Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eväät kouluun?

Vierailija
12.02.2016 |

Nyt riitti. Katsoin lapseni koulun ensi viikon ruokalistaa ja se näyttää tältä:

Ma: Liha-makaronilaatikkoa
Ti: Broilerikeittoa
Ke: Tortillat
To: Kuorrutettua kalaa, perunasosetta
Pe: Lihapyörykät, ruskeaa kastiketta, perunaa

Siis ihan hirveää sontaa! Miten teidän lapsilla on sujunut koulussa eväiden kanssa? Lähinnä tarkoitan, että joutuuko silmätikuksi?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yleensä Suomessa ei kouluun saa ottaa omia lounaseväitä, ellei siihen ole todella hyvä syy (esim. todella vaikeat allergiat)." - Mistäs lähtien tällainen säntö on Suomen kouluihin tullut? - Kyllä Suomessa on ainakin ennen saanut ottaa eväät mukaan, mutta toinen asia on kannattaakko niiden ottaminen aina. Suomessa kun tarjotaan ilmainen tai hyvä on verovaroin kustannettu  kouluruoka kaikille oppivelvollisuuttaa suorittaville ja sekä terveysperäiset että elämänkatsomukselliset, kuten kasvissyönti otetaan huomioon. Minua kyllä kiinnostais tietää, että mitä Ap loihtisi koululaisille, joiden aterian hinta on kuntakohtaista,  mutta hyvin  usein alle 2€/ ruokailija.  

Esimerkiksi:

kaali-kasviskeitto

poronkäristys ja perunat

tomaattikeitto

kukkakaali-luomujauhelihalaatikko

pinaattiletut, kananmunaa, puolukkaa

Vierailija
22/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulussa noin nuorille tarjottaisiin pelkkää porkkanaa ja papuja niin moni saattaisi jättää syömättä ja korvata aterian karkilla tai muulla herkulla. Lisäksi ihan tavallista ruokaa tuo on. Olet pakkomielteinen ruuan suhteen. Itse opastaisin lastani ottamaan paljon salaattia ja pienemmän määrän hiilaria tai muuta "huonoa" ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yleensä Suomessa ei kouluun saa ottaa omia lounaseväitä, ellei siihen ole todella hyvä syy (esim. todella vaikeat allergiat)." - Mistäs lähtien tällainen säntö on Suomen kouluihin tullut? - Kyllä Suomessa on ainakin ennen saanut ottaa eväät mukaan, mutta toinen asia on kannattaakko niiden ottaminen aina. Suomessa kun tarjotaan ilmainen tai hyvä on verovaroin kustannettu  kouluruoka kaikille oppivelvollisuuttaa suorittaville ja sekä terveysperäiset että elämänkatsomukselliset, kuten kasvissyönti otetaan huomioon. Minua kyllä kiinnostais tietää, että mitä Ap loihtisi koululaisille, joiden aterian hinta on kuntakohtaista,  mutta hyvin  usein alle 2€/ ruokailija.  

Esimerkiksi:

kaali-kasviskeitto

poronkäristys ja perunat

tomaattikeitto

Oi, herahti vesi kielelle :) Edullisiakin nuo luettelemasi ruuat!

Vierailija
24/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei se silti tarkoita sitä, etteikö joku voisi tuon hiilihydraattimössön sijaan syödä ihan terveellistä kasvisruokaa." - uskaltaisin väittää, että vaikkei kasviruoka vaihtoehtoja ei ole erikseen lueteltu, niin joka päivä on myös kasvisruokaa -syöville oppilaille julkisin varoin kustannettu kasvisruoka vaihtoehto. - Heidän vain täytyy osata sitä pyytää ruokailun yhteydessä. Toki valveutunut vanhempikin on minusta yhteydessä mahd. koulunkeittiiöön (tms.) - jos lapsella on rajoitteita syödä jotain.  

Vierailija
25/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan tuossa lisäksi on tarjolla salaattia tai raasteita. Mielestäni törkeää kutsua ruokaa sonnaksi, vaikka en itsekään ole keskuskeittiöiden ystävä.

Vierailija
26/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi:

kaali-kasviskeitto

poronkäristys ja perunat

tomaattikeitto

No et todellakaan noita tee annetulla budjetilla.

Vierailija
27/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa koulu ei ruokaa tarjoa. En vain voi käsittää tätä avausta. Olen ollut vaihtarina Englannissa ja siellä mukulat, jos eivät tuo omia eväitä mukanaan, ostavat lounaaksi tyyliin limun, suklaapatukan ja sipsipussin ja ranskalaiset on myös heidän herkkua. Ne omat eväätkin ovat yleensä vaaleaa pullaleipää eri päällyksin. Tämän kertoi paikalliset opiskelijat. m25

No ei se silti tarkoita sitä, etteikö joku voisi tuon hiilihydraattimössön sijaan syödä ihan terveellistä kasvisruokaa.

