Selittäkää pöljälle, että miksi kaikki lattiat pitää puhdistaa?
Ymmärrän, että vessan ja keittiön lattiat on hyvä pestä usein. Mutta minkä ihmeen takia kaikki lattiat pitäisi pestä jopa kerran viikossa? Asun mieheni kanssa kerrostalokaksiossa. Emme koskaan kävele kengillä sisällä, ja kaikki sotki siivotaan heti pois, jos sitä tulee ja imuroidaan viikottain. Niin eikö silloin riitä, että vaikka kerran vuodessa pesee lattiat?
Kommentit (41)
Mä imuroin, pyyhin pölyt ja pyyhin lattiat kostealla yleensä 2 kertaa viikossa. Vessaa ja eteistä tulee siivottua useammin. Kaksi pientä lasta on taloudessa.
Äitisi on bakteerikammoinen, mutta kyllä sinun kerran vuodessa- on aika vähän.
Normaalia on siivota silloin kun tarpeen, ja tarve vaihtelee eri paikoissa. Useimmissa sukkaisillaan-asunnoissakin valkoiset sukat alkavat likaantua lattiassa jo muutaman viikon pesemättömyyden jälkeen.
Moppi ei ole oikeastaan mikään siivousväline muille kuin parketeille.
Mitähän muuten äitisi sanoisi jopa maalaistaloihin erääseen aikaan laitetuista kokolattiamatoista?
Vierailija kirjoitti:
No otapas vaikka pala kostutettua talouspaperia ja pyyhkäise lattiaa mistä päin huushollia tahansa, vaikka olisit eilen pessyt, ja katso miltä se paperi näyttää :D Nii-in, ihan on likainen. (Ja meillä on puhdasta, pestään ja imuroidaan usein.)
Mattojen tamppaaminen ei ole se oleellisin, tehokas imuri (ja tuuletus aika ajoin) riittää, mutta ne lattialistat ja muut pölyä keräävät paikat ja pinnat sen putsauksen vaativat. Ja jos imuroit ja pyyhit pölyjä, niin miksi sitä lattia-alaakin ei samalla voi putsata tai pestä riippuen materiaalista?
Mä pesen ikkunatkin melkein aina sisäpinnalta siivouksen yhteydessä ja ihan selvää pölyä löytyy. Heti on huoneilmakin raikas kun pölyt poistuu.
Sinun kannattaisi kyllä hankkia uusi imuri, jossa on tehokas SUODATIN, jos nykyinen imurisi nostaa vain pölyn tehokkaasti ilmaan. Jotain on kyllä perusteellisesti pielessä, jos silminnähtävää pölyä löytyy, jos eilen on imuroitu.
Nämä laiskat siivoajat lienevät niitä samoja, joiden mielestä ei tarvitse pestä itseäänkään kuin kerran viikossa, koska "ei hikoile". Ja kaikki vaan kehuu kuinka raikkaalta tuoksuu. Tukkakin on ihan puhdas eikä päänahkaan kerry mitään, vaikka kerran vuodessa joulusaunassa pesee.
Herätys! Teidän kodit haisee tunkkaiselta, jos lattioita ei pestä. Ette te itse sitä haista kun siellä tunkassa elätte, mutta muut kyllä haistaa.
Vierailija kirjoitti:
Herätys! Teidän kodit haisee tunkkaiselta, jos lattioita ei pestä. Ette te itse sitä haista kun siellä tunkassa elätte, mutta muut kyllä haistaa.
Ja silti et osaa kertoa, että mitä se mystinen lika on, mitä kotiin itsestään kertyy. Jos sitä kertyy lattioille, niin entäs seinät, pitääkö nekin pestä joka viikko?
Vierailija kirjoitti:
Nämä laiskat siivoajat lienevät niitä samoja, joiden mielestä ei tarvitse pestä itseäänkään kuin kerran viikossa, koska "ei hikoile". Ja kaikki vaan kehuu kuinka raikkaalta tuoksuu. Tukkakin on ihan puhdas eikä päänahkaan kerry mitään, vaikka kerran vuodessa joulusaunassa pesee.
:D Käyn kyllä ihan päivittäin suihkussa. En vain ymmärrä, miksi turhan päiten pitäisi pestä olo- ja makuuhuoneen lattioita, kun ei sinne mitään kerry. Vessan ja keittiön pesen viikottain, tiskit eivät loju altaassa eivätkä pyykit korissa. Jos asunto haisee tunkkaiselle vain siksi, ettei lattioita pestä, on vika kyllä jossain muualla. Ap
Minä pesen lattiat aina imuroinnin jälkeen, ihan vaan koska olen tottunut lapsesta asti tekemään niin. Mutta meillä onkin niin tummat lattiat että kaikki näkyy :D mut kyllä lattia pitäisi pestä ainakin kerran kuukaudessa, sehän raikastaa tilaa kummasti. Toisaalta jos itseä ei häiritse niin eihän ole pakko siivota vaikka ikinä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No otapas vaikka pala kostutettua talouspaperia ja pyyhkäise lattiaa mistä päin huushollia tahansa, vaikka olisit eilen pessyt, ja katso miltä se paperi näyttää :D Nii-in, ihan on likainen. (Ja meillä on puhdasta, pestään ja imuroidaan usein.)
