Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1677)
Alunaa saa kuulemma apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa siitä etikasta kun en tiedä: haiseeko pyykit tai kylppäri sille käytön jälkeen? En ole uskaltanut sitä käyttää, koska etikan haju tuntuu kammottavalta
Ei haise kylppärissä tai pyykeissä etikka kun sitä ei lotraa. Itse laitan noin 2/3 korkillista etikkaa huuhteluainelokeroon.
Edelliseen lisäyksenä, että ostin joskus pyykkietikkaa kaupasta ja olen tehnyt sen loputtua itse pyykkietikkani eli laittanut ihan tavallista väkiviinaetikkaa pulloon ja vähän eteeristä öljyä. Korkillinen on siis sen pyykkietikkapullon korkin mukainen määrä. Joskus lorautan myös suoraan etikkapullosta etikkaa mittaamatta sitä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä teidän vaatteet on noin likaisia? Liittykö ammattiin tms? Vai pesettekö vain harvoin vaatteita että ovat noin likaisia? Meillä pestään vaatteet aina suositusten mukaan, esim. Zaralla useat vaatteet 30 hienopesu. Tämä on myös ekologisempaa. Puhdasta tulee, kun eihän ne vaatteet parissa käyttökerrassa kerkeä juurikaan likaantua. Lähinnä pieni hiki voi tuoksua kainalossa, mutta muutahan näkyvää/haisevaa likaa vaatteissa ei ole kun tavallista sisätyötä tekee.. Alusvaatteet ja sukat 40 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Juuri ostimme gantin pyyhkeet jotka saa pestä 40 asteessa, joten sitten pestään vaan vähän tiheämpäänettei ehdi likaantua niin pahasti ettei lika lähtisi.
30 astetta kertoo vaatteen surkeaeta laadusta ja valmistajan irtisanoutumisesta kaikesta vastuusta.
Kylmässä vedessä huljuttelu ei pudista yhtään mitään. Mitä ekologista on vaatteen pesussa 1-2 pitokerran jälkeen. Meillä menevät ainoastaan sukat ja pikkuhousut likapyykkiin yhden käytön jälkeen, muita vaatteita pidetään pidempään.Ihan tiedoksesi, että suurimmassa osassa maailman valtioita pyykinpesuun einedes ole saatavilla kuin 30 asteista vettä. Eli siis kun matkustat ensi kerran Aasiaan, on erittäin todennäköistä, että lakanasi on pesty 30 asteessa. Silti ne ovat puhtaat.
Eivätkö sikäläiset pesukoneet lämmitä vettä?
Esimerkiksi Australiassa on vielä monessa kodinhoitohuoneessa kylmä- ja kuumavesihana pesukoneelle. Ei ole kauaakaan kun suuri osa koneista oli sellaisia päältä täytettäviä koneita joissa ei ole varsinaista rumpua vaan rummuntapainen joka pyörii pystyakselin ympäri.
Ne ottavat kylmän ja kuuman veden suoraan hanasta ja pesulämpötiloja on kolme: kylmä (vain kylmää vettä), lämmin (molempia) ja kuuma (vain kuumaa vettä). Käytännössä kaikki pesulämpötilat ovat kuitenkin kylmiä koska vettä pitää valuttaa niin kauan ennen kuin kuumaa alkaa tulemaan että sitä kuumaa ei ehdi koneeseen asti ellei kuumavesivaraaja satu olemaan ihan pesukoneen vieressä.
Pöpötpois kirjoitti:
Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä.
Bakteerit ja virukset ei kyllä kuole sen lämpötilan ansiosta, vaan veden sekä pesuainnen vaikutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut turkiskuoriaisia muutamia asunnossa ja niiden munat kuolevat 60 asteessa. Jos ei puoleen vuoteen enää löydy yhtäkään niin uskallan siirtyä välillä matalempiin asteisiin.
Kai olet taloyhtiölle ilmoittanut ja myrkytys käynnissä? Pesemällä nuo eivät häviä. Munivat usein kosteisiin paikkoihin, eivät vaatteisiin, joita syövät.
Juu ilmoitin siitä talon omistajalle, siis itselleni. Ostin itselleni aktiivihiilihengityssuojaimen, muutaman purkin yleisesti myynnissä olevia hyönteismyrkkyjä, suojainta käyttäen tyhjensin puoli purkkia kerralla asunnon kaikkiin tiloihin, jätin kaikki sisäovet auki, ja lähdin asioille päiväksi. Tulin ja toistin käsittelyn, lähdin kesälomaksi mökille, kerran palasin tyhjentämään uuden purkin, palasin taas kahden viikon kuluttua ja säädin talon tuuletuksen maksimiin, käsittelyn aikana se oli suljettu. Viikon kuluttua asunnon ilma oli vaihtunut 7x24 kertaa, eikä mitään myrkyn tuoksahdustakaan ollut, eikä ollut mitään tulolaisia tai itikoita. 2-300 euroa säästyi, ja tulos oli hyvä. Ruotsissa sukulainen on ollut anticimeksillä töissä ja antoi neuvoja ilmaiseksi.
Pesen lakanat ja pyyhkeet aina 70 asteessa!
Alushousut pesen aina 60 asteessa! Osan myös t-paidoista, jos kestävät.
Sukat 40 asteessa, koska eivät kestä enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä teidän vaatteet on noin likaisia? Liittykö ammattiin tms? Vai pesettekö vain harvoin vaatteita että ovat noin likaisia? Meillä pestään vaatteet aina suositusten mukaan, esim. Zaralla useat vaatteet 30 hienopesu. Tämä on myös ekologisempaa. Puhdasta tulee, kun eihän ne vaatteet parissa käyttökerrassa kerkeä juurikaan likaantua. Lähinnä pieni hiki voi tuoksua kainalossa, mutta muutahan näkyvää/haisevaa likaa vaatteissa ei ole kun tavallista sisätyötä tekee.. Alusvaatteet ja sukat 40 asteessa ja lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Juuri ostimme gantin pyyhkeet jotka saa pestä 40 asteessa, joten sitten pestään vaan vähän tiheämpäänettei ehdi likaantua niin pahasti ettei lika lähtisi.
30 astetta kertoo vaatteen surkeaeta laadusta ja valmistajan irtisanoutumisesta kaikesta vastuusta.
Kylmässä vedessä huljuttelu ei pudista yhtään mitään. Mitä ekologista on vaatteen pesussa 1-2 pitokerran jälkeen. Meillä menevät ainoastaan sukat ja pikkuhousut likapyykkiin yhden käytön jälkeen, muita vaatteita pidetään pidempään.Ihan tiedoksesi, että suurimmassa osassa maailman valtioita pyykinpesuun einedes ole saatavilla kuin 30 asteista vettä. Eli siis kun matkustat ensi kerran Aasiaan, on erittäin todennäköistä, että lakanasi on pesty 30 asteessa. Silti ne ovat puhtaat.
Eivätkö sikäläiset pesukoneet lämmitä vettä?
Esimerkiksi Australiassa on vielä monessa kodinhoitohuoneessa kylmä- ja kuumavesihana pesukoneelle. Ei ole kauaakaan kun suuri osa koneista oli sellaisia päältä täytettäviä koneita joissa ei ole varsinaista rumpua vaan rummuntapainen joka pyörii pystyakselin ympäri.
Ne ottavat kylmän ja kuuman veden suoraan hanasta ja pesulämpötiloja on kolme: kylmä (vain kylmää vettä), lämmin (molempia) ja kuuma (vain kuumaa vettä). Käytännössä kaikki pesulämpötilat ovat kuitenkin kylmiä koska vettä pitää valuttaa niin kauan ennen kuin kuumaa alkaa tulemaan että sitä kuumaa ei ehdi koneeseen asti ellei kuumavesivaraaja satu olemaan ihan pesukoneen vieressä.
Tätä ei moni tajua, että ulkomailla saattaa olla huonoudessaan aivan eri luokkaa olevat puitteet vaatehuollolle kuin Suomessa. Koneita joko ei ole tai ovat mitä sattuu tai asuntoon voi olla silkka mahdottomuus asentaa sellaista. Näissä maissa monesti vähänkin maksukykyinen väki käyttää pesulan palveluita, jotka tosin nekin voi olla mitä sattuu. Tästä on itsellä inhottavat kokemukset, kun on ulkomailla yhden pesulan varassa, jossa pahimmillaan kaikki kutistuu tai menettää värinsä. Ja kuten edellä on kerrottu, sitten on lapsilla järkytyksen paikka kun lempipaita viedään pesulaan, jossa ilkeä pesulan täti pesee siitä painatuksetkin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvillan kuidut eivät avaudu alle 60 asteessa, ja sinne kuitujen sisään päässyt lika ei poistu. Tällöin likaiseksi jäänyt vaate kuluu nopeammin pois. Ja puuvillavaate kutistuu mitä kutistuu, joko yhdessä kuumassa pesussa, tai useammassa viileämmässä pesussa, lopputulos on sama, aika millä siihen päästään eri.
