harmaat unikot hiutuivat puhki alle viidessä vuodessa.
Itsellä on Finlaysonin pussilakanat ollut muutaman kerran rikki paketista otettaessa. Olen laittanut kyseisen puljun boikottiin, enkä osta enää yhtäkään heidän tuotetta.