Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tehkää testamentti!

Vierailija
13.02.2016 |

Kaikkien pitäisi tehdä testamentti, mutta erityisesti tämä koskee niitä, joilla on lapsia. Miettikää, mitä tapahtuu, jos toinen vanhemmista kuolee. Jos ei ole keskinäistä testamenttia, perivät lapset kuolleen vanhempansa ja alaikäisille lapsille joudutaan hankkimaan edunvalvoja.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuori ajattele testamenttia. Kannattaisi kyllä.

Vierailija
2/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosaston kuuluu aina lapsille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on melkoinen ero meneekö lapsille lakiosa 25% vai koko perintö 50% perheen varallisuudesta. Ne rahat on kuitenkin säilöttävä eikä niitä voi käyttää perheen elämiseen, korkeintaan lapselle voi hankkia jotain fillaria ja läppäriä omilla rahoillaan vaikka tarvittaisiin ruokaa vaikka perheen koiralle tai yksityistä terveydenhoitoa puolisisarukselle.

Vierailija
4/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakiosaa on vaadittava. Itse en vaatinut, koska vanhempien testamentissa oli toivomus, etteivät lapset vaatisi lakiosaansa.

Vierailija
5/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakiosaa on vaadittava. Itse en vaatinut, koska vanhempien testamentissa oli toivomus, etteivät lapset vaatisi lakiosaansa.

Jos on kyseessä alaikäinen lapsi niin en usko, että edunvalvoja eli maistraatti suostuu lapsen perinnöttömäksi jättämiseen.

Vierailija
6/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on melkoinen ero meneekö lapsille lakiosa 25% vai koko perintö 50% perheen varallisuudesta. Ne rahat on kuitenkin säilöttävä eikä niitä voi käyttää perheen elämiseen, korkeintaan lapselle voi hankkia jotain fillaria ja läppäriä omilla rahoillaan vaikka tarvittaisiin ruokaa vaikka perheen koiralle tai yksityistä terveydenhoitoa puolisisarukselle.

Teillä on siis uusperhe?

Vierailija
7/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maistraatti pitää taatusti huolen siitä, että alaikäisen lapsen lakiosaa vaaditaan.

Vierailija
8/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tee testamenttia, koska jos sattuisin kuolemaan, niin haluan että omaisuuteni perii lapseni, ei mieheni. 

Vierailija
9/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan että omaisuus menee lapsille ei puolisolle. Muutenhan tästä mun omaisuudesta menisi tuplat perintöverot.

Vierailija
10/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on siis uusperhe?

Meillä on ydinperhe ja testamentti turvaamassa että isä pystyy kasvattamaan lapsen aikuiseksi ilman maistraatin kanssa vääntämistä (siis muuttamaan ja käyttämään rahaa ihan oman harkintansa mukaan), sen lisäksi lapsi saa sen pesämunansa aikuisuuteen.

Vierailija
11/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikomustakaan tehdä keskinäistä testamenttia. Haluan lapseni perivän minut, mies pärjää kyllä omalla omaisuudellaan hyvin.

Vierailija
12/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä henkivakuutus takaa perheen elintason jos jompi kumpi kuolee.

Vierailija
13/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen vakuutusta

Vierailija
14/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin hankkia edunvalvoja? Lapsen huoltajat ovat ihan automaattisesti edunvalvojia.

Minulle riittää tieto siitä, että lapsi pystyy omista varoistaan maksamaan perintöverot. Yksi syy tehdä testamentti olisi toki se, että sillä voisi sulkea tulevan puolison avio-oikeuden pois ja varmistaa omaisuuden säilyminen lapsenlapsille.

Vierailija
15/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia, joten menimme naimisiin. Naimisissa oleva vela-pariskunta perii toisensa. Avoliitossa oleva ei ilman testamenttia. Sekin on hyvä ymmärtää.

Vierailija
16/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tee testamenttia, koska jos sattuisin kuolemaan, niin haluan että omaisuuteni perii lapseni, ei mieheni. 

Et ole ymmärtänyt pointtia. Testamentti kannattaa tehdä esim. niin, että puolison kuollessa, on eloon jäävällä oikeus esim. taloon, huoneistoon yms. elämänsä loppuun saakka, jolloinka lakiosavaatimuksilla ei ole mitään väliä.

Pahimmassa tapauksessa voi olla riitaa lapsien kanssa, tai lapsen puolisona joku rahanahne luuseri, joka pystyy manipuloimaan omaa lastasi ja he voivat vaatia lakiosuuttaan maksettavaksi eloon jääneeltä puolisolta. Tässä tapauksessa menee talo/huoneisto myyntiin ja rahat jakoon.

Vierailija
17/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maistraatti vaadi lakiosaa lapselle, jos keskinäisessä testamentissa on toivomus, ettei sitä vaadittaisi. Ystävälläni oli miehensä kanssa tällainen testamentti(mies kuoli syöpään). Heillä oli yhteinen yritys, joten oli paljon helpompaa, kun ystävni sai yksin vastata yrityksestä ilman, että olisi muutoin pitänyt aina pyytää lupa edunvalvojalta.

Vierailija
18/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten niin hankkia edunvalvoja? Lapsen huoltajat ovat ihan automaattisesti edunvalvojia.

Minulle riittää tieto siitä, että lapsi pystyy omista varoistaan maksamaan perintöverot. Yksi syy tehdä testamentti olisi toki se, että sillä voisi sulkea tulevan puolison avio-oikeuden pois ja varmistaa omaisuuden säilyminen lapsenlapsille.

jos alaikäinen perii enemmän kuin muutaman kolikon, niin hän saa edunvalvojan valvomaan omaisuuttaan. Huoltaja toki on lapsen edunvalvoja, mutta maistraatti toimii alaikäisen perimän omaisuuden edunvalvojana.

Vierailija
19/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maistraatti seuraa 20 000 € ja sen yli menevää alaikäisen omaisutta. Meillä tarvittiin vielä edunvalvojan sijainen koska olin lapsen kanssa samassa testamentissa perijämä rli olin jäävi edustamaan lastani.

Vierailija
20/60 |
13.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos alaikäinen perii enemmän kuin muutaman kolikon, niin hän saa edunvalvojan valvomaan omaisuuttaan. Huoltaja toki on lapsen edunvalvoja, mutta maistraatti toimii alaikäisen perimän omaisuuden edunvalvojana.

Maistraatti ei toimi alaikäisen lapsen edunvalvojana, mutta maistraatti nimittää edunvalvojan ja valvoo hänen toimintaansa. Edunvalvoja joutuu myös pyytämään maistraatilta luvan määrättyihin toimenpiteisiin, esim. kiinteän omaisuuden myyntiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi