Minkä ikäisenä naisen vela-uho on kovimmillaan?
Tuntuu, että ovat kovin nuoria tai sitten 40 kieppeillä.
Kommentit (82)
Sterilisaation voi saada 28-vuotiaana jos katsotaan että on syystä tai toisesta kykenemätön kasvattamaan lasta tai itsellä on tai syntyvällä lapsella todennäköisesti olisi jokin vaikea sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 28 ja ainakin itselläni on nyt kaikkein varmin olo vela-elämästä, koska aiemmin ajattelin, että ehkä 30-vuotias minä olisi eri linjalla kuin 20-vuotias. En tiedä siitä uhosta, mutta sterilisaatio varattu :)
Varattu? Millä perusteella? Et ole 30, ei ole 3 lasta.
Olen melko varma, että Suomestakin löytyy kiertoteitä, mutta asun Ruotsissa, jossa saa nuorempana helpommin.
Vierailija kirjoitti:
En löydä sopivaa miestä ja pelkään että jään yksin koko loppuelämäkseni :( Miehet haluavat aina parin vuoden seurustelun jälkeen jälkikasvua :/ Vaikka sanovat ensin että eivät tahdo lapsia, niin kyllä se mieli on aina muuttunut kun muille syntyy lapsia ja kokevat vierestä katsojana tuon perheen onnen... :(
Aina yksin?
Kunnon vela ei voi käyttää termiä "perheen onni"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 28 ja ainakin itselläni on nyt kaikkein varmin olo vela-elämästä, koska aiemmin ajattelin, että ehkä 30-vuotias minä olisi eri linjalla kuin 20-vuotias. En tiedä siitä uhosta, mutta sterilisaatio varattu :)
Olen melko varma, että Suomestakin löytyy kiertoteitä, mutta asun Ruotsissa, jossa saa nuorempana helpommin.
Ei ole kiertotietä, laki on varsin selväsanainen tuossa kohtaa.
Lanseerattaisiinko uusi termi: "Mela"? Mentaalisesti lapseton. Ihminen jolla on lapsia, mutta ei huolehdi niistä? Eli jatkaa huoletonta sinkkuelämää vaikka kotona pyörii x määrä kappaleita lapsia.
Suomen lainsäädäntö pitäisi saada VÄHINTÄÄN pohjoismaiselle tasolle ja laskea ikäraja 25:een. Mieluiten tietenkin täysi-ikäisyyden rajaan. Jos ihminen katsotaan aikuiseksi, hänellä täytyy olla oikeus tehdä itseään koskevia päätöksiä vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap jotenkin katkera kun sulla on jo lapsia, etkä voi enää ryhtyä velaksi, joten kaikkien muiden velojen päätös on susta vain uhoa?
Olen mies, joka haluaa lapsia, mutta taisin valita väärän vaimon. Ajattelin katsoa vielä muutaman vuoden, josko tämä muutaman vuoden sisällä puheisiin tullut vela-uho olisi vain kaveriporukasta tarttunut muotioikku ja menisi ohi, kun biologinen kello tikittää. - AP
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan asiasta "uhonnut" sen enempää kuin nekään tuttavapiirissä jotka ovat "uhonneet" hankkivansa lapsia. Nykypäivänä ihan normaalia että jokainen puhuu suoraan niistä OMISTA valinnoistaan mitä sitten ovatkin.
Alkaa tuntua että tämä lapsellinen/lapseton-keskustelu alkaa olla samaa luokkaa kuin aiempi homo/hetero-vääntö. Miksi niin moni kuvittelee että se oma tapa elää on se ainoa oikea?
N31
No ei todellakaan ole sama asia. Tässä on kyse biologiasta. Vahvimmat/terveimmät yksilöt on biologian ansiosta heteroita ja sitä kautta biologinen kello tikittää.
Ei mitään tekemistä minkään muun kanssa.
Virossa voi käydä tukkimassa piuhat ennen 30v. Itellä se jota muut uhoksi kutsuvat, on nyt 29v. Pitkässä suhteessa, talous kunnossa ja hyvä mies niin isolla osalla ihmisistä tuntuu olevan tarve tiedustella että koskas :))) No ei koskaan, kiitos kysymästä. Jos joku puolituttu ottaa asiakseen udella vielä lisää, vastaan toisinaan todella mauttomasti vaikka että en halua että mun pillu repee tms. Loppuu kyselyt. Ihan sama mitä muut ajattelee ja tuntuu tyhmältä että tätä pitäisi kellekkään perustella. Tutuille asiallisesti kysyville kerron kyllä ihan rehellisesti että ei vaan tunnu siltä eikä sovi ns elämäntyyliin ja unelmiin. Ei se sen kummempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kiertotietä, laki on varsin selväsanainen tuossa kohtaa.
Just tuolla mainittiin esim. joku vaikea perinnöllinen sairaus, joka voisi oikeuttaa. Esim. kaveri maanisdepressiivinen ja joutuu koko elämänsä syömään niin vahvoja lääkkeitä, ettei raskaudesta tulisi mitään positiivista. Kyllä hän sai sterilisaation 26, vaikka työelämässä ja muuten ok, kun pillerit toimii.
Se on siinä koulujen käymisen jälkeen, kun on suuria urahaaveiluja. Sitten kun ne ei toteudu, niin tehdään lapsia, joka onkin luonnollista. Media on luonut naisille epäluonnollisen kuvan, jonka mukaan naistenkin pitää olla töissä.