Minä olen tässä asiassa sen verran foliohattu, että uskon vaateteollisuuden lisäävän myyntiään laittamalla liian matalia lämpötiloja pesuohjeeseen, jolloin vaate menee huonoksi nopeammin. Tästä aiheesta on myös journalismia saatavilla. Eräs toimittaja oli kysynyt miksi merkin paidassa oli pesuohje 40 astetta, ja toisessa samanlaisessa paidassa pesuohje 30 astetta. Oli kuulemma 40 asteen laput loppuneet.
Minä pesen pyykit ja puuvillalakanat aina 95 asteessa. Pysyy pesukonekin hyvänä. Vaatepyykin yleensä hurautan pikapesulla, ja välillä sitten puuvillaiset t-paidat ym. kuudessakympissä.
Mulla oli myös designer-mekko jossa luki että vain kuivapesu. Katsoin lapun, 100% polyester. Pesin pyykkikoneessa, ei mennyt miksikään. Ei tarvinut edes silittää. Pesin mekon kymmeniä kertoja koneessa sinä aikana kun se mulle mahtui, sitten laitoin eteenpäin, kunto edelleen kuin uusi. Toisena esimerkkinä mulla oli talvitakki. Pesuohjeessa oli niin paljon merkintöjä etten ottanut niistä selvää, ja vein pesulaan. Pesulassa katsoivat, että ohjeen mukaan sitä ei saa pestä, mitenkään. Kemiallisia pesuja myöten kaikki pesutavat oli kielletty. Pistin koneeseen, koska takki oli niin likainen ettei sitä voinut käyttää joten menisi roskikseen joka tapauksessa. Tuli koneesta puhtaana ja täysin hyväkuntoisena takaisin.
Järkevä teksti. Ei minullakaan tulisi mieleen pestä lakanoita tai pyyhkeitä muussa kuin 90-95 asteen pesussa. Hyvinä ovat pysyneet.
Alusvaatteet ja sukat, t-paidat ja muut tuon tapaiset pestään 60 asteessa, jotta väri pysyy valkoisena/puhdistuvat kunnolla. Rintsikat ja herkän oloiset naisten paidat pesen pesupussissa 30-40 asteessa riippuen, mikä vaate on kyseessä.
Olen pessyt aiemmin pesulaan viedyt toppatakit ja juhlamekot nykyisin omassa pesukoneessa ja mitään pahaa niille ei ole siinä tapahtunut.
Meillä on 7kg:n kone. Kuivausrumpukin on, mutta se tekee vaatteista kulahtaneita ja käytetyn oloisia, joten sitä emme pahemmin käytä. Pyykit kuivuvat telineessä ja henkareissakin ihan hyvin yön yli.
Mulle kuivausrumpu on ihan elinehto. Meillä ei ole mitään paikkaa missä telineessä vaatteita kuivattaa, paitsi keskellä olohuonetta. Kesälläkään ei ulkona voi siitepölyn takia kuivattaa mitään (erittäin paha allergia, hiukset pestävä myös joka ilta jos ulkona on ollut). Ja lisäksi meillä on koira josta lähtee karvaa. Pahimpina aikoina sitä lähtee niin, että en ymmärrä miten koirassa on karvaakaan jäljellä. Aamupäivällä kun imuroi, iltapäivällä on lattiat täynnä isoja karvakasoja, monta viikkoa. Kuivausrumpu on ainoa mikä pitää vaatteet ja petivaatteet karvattomina. Vedän myös arvokkaat villaneuleet kuivausrummun läpi, silloin kun kerran vuoteen ne pesen. Laitan toki villaohjelman. Se ei hirveästi lopulta kuivaa, mutta napsii karvat ja pahimmat nukkaantumat pois. Joskus karvojen takia pyöräytän myös raikastus-ohjelmalla vaatteita kuivanakin rummussa. Varsinkin juuri nuo harvemmin pestävät neuleet kerää myös karvoja.
