Millaistahan se olisi, jos töissä olisi oikeasti kiire?
Minä tunnun vain kiertävän löysästä työpaikasta toiseen. Ei mene tasan onnen lahjat, sillä minä en pidä siitä, että töissä ei ole mitään tekemistä. Takavuosina olin tukityöllistettynä valtion virastossa ja se oli siitä yllättävä ja mukava paikka, että koko ajan oli tekemistä, mutta kiire ei ollut sielläkään. Kiire ei ollut siksi, että päivän työt ehdin hyvin tehdä ja lisäksi minulla oli tehtävänä projekti, mikä piti vain sen puolen vuoden aikana tehdä, eli ei ollut päivän päälle. Sain sen valmiiksi ja sitten loppuajan auttelin, missä apua tarvittiin.
Nykyisessä paikassa on usein aikoja, että pitää väkisin keksiä tekemistä. Koetan opiskella, mutta avokonttorissa ei oikein pysty keskittymään. Työaika on 8-16, koska pomo on päättänyt, että se on niin. Laatikotkin mulla on tiptop, kun on ollut aikaa siivota ne.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Menepä kokeilemaan ravintola-alaa, niin tiedät mitä on kiire. Varmana tulee nykyistä hommaasi äkkiä ikävä...
Voihan sitä porkkanoita pilkkoessa kiire olla, mutta vastuu on aika vähäinen. Menikö porkkana nyt aivan oikean muotoiseksi.. hohhoijaa ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä kokeilemaan ravintola-alaa, niin tiedät mitä on kiire. Varmana tulee nykyistä hommaasi äkkiä ikävä...
Voihan sitä porkkanoita pilkkoessa kiire olla, mutta vastuu on aika vähäinen. Menikö porkkana nyt aivan oikean muotoiseksi.. hohhoijaa ..
Tätä kun vertaa vaikka lennonjohtajaan, niin ollaan aivan eri sfääreissä. Niin tuliko se kone vielä alas vai eikö ;)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Meillä on toimistolla töissä yksi tyyppi, jolla muka on koko ajan kiire, valittaa siitä taukoamatta, ei kerkeä tehtäviään edes tehdä saati lounaalla käydä, mutta jostain syystä kaikki muut ehtivät kyllä tehdä hänen hommansa silloin kun hän on poissa ja vielä ihan normaalissa työajassa.
Tämä! Meillä on töissä myös yksi jolla on aina hirvee kiire ja stressi, ollaan hänen terveydestään huolestuneita, mutta samalla mietitään että mitä hittoa se tekee, hän on saanut jopa toimistoapulaisen itselleen kun laskutukset oli muuten myöhässä pari-kolmekuukautta, mutta silti kiire vaan jatkuu. Kun häntä tuuraa, ehtii ihan hyvin kaiken omien töiden lisäksi koska hänen alaisensa tekevät itsenäisesti töitä ja hoitavat yleensä hyvin kaikki. Pitää osata priorisoida ja delegoida, ja sitten pitää vaan tehdä homma kerrallaan loppuun, ei siitä mitään tule että koko ajan on tunne että ei kuitenkaan ehdi mitään kun töitä on kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kun vertaa vaikka lennonjohtajaan, niin ollaan aivan eri sfääreissä. Niin tuliko se kone vielä alas vai eikö ;)
Se on aina hauskaa luettavaa kun ihmiset kirjoittavat asioista joiden tuntemus perustuu tositelkkariin ja Salattuihin elämiin. Tosielämässä asiat ovatkin juuri niinkuin edellämainitussa, kuka tahansa voi mennä esim. ravintolaan töihin. Huojentavaa miten hyvissä käsissä alan tulevaisuus onkaan.. Ja kuitenkin teidänkaltaisenne ihmiset ovat ensimmäisenä valittamassa niistä väärän mallisista porkkanakuutioista :D
Vierailija kirjoitti:
onpa ongelmia taas.. kun ei ole kiire. olisit onnellinen.
Turhauttavaa istuskella töissä odottamassa, että kello tulee neljä. Työ välttäisi osa-aikaiselle, mutta jonkun on hoidettava info ja puhelin, kun pomo juoksee palavereissa. Meillä on vielä vanhanaikainen puhelinvaihdekin, vaikka tekijöitä on vähän. Aika menee hukkaan töissä ihmetellessä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Just istuttiin puoli tuntia melkein tyhjässä ravintolassa, eikä kukaan "kiireinen" tarjoilija ehtinyt edes tilausta tulla ottamaan. Lähdettiin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just istuttiin puoli tuntia melkein tyhjässä ravintolassa, eikä kukaan "kiireinen" tarjoilija ehtinyt edes tilausta tulla ottamaan. Lähdettiin pois.
