Eväät kouluun?
Nyt riitti. Katsoin lapseni koulun ensi viikon ruokalistaa ja se näyttää tältä:
Ma: Liha-makaronilaatikkoa
Ti: Broilerikeittoa
Ke: Tortillat
To: Kuorrutettua kalaa, perunasosetta
Pe: Lihapyörykät, ruskeaa kastiketta, perunaa
Siis ihan hirveää sontaa! Miten teidän lapsilla on sujunut koulussa eväiden kanssa? Lähinnä tarkoitan, että joutuuko silmätikuksi?
Kommentit (67)
JOutuu joo, mutta hyvällä itsetunnolla siitä selviää. Onneksi on itseluottamus kohdillaan. Koulussa ei ole mahdollisutta lämmittää ruokaa, joten syö koulussa vain kevyen salaattilounaan ja kotiin tultuaan lämpöisen ruuan. yhdessä sitten ruokailemme vielä noin 19.30 maissa,
Yleensä Suomessa ei kouluun saa ottaa omia lounaseväitä, ellei siihen ole todella hyvä syy (esim. todella vaikeat allergiat).
Miksei säädetä lakia, että ap:n kaltaiset palikat pakkokastroitaisiin ennen kuin ehtivät haarat levällään typeryyttään levittää.
Kerro ap ensin mikä on ongelma tuon listan kanssa. Mikä siinä on kauheaa?
Sitten voidaan alkaa pohtimaan eväsvalintoja. Onko tavoitteena lapsen laihuus? Onko liikaa hiilareita? liikaa eineksiä? liikaa ruokaa? liikaa lihaa?
Ihan normi lista, tortillat tuossa on vain sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Aha.
ja mikä on vika tuossa listassa?
Missä ravintoarvo? Kalakin "kuorrutettu", huh.
Me joudutaan laittamaan vatsaongelmaiselle lapselle eväät kouluun. Ei pärjää ilman välipalaa vaan saa tuskalliset mahakivut. Opettajan kanssa ollaan sovittu asiasta.
Lapsella on haasteellinen ruokavalio ja siitä lipsuminen kostautuu nopeasti 😞
Hänellä on suolistossa krooninen tulehdus. Todella vaikea vaiva.
Kouluun ei saa viedä omia ruokia.
kylläpä on paljon hiilihytraatteja tunkettu ruokaan. hiilihytraatit on keholle myrkkyä.
t.karppaaja.
No voi voi...itse olen ainakin luullut, että se sonta tulee ihan toisesta päästä.
Eihän se kouluruoka tai päiväkotiruoka nyt mitään maailman terveellisintä ole, mutta mieti millaisella budjetilla se ruoka tehdään. Syömäkelpoista ruokaa se kuitenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Kouluun ei saa viedä omia ruokia.
Höpöhöpö. Tiedättekö yhtään kuinka paljon nykyään jo alla 13-vuotiaat raahaa kouluun karkkia, leivoksia, limsoja ja energiajuomia.
Vierailija kirjoitti:
No voi voi...itse olen ainakin luullut, että se sonta tulee ihan toisesta päästä.
Eihän se kouluruoka tai päiväkotiruoka nyt mitään maailman terveellisintä ole, mutta mieti millaisella budjetilla se ruoka tehdään. Syömäkelpoista ruokaa se kuitenkin on.
Kasvavalle nuorelle se on kuitenkin tärkeä osa päivän ruuista. Onhan vaikka karkitkin "syömäkelpoisia" muttei se niistä terveellisiä tee.
Muissa maissa koulu ei ruokaa tarjoa. En vain voi käsittää tätä avausta. Olen ollut vaihtarina Englannissa ja siellä mukulat, jos eivät tuo omia eväitä mukanaan, ostavat lounaaksi tyyliin limun, suklaapatukan ja sipsipussin ja ranskalaiset on myös heidän herkkua. Ne omat eväätkin ovat yleensä vaaleaa pullaleipää eri päällyksin. Tämän kertoi paikalliset opiskelijat. m25
"Yleensä Suomessa ei kouluun saa ottaa omia lounaseväitä, ellei siihen ole todella hyvä syy (esim. todella vaikeat allergiat)." - Mistäs lähtien tällainen säntö on Suomen kouluihin tullut? - Kyllä Suomessa on ainakin ennen saanut ottaa eväät mukaan, mutta toinen asia on kannattaakko niiden ottaminen aina. Suomessa kun tarjotaan ilmainen tai hyvä on verovaroin kustannettu kouluruoka kaikille oppivelvollisuuttaa suorittaville ja sekä terveysperäiset että elämänkatsomukselliset, kuten kasvissyönti otetaan huomioon. Minua kyllä kiinnostais tietää, että mitä Ap loihtisi koululaisille, joiden aterian hinta on kuntakohtaista, mutta hyvin usein alle 2€/ ruokailija.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa koulu ei ruokaa tarjoa. En vain voi käsittää tätä avausta. Olen ollut vaihtarina Englannissa ja siellä mukulat, jos eivät tuo omia eväitä mukanaan, ostavat lounaaksi tyyliin limun, suklaapatukan ja sipsipussin ja ranskalaiset on myös heidän herkkua. Ne omat eväätkin ovat yleensä vaaleaa pullaleipää eri päällyksin. Tämän kertoi paikalliset opiskelijat. m25
No ei se silti tarkoita sitä, etteikö joku voisi tuon hiilihydraattimössön sijaan syödä ihan terveellistä kasvisruokaa.
"Missä ravintoarvo? Kalakin "kuorrutettu", huh." - Vaikka kala on usein hyvää vaikka vain voissa paistaen tai miksei graavinakin niin en silti ymmärrä, mitä haittaa siitä on, että kala on kuorrutettu. Saattahan kuorrute tuoda sitä paitsi vaikka hieman lisämakua. Ja en minä ainkaan osaa varmaski edes sanoa, mitä tuo kuorrute pitää sisällään.
Vierailija kirjoitti:
"Yleensä Suomessa ei kouluun saa ottaa omia lounaseväitä, ellei siihen ole todella hyvä syy (esim. todella vaikeat allergiat)." - Mistäs lähtien tällainen säntö on Suomen kouluihin tullut?
Tälläinen sääntö oli minun koulussani 1970- ja 1980-luvulla ja lasteni koulussa 2000- ja 2010-luvuilla. Iltapäivälle on saanut ottaa välipalaa, jos on pitkä päivä, mutta omia lounasruokia ei ole saanut tuoda ilman todella hyvää syytä.
Aha.
ja mikä on vika tuossa listassa?