Vierailija kirjoitti:
Hien haju ei lähde 40 asteessa. Siksi pesen 60 asteessa lähes kaiken. Vain aremmat materiaalit pesen alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä siis juurikin toi hiki oli aiemmin ongelmana, kun kaksi teini-ikäistä poikaa ja mies perheessä, jotka kaikki vielä urheilee. Kaikki vaatteet on kestäneet 60 asteen pesun tähän asti, vaikka suurimmassa osassa pesulapussa lukee 40 astetta. Enää ei vaatteet haise.
Tymäkkää hikee sulla.
Pesen pyykit yhtenä päivänä kahden viikon välein. Meillä on iso kone, pesee ison määrän pyykkiä kerralla runsaassa vedessä. Kuivaan kuivaajassa pyyhkeet, lakanat ym. kaappikuivaksi ja muut vaatteet puolikuivaksi. Puserot, housut ym. ripustan hengareihin kuivamaan niille varatulle paikalle ja kun ovat kuivia niin siirrän vaatehuoneisiin. Satunnaisia pyykkejä pesen myös silloin kun katson tarpeelliseksi tai ne vaativat välitöntä pesua.
fhjyukl kirjoitti:
Kuka on niin pas kanen, että se lika pinttyy vaatteisiin?
Aavee juuseri, heavymallia 👆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvillan kuidut eivät avaudu alle 60 asteessa, ja sinne kuitujen sisään päässyt lika ei poistu. Tällöin likaiseksi jäänyt vaate kuluu nopeammin pois. Ja puuvillavaate kutistuu mitä kutistuu, joko yhdessä kuumassa pesussa, tai useammassa viileämmässä pesussa, lopputulos on sama, aika millä siihen päästään eri.
Minä olen tässä asiassa sen verran foliohattu, että uskon vaateteollisuuden lisäävän myyntiään laittamalla liian matalia lämpötiloja pesuohjeeseen, jolloin vaate menee huonoksi nopeammin. Tästä aiheesta on myös journalismia saatavilla. Eräs toimittaja oli kysynyt miksi merkin paidassa oli pesuohje 40 astetta, ja toisessa samanlaisessa paidassa pesuohje 30 astetta. Oli kuulemma 40 asteen laput loppuneet.
Minä pesen pyykit ja puuvillalakanat aina 95 asteessa. Pysyy pesukonekin hyvänä. Vaatepyykin yleensä hurautan pikapesulla, ja välillä sitten puuvillaiset t-paidat ym. kuudessakympissä.
Mulla oli myös designer-mekko jossa luki että vain kuivapesu. Katsoin lapun, 100% polyester. Pesin pyykkikoneessa, ei mennyt miksikään. Ei tarvinut edes silittää. Pesin mekon kymmeniä kertoja koneessa sinä aikana kun se mulle mahtui, sitten laitoin eteenpäin, kunto edelleen kuin uusi. Toisena esimerkkinä mulla oli talvitakki. Pesuohjeessa oli niin paljon merkintöjä etten ottanut niistä selvää, ja vein pesulaan. Pesulassa katsoivat, että ohjeen mukaan sitä ei saa pestä, mitenkään. Kemiallisia pesuja myöten kaikki pesutavat oli kielletty. Pistin koneeseen, koska takki oli niin likainen ettei sitä voinut käyttää joten menisi roskikseen joka tapauksessa. Tuli koneesta puhtaana ja täysin hyväkuntoisena takaisin.
Järkevä teksti. Ei minullakaan tulisi mieleen pestä lakanoita tai pyyhkeitä muussa kuin 90-95 asteen pesussa. Hyvinä ovat pysyneet.
Alusvaatteet ja sukat, t-paidat ja muut tuon tapaiset pestään 60 asteessa, jotta väri pysyy valkoisena/puhdistuvat kunnolla. Rintsikat ja herkän oloiset naisten paidat pesen pesupussissa 30-40 asteessa riippuen, mikä vaate on kyseessä.
Olen pessyt aiemmin pesulaan viedyt toppatakit ja juhlamekot nykyisin omassa pesukoneessa ja mitään pahaa niille ei ole siinä tapahtunut.