No ei muuten todellakaan ole :D. Viimeksi pyyhitty lattiat kostealla kuukausia sitten, ja ainoa mitä paperiin tarttui, oli hienoisesti pölyä (joka lähtee imurilla, viimeksi imuroitu 2 vkoa sitten).
Mitä te sinne lattioille oikein sotkette?
Kuten sanoin, siivoamme usein. JA emme myöskään sotke ajattelemallasi tavalla (?)vaan erittäin siistejä olemme. Kengät ovat todellakin eteisessä ja sukat vaihdamme aamuisin. Kädet ei tutise, eli kaikki tarvittava päätyy roskikseen ja keittiöjäte omalle paikalleen.
Kaksin miehen kanssa ilman lemmikkejä olemme. Ihmettelen esim. tv-ohjelmissa nähtyjä valkoisia (mustanpuhuvia) tennissukkia. Nuoria ihmisiä (joku erilaiset perheet ym.), jalat vetäistään pöydälle ja läppäri syliin. Kuvaaja kun melkein aina kuvaa edestäpäin, niin ensimmäisenä nuo ällöt paskaiset sukat tulee silmille, jopa reikäisinä. Yöks. Lattiat pestään kerran/10v ?
Kaikki tekevät kuten haluavat tietenkin, mutta kyllä maailmassa paskoa riittää, ei sille mitään voi. Ja muuten, mikrokuitua käytetään, ei suinkaan jotain likaa levittävää liuskemoppia. Nurkat kaikki jynssään kontillaan käsin, samoin lattialistat. En siedä likaa.
Minä tai mies pesemme keittiön, eteiset ja kylppärit ja saunan lattiat viikon välein, materiaalit on valittu niin, että kestävät reipasta pesua. Muualla asunnossa imuroidaan yleensä viikottain ja matot tuuletetaan parin viikon välein, moppaan parketit nihkeällä kerran kuussa. Neliöitä 128, 2 kerrosta . Ulkoa tuleva hiekka ja roskat jää tuulikaappiin, jonne jätetään käytössä olevat kengät.
En ymmärrä, miksi pitäisi viikottain heilua lattianpesussa tiloissa, jotka eivät niin ole tekemisissä kuran ja likaisten jalkojen kanssa. Onko sellaisilla ihmisillä tekemisenpuutetta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei muuten todellakaan ole :D. Viimeksi pyyhitty lattiat kostealla kuukausia sitten, ja ainoa mitä paperiin tarttui, oli hienoisesti pölyä (joka lähtee imurilla, viimeksi imuroitu 2 vkoa sitten).
Mitä te sinne lattioille oikein sotkette?
Kuten sanoin, siivoamme usein. JA emme myöskään sotke ajattelemallasi tavalla (?)vaan erittäin siistejä olemme. Kengät ovat todellakin eteisessä ja sukat vaihdamme aamuisin. Kädet ei tutise, eli kaikki tarvittava päätyy roskikseen ja keittiöjäte omalle paikalleen.
Kaksin miehen kanssa ilman lemmikkejä olemme.
Sitten en vaan ymmärrä, mistä se lika teille syntyy. Pöly tulee pääosin vaatteista, ja se lähtee imuroimalla. Ulkolika pysähtyy eteiseen. Mitään ei meilläkään roiskita. Valkoiset sukat on valkoiset senkin jälkeen kun niitä on pitänyt päivän kotona.
Asutteko kenties vilkkaasti liikennöiden tien varrella, ja pidätte paljon ikkunoita auki tai teillä on ilmastointi joka ei suodata ulkopölyä? Mikään muu ei likaisuuttanne selitä, sillä eihän sitä likaa ihan oikeasti TYHJÄSTÄ mihinkään synny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti et osaa kertoa, että mitä se mystinen lika on, mitä kotiin itsestään kertyy. Jos sitä kertyy lattioille, niin entäs seinät, pitääkö nekin pestä joka viikko?
Koneellinen ilmanvaihto tuo ulkoilman saasteet sisään. Ne on yleensä "partikkelitasoa" mutta klähmäävät huomaamatta lattiat.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon riippuu siitä, mitä materiaalia lattiat on, miten taloudessa eletään ja mistä ympäristöstä sisään tullaan.