Kouluissa on AINA myös se kasvisruokavaihtoehto saatavilla. Ap myös unohti kaikki lisukkeet listasta. Tässä satunnaisesti parin viikon kouluruokailun lista Jyväskylässä. MItä vielä pitäisi olla? Sillä rahalla, minkä voi käyttää (*= kasvisruokavaihtoehto):

Viikko 2

Ma 11.1. Lounas Tomaattinen jauhelihakastike GL,MA Spagetti

Kaali-kurpitsasalaatti Kurkku

*Soijarouhekastike GL,MA

Ti 12.1. Lounas Juuressosekeitto GL,LA Leipäpöytä, Omena

Ke 13.1. Lounas Appelsiini-broilerikastike GL,MA, Riisi,  Rapea ananassalaatti,  Marinoidut pavut GL, MA Mustaherukkahillo

*Appelsiini-quornkastike GL,MA,sis.MUNA

To 14.1. Lounas Ohrarouhepuuro Mehukeitto GL,MA,  Kaali-jauhelihakeitto GL,MA,  Ruiseväs MA,  Kurkku

Pe 15.1. Lounas Kipparin lohivuoka GL,LA Perunasose GL,LA Punajuuri-omena-purjosalaatti Herneet

*Kesäkurpitsa-juustopaistos GL 

-------

Viikko 6

Ma 8.2. Lounas Jauhelihapihvit MA Perunasose GL,LA , Porkkanaraaste,  Auringonkukan siemenet,  Kurpitsapikkelsi

*Soijapyörykät GL,MA,sis.MUNA

Ti 9.2. Lounas Hernekeitto GL,MA,  Kurkku,  Laskiaispulla VL

*Kasvishernekeitto GL,MA

Ke 10.2. Lounas Kirjolohimureke GL,LA,sis.MUNA,  Perunasose GL,LA Kylmä kurkkukastike GL,LA,sis.MUNA Vihreäsalaatti Punajuurikuutiot

*Sieni-kasvisgratiini LA

To 11.2. Lounas Pinaattikeitto,  Kananmuna,  Jääsalaatti,  Leipäpöytä

Pe 12.2. Lounas Merimiespihvi GL,MA,  Kasvis-nuudeliwokki MA,sis.MUNA,  Jäävuorisalaatti Maissi-papu-parsakaali,  Paahdetut kikherneet 

Vierailija
28/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön päivittäin kouluruokaa enkä valita! Ihan tavalliselta kouluruokalistalta tuo vaikuttaa, paitsi meidän kunnassa ei tarjoilla tortilloita. Joka päivähän tarjoillaan lisäksi salaattia ja näkkileipää. Keittolounaan kanssa yleensä vielä pehmeä leipä+kurkut/paprikat/porkkanat tai hedelmä. Nämä koululounaat suunnitellaan tarkkaan, jotta ne sisällyttävät tarvittavat ravintoaineet oikeissa suhteissa.

Vierailija
29/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvavalle nuorelle se on kuitenkin tärkeä osa päivän ruuista. Onhan vaikka karkitkin "syömäkelpoisia" muttei se niistä terveellisiä tee.[/quote]

En kyllä lähtisi kuitenkaan kouluruokaa ja karkkeja rinnastamaan toisiinsa. Ainakin silloin kun itse olin koulussa (1987-2001eri kouluasteilla) tarjottiin ruoan lisäkkeeksi salaattia/raastetta.

Kuitenkin kyse on koululaisella yhdestä päivän ateriasta. Vanhempien vastuulle jää kuitenkin aamiainen, välipala, päivällinen ja iltapala. 

Entäs sitten päiväkotilapset? Tuota samaa ruokaa hekin syövät. Lisäksi vielä aamupuuro ja välipala, joka ainakin meidän lapsen päiväkodissa on tosi usein leipää.

Vierailija
30/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi:

kaali-kasviskeitto

poronkäristys ja perunat

tomaattikeitto

No et todellakaan noita tee annetulla budjetilla.

Miksi pitäisi tehdä jollain budjetilla? Minulle tärkeintä on, että lapseni syö hyvää ja terveellistä ruokaa...

Vierailija
31/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön päivittäin kouluruokaa enkä valita! Ihan tavalliselta kouluruokalistalta tuo vaikuttaa, paitsi meidän kunnassa ei tarjoilla tortilloita. Joka päivähän tarjoillaan lisäksi salaattia ja näkkileipää. Keittolounaan kanssa yleensä vielä pehmeä leipä+kurkut/paprikat/porkkanat tai hedelmä. Nämä koululounaat suunnitellaan tarkkaan, jotta ne sisällyttävät tarvittavat ravintoaineet oikeissa suhteissa.

Aha. Jos AP:n luettelema lista olisi jonkun mamman viikon ruokalista, niin se olisi hirveää mössöä, mutta yhtäkkiä kouluruokana se on tieteellisen terveellistä.

Vierailija
32/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi:

kaali-kasviskeitto --->lapset eivät tykkää

poronkäristys ja perunat ---> liian kallista

tomaattikeitto ---> lapset eivät tykkää

kukkakaali-luomujauhelihalaatikko ---> tämä voisi olla ok. Luomujauheliha saattaa olla liian kallista

pinaattiletut, kananmunaa, puolukkaa ---> tätä löytyy meidän kunnan ruokalistalta

Vierailija
33/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi syö koulussa ja iltapäiväksi hänellä on eväät. Ei ole kukaan kiusannut vaan pyydellyt jämiä.