Meillä on 7kg:n kone. Kuivausrumpukin on, mutta se tekee vaatteista kulahtaneita ja käytetyn oloisia, joten sitä emme pahemmin käytä. Pyykit kuivuvat telineessä ja henkareissakin ihan hyvin yön yli.
Mulle kuivausrumpu on ihan elinehto. Meillä ei ole mitään paikkaa missä telineessä vaatteita kuivattaa, paitsi keskellä olohuonetta. Kesälläkään ei ulkona voi siitepölyn takia kuivattaa mitään (erittäin paha allergia, hiukset pestävä myös joka ilta jos ulkona on ollut). Ja lisäksi meillä on koira josta lähtee karvaa. Pahimpina aikoina sitä lähtee niin, että en ymmärrä miten koirassa on karvaakaan jäljellä. Aamupäivällä kun imuroi, iltapäivällä on lattiat täynnä isoja karvakasoja, monta viikkoa. Kuivausrumpu on ainoa mikä pitää vaatteet ja petivaatteet karvattomina. Vedän myös arvokkaat villaneuleet kuivausrummun läpi, silloin kun kerran vuoteen ne pesen. Laitan toki villaohjelman. Se ei hirveästi lopulta kuivaa, mutta napsii karvat ja pahimmat nukkaantumat pois. Joskus karvojen takia pyöräytän myös raikastus-ohjelmalla vaatteita kuivanakin rummussa. Varsinkin juuri nuo harvemmin pestävät neuleet kerää myös karvoja.
Meillä ei ole mitään kotieläintä, mutta kuivausrummun käytöstä ole täysin samaa mieltä. Raikastan sillä myös vaatteita ja pesen villavaatteita ja kuivaan rummussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lasten urheiluharrastuksissa nähnyt omin silmin, kuinka jotkut vanhemmat pesee jopa lasten pelivaatteista nimen ja numerokin pois, koska pesevät 60 kaiken. Sitten käydään sanomassa coachille, että saisiko Venlalle uuden paidan, koska Venalla on nyt paha mieli kun pelipaita pestiin ja kävi näin. Lopulta Venla saa uuden paidan, mutta kuukauden kuluttua siitäkin lähtee pesussa nimi ja numero. Seuraavalla kaudella Venlaa ei enää kiinnosta jatkaa harrastusta.
Vuosikausia pelivaatteita pesseenä tuohon on mahdotonta uskoa. Viimeinen lause viimeistään paljasti keksityn tarinan.
Pelivaatteet painettuine mainoksineen ja numeroineen ei mene 60 pesussa miksikään, paitsi puhtaaksi. Jos ne painokuviot saa haalistumaan, niin tod.näk. syyllinen on joku tahranpoistoaine mitä pyykkääjä on käyttänyt.
Kerran olen nähnyt peliasuissa värien sekoittuneen, siis pelivaatteen toinen väri liuennut valkoiseen osaan. En tiedä miten se on tapahtunut, mutta veikkaan että vaate on pesty uutena kylmällä?Ottakaa mittari käteen ja vettä hanasta, kokeilkaa käsin miltä se 60 astetta tuntuu. Hyvin heikkoa tekoa on vaatteen oltava jos siitä lämpötilasta hätkähtää.
Ei se ole lämpö vaan vimmattu hankaus tuntitolkulla ilman vettä, joka ne kuvat vie.
On sillä lämmölläkin vaikutusta tai tuskin olen ainut jolle on käynyt niin, että kuva kestää 40 ongelmitta mutta kun 60 asteen pesu koittaa niin se lähteekin sen siliän tien. Koskee nimenomaan lasten vaatteita markettihintaluokassa.
Ehkä lastenvaatteitten laatu on todella heikentynyt niiden vuosien jälkeen, kun niitä pestiin meillä. Se on ainakin varmaa, että ei nyt enää hurauteta paljon vettä käyttävää villapesuohjelmaa ja 60- tai peräti 90-asteista pesua niin kuin ennen. Pesuaika oli alle tunnin. Nyt koneet hyrskyttävät 4 tuntia ilman vettä.