Asuin omakotitalossa, ja hoidin eläimiä kuraisella pihalla. Vaikka miten yritettiin riisua saappaat jo ulko-ovella, oli olkkarinkin lattiat pestävä pari kertaa viikossa. Toisen kerran asuin hissittömän kerrostfalon neljännessä kerroksessa. Siellä ei tarvinnut edes imuroida kuin kerran kuussa, kun kaikki hiekatkin putosi kengistä jo rappukäytävään.
Meillä pestään omakotitalossa kengät, housun lahkeet ja koiran jalat jo ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneellinen ilmanvaihto tuo ulkoilman saasteet sisään. Ne on yleensä "partikkelitasoa" mutta klähmäävät huomaamatta lattiat.
Tää on ihan totta. Edellisessä kämpässä ei ollut koneellista ilmanvaihtoa, eikä sitä likaa kertynyt lattioille tässä määrin. Täällä sitä kertyy, vaikkei kuraisilla tossuilla sisällä kävelisikään ja jo viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan totta. Edellisessä kämpässä ei ollut koneellista ilmanvaihtoa, eikä sitä likaa kertynyt lattioille tässä määrin. Täällä sitä kertyy, vaikkei kuraisilla tossuilla sisällä kävelisikään ja jo viikossa.
Noniin, löytyikö syyllinen? Meilläkään ei ole koneellista ilmanvaihtoa, ja ei tosiaan lattiat ole mustat vaikka pestään max 4krt vuodessa. Lisäksi asutaan päättyvän tien varrella, ts. ei ole paljoa liikennettä ja sekin vähä mitä on, ajaa max 30km/h eli ei niin hirveästi pöllyytä asfalttia kuin jos asuttaisiin jossain moottoritien varrella.
Kun elelimme miehen kanssa kahdestaan, niin harvemmin meillä lattioita oikein kunnolla pestiin, siis noiden mainitsemiesi ulkopuolelta.
Lasten ollessa pieniä vasta se lattainpesu oikein kunnolla alkoi, koska oli melkein pakko. Tietyt alueet oli pakko pestä usein, uutena ja pahimpana ruokapöydän ympäristö :) Mutta ei silloinkaan makuuhuoneita moppailtu kuin ehkä parin viikon välein.
Nyt asumme talossa, jossa on valkoinen laattalattia keittiössä ja eteisessä ja tumma parketti muualla ja paljon valoa. Täällä on lattiat pakko pestä vähintään kerran viikossa alakerrassa, mutten näyttää karsealta. Valkoinen alue on pestävä muutaman päivän välein, mutta siihen on tottunut ja huitaisen sen höyrymopilla, ei mene paljon pöytien pyyhkimistä kauempaa.
Mitä ihmettä te teette jos teidän lattiat on paskassa viikon kuluttua pesemisestä??
Joo...kaverin äiti pesi talon kerron viikkoon. Silloin kyllä pyöriteltiin silmiä kun lähtiessä oli siivonnut ja viikon kuluttua takaisin etelästä tullessan siivos uudelleen.... kämpässä ei kukaan käynytkään tuon viikon aikana.
Mä en ymmärrä sitä, miksi pitää olla niin puhdasta. Siis en kritisoi, jos joku haluaa kotiaan siivota, sen kun siivoaa, mutta tällä palstalla aina joskus ihmiset keskustelevat niin hirveän paatoksellisesti siitä, miten pitää olla hirveän puhdasta, muuten tulee suunnilleen maailmanloppu. Joo, mäkin tykkään, että kädet pestään, kun tullaan vessasta tai kaupasta ja että vaikka vessan käsipyyhe on puhdas (mutta mun mielestä tässä järkisyyt määrittelevät puhtautta; käsienpesu ehkäisee tauteja ja ulostebakteerien leviämistä ruokaan) tai että ruokahygieniaa ja siihen liittyviä asioita noudatetaan, mutta miksi lattioiden pitää olla niin puhtaita? Meillä on koira ja alakerrassa kolme tulisijaa, joiden edessä kuivataan myös pyykki, joten roskaa, koirankarvoja ja pölyä tulee, mutta en mä jaksa siitä niin hirveästi stressata. Imuroin kun imuroin, ja lattioita pesen aika harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa sitten mulla olla vähän vääristyneet käsitykset siivouksesta. Lapsuudenkodissa siivottiin kaikki lattiat kerran viikossa kloriittivedellä. Äitini on monesti huutanut hyisaatanaa, kun olen keskustellut hänen kanssaan siivoamisestamme. Taisi sitten äiti olla vähän bakteerikammoinen. En tiedä, miten muut normaalisti siivoavat. Ap
Kloriittia ei kotona ei pitäisi käyttää ollenkaan. Tavallinen yleispuhdistusaine riittää.
Meillä taas pestään sukat ja vaihdetaan ne riittävän usein niin ettei lattiaan keräänny kävellessä likaa. Eikä ala haista.