Siinäpä se. Ravintolasta voi aina lähteä pois, mutta lähdeppä sieltä lentokoneesta pois jollakin ilveellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietävätkö tällaiset ihmiset, että ne tarjoilijat tekevät jotain muutakin, kuin ottavat tilauksia ja kantavat ruokaa pöytään? He saattavat olla tiskaamassa, purkamassa kuormaa tai valmistelemassa salaattitarpeita. Itse olen kaupassa ja liian monet tosissaan luulee, että silloin kun en istu kassalla, olen kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietävätkö tällaiset ihmiset, että ne tarjoilijat tekevät jotain muutakin, kuin ottavat tilauksia ja kantavat ruokaa pöytään? He saattavat olla tiskaamassa, purkamassa kuormaa tai valmistelemassa salaattitarpeita. Itse olen kaupassa ja liian monet tosissaan luulee, että silloin kun en istu kassalla, olen kahvilla.
No ehkä sen asiakkaan pitäisi kuitenkin mennä sen kuormanpurun edelle? Eli pointti taisi olla siinä priorisoinnissa? Kyllä sunkin pitäisi kassalle laukata sieltä maitokaapista aika kiireellä jos jonoa syntyy - raha kun maksaa sen sunkin palkan. Samanlailla ravintolassa tarjoilijan pitäisi kyllä ottaa se tilaus ensin heti vastaan ja vasta sit mennä tiskaamaan.....
Naiset! Älkää todellakaan jättäkö käymättä vessassa ja syömässä! Kukaan siitä ei tule taputtamaan päähän ja kehumaan kuinka hyvä työntekijä olet. Naiset on ihan liian alistuvaisia ja marttyyreja töissä ja työnantaja hykertelee ja käyttää tätä hyväksi.
Olin ennen itse samanlainen (ei taukoja), mutta lopetin sen, koska mulla ei ollut enää mitään työmotivaatiota jatkuvan vuoden kestävän kiireen takia. Työt seiso ja asiakkaat odotti sen aikaa kun istuin palkattomalla puolen tunnin ruokatauolla. Ei voinut mitään, sääli toki asiakkaille, mut mulle riitti sen työpaikan touhu.
Hoitajat ei pysty näin tekemään, mutta toivoisin, että sielläkin uskallettaisiin rohkeasti puuttumaan joukkovoimin, jos taukoja ei ehdi pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka luulee? Kun et ole kassalla, niin luulen ettet ole edes töissä, vaan kotona.
Olen IT alalla asiantuntijana. Minun alallani tyypillistä on se että joudumme pitämään paljon palavereja, koska hallittavat asiat ja järjestelmät ovat valtavan kokoisia. Ja yksi ihminen ei tiedä kaikkea, vaan tieto miten joku järjestelmämuutos pitää tehdä on monen ihmisen päässä. Siksi siis palavereita pidetään useista eri asiakokonaisuuksista lähes puolet minun työajasta.
Tasan työn tekemiseen jää siis vain n. 50% työajasta. Koko ajan on iso lusta asioita joita pitää tehdä sen lisäksi sähköpostiin tulee viestejä (pahimpina päivinä n. 100), lynciin tulee kysymyksiä ja työkaverit kyselevät eri asioista.
Joudun koko ajan priorisoimaan töitä siten että kiireellisimmät ensin. Koskaan ei ole tilannetta että lista olisi tyhjä. Mutta on vähemmän tärkeitä töitä jotka vain sitten odottavat vuoroaan. Laatikoita ei todellakaan siivota:) Sähköpostia yritän siivota ja lajitella muuten ei pysy homma hallussa.
Kiireeseen oppii, enkä tunne olevani erityisen stressaantunut. Saldoja kertyy. Pitää vaan varata kalenteriin niille paikka, esim. Koko päivän saldovapaa tai että lähtee aikaisin. Sitten jos tulee jotain kriittistä siihen niin perun sen pois.
onpa ongelmia taas.. kun ei ole kiire. olisit onnellinen.