Vierailija
34/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi:

kukkakaali-luomujauhelihalaatikko ---> tämä voisi olla ok. Luomujauheliha saattaa olla liian kallista

pinaattiletut, kananmunaa, puolukkaa ---> tätä löytyy meidän kunnan ruokalistalta

Niin siis tarkoitinkin listallani, että aion tehdä noita ruokia lapselleni evääksi. -ap

Vierailija
35/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi: kaali-kasviskeitto, poronkäristys ja perunat, tomaattikeitto, kukkakaali-luomujauhelihalaatikko

pinaattiletut, kananmunaa, puolukkaa. " - Oikein hyviltä vaihtoehdoilta kuullostaa.. "Nam" Toivotaan, että joku oppilasruokailusta vastaava saa siitä vaikutteita.  Eihän Ap:n postaama listaus koske kuin yhtä viikkoa, joten varmasti koulussa tai kouluissa syödään vuoden aikana paljon muutakin kuin vain siinä mainittuja aterioita.  

Vierailija
36/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi:

Niin siis tarkoitinkin listallani, että aion tehdä noita ruokia lapselleni evääksi. -ap

Laita ap ihan ideaksi, mitä ajattelit laittaa lapselle ruoaksi kouluun? Otathan huomioon, että alakoululaisella ruokailu voi olla välillä klo 10.30-12.15 ja koulu voi alkaa välillä 08-10. Ja sen, ettei eväitä voi lämmittää missään. odotan kiinnostuksella listaasi terveellisistä ruoista, jotka lapsi voi lusikoida suoraan purkista omalla haarukalla. MItä ajattelit esim. noin kahden viikon lounaslistaksi lapselle kouluun?

Omat lapseni menivät välillä 1.-2. luokilla suoraan syömään kouluun ja sillä piti sitten pärjätä sinne klo 14 saakka - tosin eväsvälitunti taisi tulla noihin aikoihin.

Vierailija
37/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi pitäisi tehdä jollain budjetilla? Minulle tärkeintä on, että lapseni syö hyvää ja terveellistä ruokaa..." Toisen puolen kannanostosta varmasti jakaa ainakin 97% vanhemmista eli toivovat, että lapsi saa syödäkseen hyvää ja terveellistä ruokaa koulussa. Mutta budjetti juttu on kinkkisempi. Kuink paljon olsimme valmiit nostamaan kunnallisveroja, että lapsille voitaisiin tarjota päivittäin ensiluokkainen ateria? Eihän pari €/ ateria paljon ole, mutta hieman kun laskeekertotaulua niin kyllä siitä tulee rahamääräisesti mukava potti / vuosi. Sen sijaan itse en olisi kauhean huolissani siitä, että lapsi sanoo, ettei hän tykkää jostain. Vai saneleeko teillä muilla lapsi kaiken mitä itse suostuu syömään ja passaatte hänelle vain hänen herkkuruokiaan? Voi olla, että olen sinisilmäinen, mutta uskon että jos ruoka oikeasti olisi sellaista ettei sitä kukaan, tai vain hyvin harva lapsi pystyisi syömään mutinoitta, niin luulen, että aika monessa paikassa tuota ruokaa ei hetkeen olisi toista kertaa tarjolla.     

Vierailija
38/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opettajana tiedän, että esimerkisi kaalikasviskeitto ja tomaattikeitto saisivat lapset yökkimään. Itse pitäisin niistä kovastikin! Yleisesti ottaen lapset eivät tykkää kasvisruoista ellei kyseessä ole pinaattiletut.

Vierailija
39/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi:

Laita ap ihan ideaksi, mitä ajattelit laittaa lapselle ruoaksi kouluun? Otathan huomioon, että alakoululaisella ruokailu voi olla välillä klo 10.30-12.15 ja koulu voi alkaa välillä 08-10. Ja sen, ettei eväitä voi lämmittää missään. odotan kiinnostuksella listaasi terveellisistä ruoista, jotka lapsi voi lusikoida suoraan purkista omalla haarukalla. MItä ajattelit esim. noin kahden viikon lounaslistaksi lapselle kouluun?

Omat lapseni menivät välillä 1.-2. luokilla suoraan syömään kouluun ja sillä piti sitten pärjätä sinne klo 14 saakka - tosin eväsvälitunti taisi tulla noihin aikoihin.

Johan minä sen listan laitoin. -ap

Vierailija
40/67 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opettajana tiedän, että esimerkisi kaalikasviskeitto ja tomaattikeitto saisivat lapset yökkimään. Itse pitäisin niistä kovastikin! Yleisesti ottaen lapset eivät tykkää kasvisruoista ellei kyseessä ole pinaattiletut.

Oman lapseni vanhempana tiedän, että hän pitää kaikista noista ruuista. -ap