Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska viimeksi olet syönyt makaronivelliä?

Vierailija
12.02.2016 |

Itse varmaan 25 vuotta sitten. Tänään vaan muistui yhtäkkiä mieleen kun lapsuudenkodissa tehtiin makaronitähteistä velliä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni olen kerran laittanut tässä 15 vuoden sisään. Lapsuudessa sitä kotona oli, en tosin juuri koskaan syönyt.

Vierailija
22/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kuukausi sitten, tehdään sitä aika usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt, ei meillä tehty sitä koskaan. Olen -91 syntynyt.

Vierailija
24/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä, en edes tiedä mitä se on.

Vierailija
25/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena, mutta tämän ketjun innoittamana aion tehdä sitä tänään amerikkalaiselle poikaystävälleni kun hän tulee töistä :)

Olen mä omaakin poikaystävää tutustuttanut suomalaiseen ruokaan, mutta makaronivelliä en kyllä tarjois. :D Pinaattikeittokaan ei sille uppoa.

Vierailija
26/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se, mitä siinä on?!

Vierailija
27/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku tuliko siihen muuta kuin maitoa ja keitettyjä makaroneja?

Vähän riippuu... Sitähän voi tuunatakin esim. juustolla.

Mutta perusaineet: makaronit, rasvainen maito, voi, suola, ripaus sokeria.

Ihanaaaaaa!

Tein pari viikkoa sitten ja perhe pyytää uusintaa.

Vierailija
28/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin kymmenen vuotta sitten mummoni tekemää. Älyttömän hyvää! Joskus olen koulussakin syönyt, mutta se oli aika hirveää litkua.

Vierailija
29/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli on kyllä ruokien irvikuva. Keitettyä, suurustettua maitoa, jossa lilluu ylikypsiä, limaisia makaroneja. Kansakoulussa, jota kävin 1960-luvulla, tämä keitos oli kaiken lisäksi maustettu sokerilla. En ymmärrä, kuka on moisen sotkun edes keksinyt.

Huh, tuli vieläkin huono olo, vaikka aikaa on kulunut yli 50 vuotta.

Vierailija
30/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsena, mutta tämän ketjun innoittamana aion tehdä sitä tänään amerikkalaiselle poikaystävälleni kun hän tulee töistä :)

Ettei vain olisi ex-poikaystävä tuon jälkeen!

Amerikkalainen varmasti tykkää, jos siitä tekee paksua ja maustaa vahvasti juustolla.

Vierailija
31/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakoulussa vuosien 1967 - 70, koska tuolloin meidän kansakoulussa pakotettiin syömään kaikenlaisia ruokia,mitä koulun keittäjätäti tarjoili kouluruoaksi.  Yksi inhokeistani oli maksalaatikon ja kesäkeiton kera tuo makaronivelli. Tillilihapata vielä jotenkin menetteli, vaikken ikinä kansakouluajan jälkeen ole sitä ruokaa muissakaan oppilaitoksissa suuhuni suostunut pistämään.

Vierailija
32/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai tuo nyt oikeesti ole kenenkään illallinen tai vastaava? Hyi että, ei mitään ravintoarvoa, lapsille ainakin kakkaa.

Vierailija
33/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin makaronivelliä viimeksi 80-luvulla. Silloin äitini oli vielä elossa. Äitini kuoleman jälkeen en ole sitä syönyt. Vieläkin muistan kuinka hyvältä ja turvalliselta tuo äiti-kullan keittämä ruoka maistui. ♡

Vierailija
34/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, äiti teki sitä. En erityisemmin pitänyt siitä, mutta kyllä sitä nälkäänsä söi jos muutakaan ei tarjolla ollut.

Vierailija
35/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinköhän sitä n. vuosi sitten, kun mieheni ei ollut ikinä maistanut. Sitä ennen olin syönyt viimeksi lapsena/teininä kun äiti sitä teki silloin tällöin viikonloppuisin aamupalaksi. <3

Vierailija
36/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa yllättävä avaus, en tiennyt että nykyajan ihmiset edes tietävät sellaista ruokaa kuin makaronivelli.

Itse olen yli 60-vuotias enkä koskaan törmännyt siihen muualla kuin kansakoulussa kauan kauan sitten. Meillä kotona sitä ei tehty enkä ole ikinä missään muuallakaan kuullut tai nähnyt sitä laitettavan. Lapsen suussa se maistui kyllä todella kamalalta, yksi ankeimpia koulumuistoja.

Piti ihan googlata se resepti ja kyllä oikein muistin: maitoa, vehnäjauhoja, löllöjä makaroneja, suolaa ja sokeria.

https://www.myllynparas.fi/reseptit/vanhanajan-makaronivelli

Valmistusohje

Kiehauta maito teflon-kattilassa, lisää makaronit, anna kiehahtaa ja sen jälkeen

hiljalleen kypsyä ainakin 8 min. Sekoita vehnäjauhot pieneen tilkkaan maitoa

tai voihin ja lisää suurus sekoittaen velliin. Anna kypsyä vielä n. 5 min.

Perinteisessä makaronivellissä makaronit on keitetty selvästi hyvin pehmeiksi.

Ota kattila pois liedeltä ja mausta sokerilla ja suolalla.

Resepti:

Arja Elina Laine, Myllyn Paras Oy

Vierailija
37/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt lapsena joskus 80-luvun alussa tai jotain. En suostu syömään, enkä tee, mum mielestä se on ku oksennusta, kuten kaikki puurotkin, en kyllä järin tykkää mistään pastasta, spagetti ja lasagne menee joskus kun siinä on paljon jauhelihaa  mukana.

Mun lapset on sitten ihan eri mieltä, kun menevät mun vanhempien luo pyytävät mummaa aina tekemään makaronivelliä, se on heidän kaikkien herkkua. En kyllä tajua mistä makaronien tähteistä sitä tehtäisiin, kyllä se aina uusista makaroneista meillä kotona tehtiin.

Vierailija
38/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1963. Kansakoulussa, oli pakko. Toivottavasti en enää koskaan joudu syömään.

Vierailija
39/39 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai tuo nyt oikeesti ole kenenkään illallinen tai vastaava? Hyi että, ei mitään ravintoarvoa, lapsille ainakin kakkaa.

Vai ei mitään ravintoarvoa?

Finelin mukaan sisältää kalsiumia, rautaa, jodia, magnesiumia, natriumia, fosforia, seleeniä, sinkkiä, folaattia, b2-vitamiinia, b12-vitamiinia, c-vitamiinia, a-vitamiinia, karotenoideja, d-vitaaminia, e-vitamiinia ja k-vitamiinia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan