Työttömät jotka matkustelette paljon
Niin miten se käytännössä menee, ilmoitatte siis jonnekin että olette matkoilla siellä ja siellä ja ajan? Voiko lähteä vaikka kolmeksi kuukaudeksi kiertämään Aasiaa?
Tää kysymys nousi mieleeni kun ollaan vielä nuoria lapsettomia ja haluaisin tosiaan vielä kiertää maailmaa. On lyhyet sopimukset eikä alallani ole tarjota työkkäristä mitään. Nyt voisi toteuttaa noi matkaunelmat ja miettiä sen jälkeen mitä tekee. Olisi 20 tonnia käytettävissä tohon matkailuun mun osalta, haluaisin nähdä japanin, Amerikan, Kiinan ja ehkä Intian. Näin sellaisen unen, että mun on pakko lähteä maailmalle heti :D olin niin onnellinen, että itkin herätessäni!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Dear provo, kyllä, työvoimatoimistoon tulisi matkasta ilmoittaa.
No en provonnut! Onko matkan kestolla rajoitusta? En ole päivääkään ollut työttömänä niin en oikeasti tiedä. Se on mun salainen haave et jään pois töistä seuraavan sopparin loppuessa ja matkustan :) ja tarkoitan ansiosidonnaista päivärahaa, eli sen mukaan vastaukset. Ap
Nykyään työtön saa matkailla. Tosin pitää olla käytettävissä heti jos sopiva työpaikka tarjotaan, mikä nykyään kuulostaa lähinnä vitsiltä.
Ennen oli että menettämättä korvauksia saa olla korkeintaan viikon pois Suomesta. En tiedä onko tuota nyt muutettu, kun se ei ole oikein perusteltavissa kun ihmiset on tavoitettavissa kännyköiden ja mailin kautta mistä päin maailmaa tahansa.
Jos nyt et hirveästi huutele että nostat samaan aikaan korvausta, niin eihän tuosta kiinni jää. Eihän työkkäristä oteta yhteyttä kuin kerran vuodessa. Pyydät vaan jonkun tarkistamaan postin, jos sieltä tulee esim. joku työhönosoitus.
En ole mitään ilmoitellut, tosin olen tainnut ollut matkoilla max vajaat kaksi viikkoa.
Ne työhönosoitukset, joita ei todellakaan ole odotettavissa, voi tarkistaa netistä, niinkuin kaiken muunkin voi hoitaa sieltä..
Ja ne työhönosoitukset voi tsekata ihan sieltä te-toimiston omilta sivuiltasi.
Matkustat työsopimuksen loputtua aen 3 kk tai niin kauan kuin sielu sietää ja kukkaro kestää! Ja palattuasi kotiin ilmoittaudut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi.
Hyvää matkaa!
Voi matkailla mutta koska tahansa pitää tosiaan olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakea osoitettua työpaikkaa, mennä haastatteluun jne. Astetta v*ttumaisempaa lähteä jostain Intiasta Suomeen kesken reissun em. toimia suorittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli että menettämättä korvauksia saa olla korkeintaan viikon pois Suomesta. En tiedä onko tuota nyt muutettu, kun se ei ole oikein perusteltavissa kun ihmiset on tavoitettavissa kännyköiden ja mailin kautta mistä päin maailmaa tahansa.
Jos nyt et hirveästi huutele että nostat samaan aikaan korvausta, niin eihän tuosta kiinni jää. Eihän työkkäristä oteta yhteyttä kuin kerran vuodessa. Pyydät vaan jonkun tarkistamaan postin, jos sieltä tulee esim. joku työhönosoitus.
Hei, kiitos tästä tiedosta! Opiskelukaverini on ollut jo kaksi vuotta työttömänä eikä mitään ole tarjottu eli en usko sen olevan riski. Nää työpaikat pitää itse etsiä jos haluaa töihin.
Ilmeisesti sit jos ei tulis paikalle Suomeen niin rangaistus on ettei saa vaan sitä rahaa enää?
Eikö kukaan täällä olevista ole tosiaan matkustanut useampaa kuukautta putkeen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömän oletetaan lähtökohtaisesti olevan köyhä? Suurin osa työttömistä on ollut töissä. Voihan sitä nyt olla rahaa työttömälläkin. Ehdottomasti kannattaa lähtä reissuun kun tilaisuus tulee. Tiedä vaikka löytyisi työpaikka vielä maailmalta.
Vierailija kirjoitti:
Ne työhönosoitukset, joita ei todellakaan ole odotettavissa, voi tarkistaa netistä, niinkuin kaiken muunkin voi hoitaa sieltä..
Okei hyvä tietää :) Ap
Viime vuonna olin 5 kk. reissussa eikä kukaan perään huudellut.
Milloin sinun pitää ilmoittautua seuraavan kerran työkkäriin ? Tämän välin voit olla matkalla.
Itse käyn koko ajan jossain. Mies käy työmatkalla Riiassa, mennään autolla lentämisen sijaan.
Olen lähtöselvityksessä kyykyssä kuljettajan penkin takana ja menen näin aina pummilla yli.
Nyt tuotiin tammikuussa Riiasta autolastillinen juotavaa, myyn ne naapurialeen juopoille, kivasti tulee käteistä.
Nyt lähden Tukholmaan. Tuttu myy jatkuvasti Ruotsin huuto.netissä tavaraa ja käyn viemässä ne Ruotsiin postiin ja muutamat treffit suoraan ostajien kanssa.
Ei noista hirveesti tienaa mutta enemmän kuin kotona olisin pelkästään
Vierailija kirjoitti:
Voi matkailla mutta koska tahansa pitää tosiaan olla työmarkkinoiden käytettävissä, hakea osoitettua työpaikkaa, mennä haastatteluun jne. Astetta v*ttumaisempaa lähteä jostain Intiasta Suomeen kesken reissun em. toimia suorittamaan.
Ei varmaan suurta pelkoa että noin kävisi. Ja jos kävisi niin hakemuksen voi laittaa tien päältäkin (sen voi tehdä myös niin ettei haastatteluun pääse) ja haastattelujakin hoidetaan nykyään videoneuvotteluina, jos oikeasti kiinnostava työ sattuu eteen. Ja mistä tahansa maailmalta lentää kyllä parissa päivässä takaisin, jos oikeasti unelmatyö jostain putkahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p>Eikö kukaan täällä olevista ole tosiaan matkustanut useampaa kuukautta putkeen?<br />
Ap[/quote kirjoitti:Varmaan monikin. Mutta ei yhteiskunnan tuilla vaan ihan itse ansaitulla rahalla.
Muttasä oletkin vaan typerä oikeistoprovoilija, joka koittaa saada oikeat työttömät ja köyhät huonoon valoon ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos tästä tiedosta! Opiskelukaverini on ollut jo kaksi vuotta työttömänä eikä mitään ole tarjottu eli en usko sen olevan riski. Nää työpaikat pitää itse etsiä jos haluaa töihin.
Ilmeisesti sit jos ei tulis paikalle Suomeen niin rangaistus on ettei saa vaan sitä rahaa enää?Eikö kukaan täällä olevista ole tosiaan matkustanut useampaa kuukautta putkeen?
Ap
Kolmen kuukauden karenssi todennäköisesti tulee jos ei vastaa johonkin työhönosoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna olin 5 kk. reissussa eikä kukaan perään huudellut.
Selvä :) Missäpäin maailmaa olit? Ap
Vierailija kirjoitti:
Milloin sinun pitää ilmoittautua seuraavan kerran työkkäriin ? Tämän välin voit olla matkalla.
Itse käyn koko ajan jossain. Mies käy työmatkalla Riiassa, mennään autolla lentämisen sijaan.
Olen lähtöselvityksessä kyykyssä kuljettajan penkin takana ja menen näin aina pummilla yli.
Nyt tuotiin tammikuussa Riiasta autolastillinen juotavaa, myyn ne naapurialeen juopoille, kivasti tulee käteistä.Nyt lähden Tukholmaan. Tuttu myy jatkuvasti Ruotsin huuto.netissä tavaraa ja käyn viemässä ne Ruotsiin postiin ja muutamat treffit suoraan ostajien kanssa.
Ei noista hirveesti tienaa mutta enemmän kuin kotona olisin pelkästään
Tuo sinun touhusi ei kyllä ole laillista toimintaa.
Minä olen edelleen töissä, enkä siis koskaan ole ollut työtön, se vaan on sellainen haave vapaudesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p>Eikö kukaan täällä olevista ole tosiaan matkustanut useampaa kuukautta putkeen?<br />
Ap[/quote kirjoitti:Varmaan monikin. Mutta ei yhteiskunnan tuilla vaan ihan itse ansaitulla rahalla.
Muttasä oletkin vaan typerä oikeistoprovoilija, joka koittaa saada oikeat työttömät ja köyhät huonoon valoon ;)
Ei se yhteiskunta siitä mitään hyödy että työtön on vain kotona, jos töitä ei tosiaan ole edes haettavaksi. Enemmän se maailmalla reissaaminen kasvattaa osaamista ja henkistä pääomaa, josta voi olla työnhaussakin hyötyä. Ja ihan oikeita työttömiä nekin on, jotka on saaneet esim. perintöä tai säästäneet rahaa töissäoloaikana. Ei kaikki työttömät ole köyhiä. Työtön tarkoittaa vain työtä vailla olevaa, ei rahatonta, masentunutta tai syrjäytynyttä. Ne on vaan mielikuvia joita siihen usein liitetään.