Uskon luonnolliseen, siihen, että luonto tietää. Naisten töissäkäynti kokopäiväisesti ja päätoimisesti ei ole luonnonvalinta, vaan 1900-luvulta alkanut epäluonnollinen kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ap jotenkin katkera kun sulla on jo lapsia, etkä voi enää ryhtyä velaksi, joten kaikkien muiden velojen päätös on susta vain uhoa?
Olen mies, joka haluaa lapsia, mutta taisin valita väärän vaimon. Ajattelin katsoa vielä muutaman vuoden, josko tämä muutaman vuoden sisällä puheisiin tullut vela-uho olisi vain kaveriporukasta tarttunut muotioikku ja menisi ohi, kun biologinen kello tikittää. - AP
Onko naisesi sisimmässään epävarma itsestään? Haluaa esimerkiksi panostaa uraansa, koska ajattelee että saa arvostusta sitä kautta. Kokee arvostuksen tarpeensa ohjaavaksi tarpeeksi elämässään. Mielestäni jokaisen velan olisi hyvä käydä juttelemassa ammattiauttajalla. Taustalla voi olla lapsuuden kokemuksia tai muita, jotka selvittämättöminä "ohjaavat" myös aikuiselämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hele, oletpa kultakimpale :D Vähänkö haluaisin olla parisuhteessa ihmisen kanssa, joka puhuisi musta tolla tavalla. Voisitteko keskustella asiasta, kuten aikuiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan asiasta "uhonnut" sen enempää kuin nekään tuttavapiirissä jotka ovat "uhonneet" hankkivansa lapsia. Nykypäivänä ihan normaalia että jokainen puhuu suoraan niistä OMISTA valinnoistaan mitä sitten ovatkin.
Alkaa tuntua että tämä lapsellinen/lapseton-keskustelu alkaa olla samaa luokkaa kuin aiempi homo/hetero-vääntö. Miksi niin moni kuvittelee että se oma tapa elää on se ainoa oikea?
N31
No ei todellakaan ole sama asia. Tässä on kyse biologiasta. Vahvimmat/terveimmät yksilöt on biologian ansiosta heteroita ja sitä kautta biologinen kello tikittää.
Ei mitään tekemistä minkään muun kanssa.
Ei kyllä mene noin. Yleensä naisen koulutus korreloi alhaisen lapsiluvun kanssa eli biologialla ei tekemistä. Heterot ja homot haluavat ja saavat ihan yhtä lailla lapsia. Tuo harhainen käsitys lapsia tekevien supergeeneistä on suoraan jehovilta. Nimenomaan alempi sosioekonominen luokka hankkii yleensä paljon lapsia ja tässä ei ole biologia taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahin vela-uho on ehkä siihen 28weehen asti ja sitten aletaan yrittämään :) Itsellä oli niin vahva mielipide etten IKINÄ tee lapsia. Kovasti mielipide muuttuu kun aikuistuu :) Onneksi mua siunattiin kolmella lapsella <3 Jälkeenpäin naurattaa oma tyhmyys!
Kuka viitsii kirjoittaa näin ilmeisiä provoja? Joku katkera äityli vai tylsistynyt teini?
Ei tuo ole mikään provo, vaan ihan totisista totta. Tunnistan kaavan omallakin kohdalla. En ymmärrä, miten ihminen jolla ei ole lapsia, voi olla niin varma,että lapselliset katuu päätöstään tehdä lapsia. Kuitenkin ihminen joka on tehnyt lapset vaikka kolmikymppisenä on elänyt jo hyvän aikaa sitä vela-elämää ja sen jälkeen elämää lasten kanssa ja pystyy vertailemaan näitä kahta elämää. Pelkkä vela ei voi tätä vertailua tehdä. Hänellä on vain kuvitelmia, millaista on elämä OMAN lapsen kanssa. Ja sitä ei voi mitenkään tietää, ennenkuin se lapsi on siinä. Mutta huom! Ymmärrän velojen kannan, koska itsekin olen sitä elämää yli 30v elänyt. Mutta sempä perusteella tiedänkin,että elämä lapsen kanssa on paljon antoisampaa. Mutta sinällään hyvä,ettei kaikki tee lapsia, koska maailmassa todellakin on liikaa ihmisiä. Ei kaikkien tarvii lisääntyä, mutta itse olen enemmän kuin tyytyväinen,että olen lapsen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tämä vela, mutta vinkkinä muille veloille: Virosta saa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi millä perusteella saa sterilisaation tuossa iässä. Vakava terveysongelma?
Käy Ruotsissa? Siellä ikäraja on 25 vee. Onnistuukohan niin?
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin vela ja 39.
Oletko sitä nyt isompaan ääneen kuin olit nuorempana, kun oli se tietty odotus ja ympäristön paine, että pitäisi raskautua ennen kuin olet liian vanha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hele, oletpa kultakimpale :D Vähänkö haluaisin olla parisuhteessa ihmisen kanssa, joka puhuisi musta tolla tavalla. Voisitteko keskustella asiasta, kuten aikuiset?
Öööööö? Siis millä tavalla?
Mistä sä tiedät jos sulla olisi kumppani että millä tavalla se susta vauva palstalla kirjoittaa?
Kyse ei ole niinkään iästä vaan elämän ymmärtämättömyydestä ja rakkaudettomuudesta.