Koska viimeksi olet syönyt makaronivelliä?
Itse varmaan 25 vuotta sitten. Tänään vaan muistui yhtäkkiä mieleen kun lapsuudenkodissa tehtiin makaronitähteistä velliä.
Kommentit (39)
Sama juttu. Varmaankin lapsena viimeksi ja muistaakseni se oli hyvää.
2002 ekan ja viimeisen kerran.
Menin hakemaan isotätiä Tampereelta Turkuun ja tämä lupasi laittaa lounasta. Sain sitten velliä. Olihan se kiva kokemus saada kerran sitä maistaa, mutta ei sytyttänyt.
Voi - viimeksi varmaan 30 vuotta sitten, kun mummi oli elossa :( Mummi teki mulle aina mun pyynnöstä makaroni- tai riisivelliä kun kävin siellä - ja ihanat vellit tekikin! R.I.P. mummi!
Olisiko siitä nyt vuoden päivät. Hyvää se on edelleen ja äiti sitä pyydettäessä tekee. Siskonpoika tuli myös mummolaan kylään niin siinä sitä iltapalaksi syötiin makaroonivelliä :)
Muistaako joku tuliko siihen muuta kuin maitoa ja keitettyjä makaroneja?
70-luvun alussa pakotettuna jouduin koulussa maistamaan. Sen jälkeen en ole suuhuni pistänyt "hammasvelliä". Eli päivinä, joina makaronivelli oli listalla, istuin annoksen kanssa, kunnes sain viedä sen jäteämpäriin ruokatunnin lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako joku tuliko siihen muuta kuin maitoa ja keitettyjä makaroneja?
Ex-anoppi laittoi velliin kananmunaa ja liemi tuli ihanan samettiseksi. Kerran itsekin kokeilin ja tulos muistutti lähinnä koiran oksennusta.
50-luvulla kansakoulussa. Vieläkin puistattaa, ohutta liemen litkua jossa uiskenteli harvakseltaan limaskaisia makaroninpätkiä. Matovelliksi sitä sanottiin. Sen jälkeen en onneksi ole sitä joutunut syömään. Melkein nousee oksennus suuhun tätä kirjoittaessa, niin elävästi tulee tuo kammotus mieleen.
Kansakoulussa yli 60 vuotta sitten. En jäänyt kaipaamaan.
Kansakoulussa minäkin reilut 50 vuotta sitten. Vieläkin menee kylmät väreet, kun ajattelen; meillä oli tiukka kuusikymppinen opettaja, joka pakotti syömään. Olen ihan sivistynyt kaikkiruokainen ihminen, mutta se velli kyllä jätti sieluun ikuiset arvet.
En koskaan ja tuskin tulen syömäänkään. En ole koskaan ymmärtänyt vellin ajatusta, miksi puuro ei ole puuroa ja keitto keittoa. mikä ihmeen velli?
Samoin soseet ällöttää, miksi pitää kasvikset laittaa tehosekoittimeen eikä syödä salaattina?
Ihan kauheaa se oli, joskus vielä 70-luvulla söin.
Varmaan pari viikkoa sitten. Olin viikon verran hoitanut kipeitä perheenjäseniä ja sitten alkoi tuntua siltä, että olen tulossa itsekin kipeäksi. Tuli tarve saada lohturuokaa. Itselleni keitin, mutta yllättäen myös 9-vee tuli pyytämään itselleen lautasellisen. Ja pakko nyt tässä samalla laittaa terveiset mummille sinne pilven reunalle. Ei mun velli ole ollenkaan yhtä hyvää, kuin oli mummin keittämä silloin lapsena.
Lapsena, mutta tämän ketjun innoittamana aion tehdä sitä tänään amerikkalaiselle poikaystävälleni kun hän tulee töistä :)
Vierailija kirjoitti:
Lapsena, mutta tämän ketjun innoittamana aion tehdä sitä tänään amerikkalaiselle poikaystävälleni kun hän tulee töistä :)
Tule sitten kertomaan kommentit? Tai ota mieluummin video.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tule sitten kertomaan kommentit? Tai ota mieluummin video.
Videota en ota, mutta kommentit tulen toki kertomaan!
Vierailija kirjoitti:
Ettei vain olisi ex-poikaystävä tuon jälkeen!
En ole syönyt ikinä. Mieheni siitä on puhunut, että oli lapsuuden ruoka... Tekisi mieli kokeilla!