Rapakuntoon kesäksi!
Kommentit (52)
Mies voi hoitaa aina lumityöt, kun on niin tikissä, jaksaakin paremmin kuin mä.
Vaikket yrityksistä huolimatta saisi rapakuntoa indikoivaa lisäpainoa aikaan, voit olla mahdollisesti sellainen laiha-läski, jolla on sisäpuolella paljon rasvaa. Aina vaaka ei kerro koko totuutta, eikä peilikään, vaan voit olla aidosti rapakunnossa, vaikka ulkoisesti näyttäisitkin hoikalta.
Hei ottakaa nyt huomioon se, että ei se ole aina itestä kiinni, ettei saa painoa nousemaan! Esim. kilppariarvot kannattaa tarkistuttaa, jos tuntuu, ettei paino vain nouse.
a) hanki kunnon tv. Mahdollisimman iso ja tilaa kaikki mahdollisimmat netflixit ja härpäkkeet.
b) hanki muhkea ja mukava nojatuoli/sohva ja raijaa se metrin parin päähän töllöstä.
c) etsi käsiisi kaikki lähiseudun pizzeria/kebab paikat, jotka toimittavat mötöt suoraan kotiin.
d) tilaa kaupasta iso lasti olutta, limuja, sipsejä, karkkia. Tarkista, että toimittavat kotiovelle. Muista tilata myös extra kaukosäätimen paristoja.
e) sulje verhot ja puhelin. Ota mukava asento telkun edessä ja anna palaa.
Katkaise sääriluusi kolmesta kohtaa. Se takaa sen, että seuraavat 4kk elämäsi kulkee lähinnä sängyn ja vessan väliä. Näillä pääkallokeleillä ei juuri ole uloskaan asiaa keppien kanssa liukastelemaan. Koska mitään kotitöitäkään ei oikein voi tehdä, alat hyvin nopeasti tuntea itsesi hyödyttömäksi haittatekijäksi läheisillesi, jotka joutuvat passaamaan sinua. Siihen oman kurjuuden märehtimiseen auttaa kaikista parhaiten karkit ja muut herkut.
Kesän tullen toipumisesi on vielä niin vaiheessa, että juoksulenkkien sijaan liikuntasi on kävelemään opettelua ilman keppejä. Näin rapakunto kesähelteillä on käytännössä taattu. Rahat takaisin takuuta en vielä anna, sillä tämä metodi on vielä testausvaiheessa. Koekaniinina tässä tieteellisessä tutkimuksessa toimin itse.
Omalla kohdalla olen huomannut, että tärkeintä tämmöisessä projektissa on varustepuolella kengät. Niiden kannattaa olla mahdollisimman epämukavat, vähän pienet ja hankaavat. Pysyy liikunnanmäärä kurissa kuin huomaamatta, eikä tule kiusauksia kiertää kauppareissulla pitempää reittiä tai mitään sellaista, mikä helposti romahduttaa koko homman koko viikolta ja on vaikea päästä taas rytmiin.
Monesti ryhmäpaine auttaa, perusta naapureitten tai työkavereitten kanssa porukka, jolla yhdessä tähtäätte rapakuntoon. Kummasti se auttaa, kun kaverin nappi vyötäröllä puristaa ja rappusissa hengästyttää, muistaa itsekin pitää katseen tavoitteessa. Ja sitten on kiva yhdessä juhlia rapakuntoa, kun kesä koittaa.
Mun mielestä tämmöiset kesäksi rapakuntoon-projektit on ihmisille vaarallisia. On huono, että paino jojoilee. Kannattaa pyrkiä elämänmittaiseen rapakuntoon ja tehdä niitä valintoja joka päivä, ei niitten tarvi olla pieniä. Tekee vaan joka päivä jonkun suuren valinnan, todellakin ottaa sen ison limun ja menee hissillä. Pikkuhiljaa huomaa, että on ympäri vuoden rapakunnossa, eikä vain kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kohdalla olen huomannut, että tärkeintä tämmöisessä projektissa on varustepuolella kengät. Niiden kannattaa olla mahdollisimman epämukavat, vähän pienet ja hankaavat. Pysyy liikunnanmäärä kurissa kuin huomaamatta, eikä tule kiusauksia kiertää kauppareissulla pitempää reittiä tai mitään sellaista, mikä helposti romahduttaa koko homman koko viikolta ja on vaikea päästä taas rytmiin.
Osta uusi huulipuna, laukku tai joku ihana bilepaita.
Vierailija kirjoitti:
Ole raskaana ja mielellään laskettu aika joskus elokuussa.
Mulla just tuo tilanne. Jes, ehdin tulla totaaliseen rapakuntoon. Vyötärönympäryskin tulee olemaan isompi kuin koskaan. Ihanaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole raskaana ja mielellään laskettu aika joskus elokuussa.
Mulla just tuo tilanne. Jes, ehdin tulla totaaliseen rapakuntoon. Vyötärönympäryskin tulee olemaan isompi kuin koskaan. Ihanaa!
Sulla menee varmasti ihan hyvin tuonne jouluun asti, pystyt pitämään sinne sesonkiin asti rapakunnon yllä, kun et pääse minnekään ja vaan istut ja imetät. Jossain vaiheessa ensi kevättä sitten alat taas harjoitella, ettet pääse laihtumaan ensi vuoden kesäksi. Itsestä se on eniten kiinni ja tahdonvoimasta. PT voisi olla hyvä myös, antaisi vinkkejä ja kannustaisi pysymään paikallaan.
Tuon odottavan äidin kyllä kannattaisi harkita pulloruokintaa, ettei paino pääsisi putoamaan.
Kyllä tässäkin projektissa auttaa kummasti ns. esimerkin voima.
Meillä tämän esimerkin viittaa sopii kiistatta kantamaan alan huippu-ammattilainen Juti.
Metodi hänellä on ollut yksinkertainen: rillaus.
Rillata voi aina, siitä lähdetään. Pallorillin voi aivan mainiosti kantaa keskelle olohuonetta tai vaikkapa makuuhuoneeseen.
Tärkeää on vain muistaa mitä rillaa ja millä sen huuhtelee alas. Viiden K.n taktiikka on helppo: kyljys-kasler-kabanossi-kokis-kalja.
Jotta ruokavalio ei olisi liian yksinkertainen, sopii kaikkiin annoksiin lisätä litrasta puoleentoista majoneesia. Majoneesi ( kaupasta, ei itse tehtynä ) sopii muutenkin aivan kaikkeen, sitä voi myös lapata kitaansa suoraan purkista/tuubista.
Voitte itse todeta, että tällä taktiikalla on Juti saanut aikaan melkoista edestymistä suht lyhyessä ajassa. Hatun noston paikka sanoisin, perässä tullaan - nyt rillataan!
Pariskuntien kannattaa yhdessä pyrkiä kohti rapakuntoa, kun kummallakin alkaa ahdistaa mahtua autoon tai kaljanjuontitahti on sama, niin se kyllä lähentää pareja. Telkkarissa voisi olla joku tositv-sarja tästä.
Jes, ja sitten kehiin kuvia bikini/rantakunnosta. Nimim. Sixpackit älkööt vaivautuko
Jääkaapin oveen ennen ja jälkeen-kuvia, ne motivoi myös.
Jos mahdollista niin ruokaan kannattaa satsata. Maksaa enemmän mutta tulokset näkyvät jo parin viikon kuurin jälkeen! Tilaa mahdollisimman paljon valmista pizzaa ja muuta mättöä suoraan kotiovelle. Kaloreita palaa mahdollisimman vähän kun tarvitsee ruokaa saadakseen liikkua vain sohvan ja ulko-oven väliä. Huomioi että toimittavat halutessasi myös limua. Hätätapauksessa pakastepizzakin kelpaa kun huomioit että keittiössä seisoskelua tulee mahdollisimman vähän. Pizzan voi laittaa jo kylmään uuniin niin säästyy yksi siirtyminen sohvalta keittiöön ja takaisin. Välipaloja ja juomia varten voi myös hankkia minijääkaapin sohvan viereen. Jos on taipumusta yöpaloihin niin kannattaa hankkia toinen makuuhuoneeseen.
Limun lisäksi hyviä juomia ovat täysmaito, pirtelöt (kermajäätelöön) ja energiajuomat. Parhaat tulokset saat kuitenkin OLUELLA. Hyvään alkuun pääsee aloittamalla vaikka 6:lla oluella päivässä. Siis jos olet tottumaton alkoholin käyttäjä. Liian iso aloitus määrä voi johtaa oksentamiseen joka on rapakuntoa tavoittelevan pahin painajainen. 12 olutta on jo ihan kelvollinen määrä päivässä kun elimistö on tottunut. Rapakuntoisimmat pystyvät runsaasti harjoiteltuaan juomaan jopa yli 24 olutta päivässä. Itselleen sopivan määrän löytää kokeilemalla ja lisäämällä annostusta vähitellen. Olut aiheuttaa myös kivan pöhnän joka tekee sopivan apaattiseksi niin ei vahingossakaan tule liikuttua enempää kuin on aivan pakko.
Sohva, TV ja tietokone kannattaa sijoittaa mahdollisimman lähelle WC:tä. Jos käyntiväliä on tarvetta pidentää niin ainakin isoista marketeista saa aikuisten vaippoja. Myös alusastia ja "sorsa" ovat käytännöllisiä varsinkin jos voit nakittaa jonkun muun tyhjentämään nuo käytön jälkeen. Sopii kotityöksi ainakin kouluikäiselle lapselle :)
Eikä kannata syyllistää itseään jos yhtenä päivän tuleekin ulkoiltua ja liikuttua ihan liikaa. Siitä vain sitten uutta yritystä kehiin ja sohvalle makaamaan sipsipussin kanssa! Repsahduksia sattuu ihan jokaiselle.
Mene lyllyt lepoon-lomalle! Sain itse joululahjaksi viikonlopun täyshoidolla. Ihanan rasvaiset, megahiilariset ja supersokeriset ruuat tarjoillaan huoneeseen asti ja ruokajuomana oli aina tarjolla olutta. Pakettiin kuului ihania hoitoja ja niihin haettiin pyörätuolilla huoneesta :) kevyttä liikuntaa sai harrastaa kylpyläosaston porealtaassa.
Joku voisi kehittää passiivisuusrannekkeen!