Mies avasi lapsellemme tilin
Ja nimenomaan painotin että lapselle OMA tili, ei mitään liitännäisiä meidän tileihin, ja että käyttöoikeus vanhemmilla on oltava aina yhdessä, että jos jotain nostoja tililtä haluaa tehdä niin molempien oltava paikalla pankissa.. No nyt sitten tili onkin liitetty miehen tileihin ja mies pääsee käyttämään tiliä omilla pankkitunnuksillaan?! Mies olettaa että laitan kaikki lapsilisät tonne lapsen tilille mutta rehellisesti sanottuna pelottaa onko siellä sit 18v päästä mitään jäljellä. Kuinka tyhmä se pankin tätikin on jos valtakirjassa on ruksittu kohta jossa noi käyttöoikeudet ja valtuudet luetellaan niinku sanoin.. Mutta ei, "liitetään tämä kätevästi tähän isän tiliin".. Onko muiden lapsilla ihan omat tilit vai tosiaan liitetty vanhempien tileihin?
Kommentit (21)
Missä valtakirjassa? Miksi olet allekirjoittanut miehellesi valtakirjan, jossa luovut kaikesta päätäntävallasta tässä asiassa?
On eri asia miehen nähdä omilla pankkitunnuksillaan lapsen tilin tiedot (samalla kun omansa ) kuin tilin käyttöoikeus.
Minäkin menisin. Mulle oli lapsena avattu säästötili ja piti saada se käyttöön 18v mutta eipä siä mitään ollu ku laman jälkeen tartti niitä rahoja. Eipä siinä, yhteiseen hyvään ne meni, mutta ymmärrän pelkosi että toisella on nyt oikeudet tilin käyttöön omilla tunnuksillaan..
Jos olet antanut luvan avata tilin, jossa on ainoastaan käyttöoikeus yhdessä, ota yhteyttä pankkiin ja pyydä korjaamaan tehty virhe. Aika epäkäytännöllinenhän, ja epätavallinen, tuollainen ratkisu on. Mutta jos olet tehnyt lapset epäluotettavan ihmisen kanssa, kannattaa ottaa varman päälle.
Meillä ne lasten tilit näkyy molempien pankkitunnuksilla, mutta eihän me lasten rahoja sieltä kavalleta, voi hyvänen aika! Jos miehesi on noin huothapeli (toisten) rahojen kanssa, niin äkkiäkös käyt avaamassa itse uuden säästötilin lapselle.
Älä siirrä lapsena lapsilisiä menemään tuonne tilille tai siirrä niitä sinne itse, jos et halua tai luota mieheesi. Puhu asiasta uudelleen miehesi kanssa ja sano että teette uuden tilin jossa on nuo haluamasi ominaisuudet ja menette yhdessä sinne pankkiin. Jos miehelläsi on taipumusta tehdä omavaltaisia päätöksiä lapsesi asioista, älä missään nimessä anna enään mitään valtakirjaa koskien lastasi miehellesi, sillä valtakirjallasi hän saa tehdä miten haluaa lapsesi asioissa. Mene itse paikalle, älä tee mitään valtakirjoja.
En ole luopunut päätäntävallasta vaan kirjoittanut valtakirjan että mies saa avata lapsellemme tilin, ja lisäksi olen siitä ruksinut ne kohdat (molempien käyttöoikeus yhdessä pankissa asioidessa yms.) niin mites nyt sitten kun mies menee omilla pankkitunnuksillaan ja pääsee hallinnoimaan tiliä?! Tällaisesta ei ollut puhetta valtakirjassa joten miksi pankintäti on näin toiminut???? -ap
Varsinainen lapsen tili on pankkikirjalla. Sen läpyskän kanssa on mentävä paikalle, 1 huoltaja riittää.
Toinen tili on rahojen kauttakulkuun, eli lahjoitan lapselle ja siirrän sieltä edelleen rahastoihin. Tämä tili on meidän molempien vanhempien verkkopankissa näkyvissä, mutta sitä voi käyttää vain lapsen verkkopankkitunnuksilla. Toki me molemmat vanhemmat tiedämme missä tunnukset on.
En pelkää että lapsen isä kavaltaisi varat, enkä epäröisi tehdä rikosilmoitusta jos näin kävisi.
Mutta ap:n pitää vaatia tilin ehtoja muutettavaksi. Tai avattava lapselle toinen tili ja laittaa rahat sinne. Tuossahan on nyt tehty jotain ihan muuta kuin mitä sovittu.
Eiköhän se ole 98% päinvastoin kaikista tapauksista. Turha nyyhkiä. Ja näistä 98% tapauksista 99% on nainen nyysinyt rahat ennen muksun 18v päivää.
Lähde: Lahden mututieteenlaitos 2016.
Jos mies siis näkee omilla tunnuksillaan myös lapsen tilitiedot, pystyykö hän myös siirtämään sieltä rahaa esim. omalle tililleen?
Mulla on lasten tilit nettipankissa ja kun vanhin täytti 18 v. , hän jätti mulle oikeudet hänen tilinsä.
Eipä ole tullut mieleenkään käyttää lasten rahoja ja jos sun lapsen isä on idiootti, niin miksi ihmeessä annoit hänen käydä avaamassa tilin? Nyt kipin kapin pankkiin ja sanot ettet sä ole antanut lupaa liittää tiliä isän tiliin. Jos sopimusta ei saa purettua, tee uusi tili, jonne ohjaat kaikki rahat ja laita omaan tiliin kiinni, että voit tarkistella ettei rahat mene minne sattuu.
Mulla on vieläkin käyttöoikeus lasteni tileihin, vaikka ovat olleet täysi-ikäisiä jo pitkään. Nykyään toisin käytän enemmän heidän tunnuksillaan kuin omalla käyttäoikeudella, kun se edellyttäisi konttorissa käyntiä, kun nettikäytössä eivät ole.
5 joka on entinen pankin täti jatkaa, että tavallinen ratkaisu on, että lapselle avataan tili, johon molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus erikseen, niin konttorilla kuin verkkopalvelussa. Yleensä puolisot luottavat toisiinsa.
Lapsellehan ei voi avata tiliä niin että toisella huoltajalla ei olisi käyttöoikeutta. Siten pääsee ainakin seuraamaan tilannetta. Äörimmäisissä tapauksissa, peliriippuvainen vanhempi tms, kannattaa vaan jättää tili avaamatta ja pyytää esim.isovanhempia antamaan rahat vasta kun lapsi on vanhempi.
Ettei käy kuin mun lapsille, isänsä tyhjäsi tilit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vieläkin käyttöoikeus lasteni tileihin, vaikka ovat olleet täysi-ikäisiä jo pitkään. Nykyään toisin käytän enemmän heidän tunnuksillaan kuin omalla käyttäoikeudella, kun se edellyttäisi konttorissa käyntiä, kun nettikäytössä eivät ole.
Täysi-ikäinen ei saisi luovuttaa vrrkkopalvelutunnuksia kenellekään. Lapset voivat vaikka lähettää verkkopalvelussaan valtakirjan, jossa pyytävät sinun käuttöoikeuksien muuttamista laajemmiksi.
Pitääkö lapsen tiliin olla erilliset verkkopankkitunnukset että tiliä voi käyttää? Entä nyt kun se on liitetty toisen vanhemman tileihin? Eikös sillon hänen tunnukset toimi myös lapsen tilillä..
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö lapsen tiliin olla erilliset verkkopankkitunnukset että tiliä voi käyttää? Entä nyt kun se on liitetty toisen vanhemman tileihin? Eikös sillon hänen tunnukset toimi myös lapsen tilillä..
Riippuu ihan siitä mitä pankissa on sovittu ja mitä se täti on lopulta sinne koneelle naputtanut.
Meidän pankissa piti olla molempien vanhempien mukana avaamassa tiliä lapselle. Tililtä voi nostaa ainoastaan konttorissa kummankin vanhemman luvalla. Nettipankissa näkyy saldo ja voi laittaa rahaa. 4500 on jo 6-v. llä säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
En ole luopunut päätäntävallasta vaan kirjoittanut valtakirjan että mies saa avata lapsellemme tilin, ja lisäksi olen siitä ruksinut ne kohdat (molempien käyttöoikeus yhdessä pankissa asioidessa yms.) niin mites nyt sitten kun mies menee omilla pankkitunnuksillaan ja pääsee hallinnoimaan tiliä?! Tällaisesta ei ollut puhetta valtakirjassa joten miksi pankintäti on näin toiminut???? -ap
Kannattaa olla yhteydessä pankkiin, me ei tätät pystytä ratkaisemaan.
Mun veikkaus on, että olet vahingossa ruksinut useamman kohdan, ja mies ja pankintäti ovat valinneet käytännöllisimmän ja tavallisimman eli sen että molemmilla vanhemmilla on käyttöoikeus verkkopalvelussa. Näkyykö lapsen tili myös sun verkkopalvelussa?
Joka tapauksessa tässäkin on tehty virhe. Vähintään olisi pitänyt tarkistaa sulta, mitä tarkoitit. Ota siis yhteyttä pankkiin.
Minä menisin avaamaan uuden tilin.