Mä oon niin vanha, että muistan ajan, kun yhtäkkiä joka kakaralle ilmaantui päälle paita, joissa oli jokin kumista painettu värikuva. Ei ne silloinkaan kestäneet, eikä niitä ei osattu pestä. Sattuneesta syystä muistan tämän liiankin hyvin. Myös minä sain haluamani paidan kuvalla, jota sitten ylpeänä pidin pari päivää kunnes äiti halusikin pestä sen. En olisi millään halunnut antaa sitä pesuun, mutta äiti lohdutti että sehän on vain pieni pyörähdys pyykissä ja sitten se kuivuukin jo viimeistään seuraavaksi päiväksi taas käyttöön. Sen aikaisilla rutiinilla tämä pikku pyörähdys pesussa tarkoitti sitä, että valkoinen paitani matkasi muun pyykin mukana kiehuvan kuumaan valkopesuun. Kärsimättömänä odotin, että saan uuden paitani tältä pieneltä pyykkäykseltä takaisin ja sitten sain kuulla että paita on nyt puhdas mutta, kuvat lähtikin pestessä.
Seuraava paitani selvisi pesusta, mutta sen kuva taas jyrättiin silitysraudalla sulaksi mössöksi. Hassua oli se, että tuolloin todella silitettiin t-paidatkin.
Ai kamala!
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa siitä etikasta kun en tiedä: haiseeko pyykit tai kylppäri sille käytön jälkeen? En ole uskaltanut sitä käyttää, koska etikan haju tuntuu kammottavalta
Ei haise. Eihän sitä litratolkulla läträtä vaan jokseenkin saman verran kuin laittaisit huuhteluainetta. Reilu linkous poistaa myös etikan hajua siinä veden mukana. Jos "kuivat" pyykit haisevat etikalle, ne eivät ole kunnolla kuivia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään kotieläintä, mutta kuivausrummun käytöstä ole täysin samaa mieltä. Raikastan sillä myös vaatteita ja pesen villavaatteita ja kuivaan rummussa.
Villavaatteet kuivausrumpuun? Ne ei ole ainakaan mummon lampaanvillasta kutomia vaan jotain todella konepesun kestäviä.
yhhgf kirjoitti:
Pöpötpois kirjoitti:
Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä.
Bakteerit ja virukset ei kyllä kuole sen lämpötilan ansiosta, vaan veden sekä pesuainnen vaikutuksesta.
Pesuaine on kyllä vähemmän ekologista , jos se kaikki mikrobit tappaa. Vesi sen sijaan on suorastaan elinehto monille bakteereille ja viruksille, eli kuolevat parhaiten kuumassa ja kuivassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villavaatteet kuivausrumpuun? Ne ei ole ainakaan mummon lampaanvillasta kutomia vaan jotain todella konepesun kestäviä.
Joissakin koneissa on oma rummun sisään laitettava häkkyrä, joka vaimentaa villavaatteiden liikettä rummussa eikä se kuivaava ilma juuri huoneenlämmöstä taida poiketa.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa taas kirjoitti:
Pesen lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa, kaiken muun pääsääntöisesti 40 tai jotkut vaatteet myös pesuohjeen mukaisesti 30 asteessa. Hiki ei haise kun viitsii peseytyä, käyttää antiperspiranttia ja vaihtaa vaatteita tarpeeksi usein. Aina on pärjätty eikä perheemme ole koskaan sairastunut pyykkien takia. Omituisia juttuja teillä (" en osta mitään mitä ei voi pestä kuudessakympissä") Haloo? Varmaan kuljet lakanassa päivät pitkät sillä monessakaan vaatteessa ei sallita ohjeen mukaan niin kuumaa pesua. Mutta keittäkää toki riepunne vaikka rannassa padassa lipeällä. Tulee nimittäin puhdasta eikä sairaudet tartu, ei haise hiki. Hypätkää itse perään sinne pataan.
Pesuohjeet ovat usein liioittelua ja kuvien ja glitterien, ei puuvillan vuoksi. Kokemus on osoittanut , että hyvälaatuinen kestää, huono ei vaikka sen miten pesisi.
Glitteri on ehkä typerin koriste, mitä lastenvaatteessa voi olla. Kankaan pinnalle lämmön avulla liimattua kiiltävää jauhetta. Mitähän sitten sille tapahtuu kun pesussa on vastassa hankaus, pesuaine ja kuuma vesi. Täysin mahdotonta pestä vaate hyvin, ilman että glitteriä lähtee myös.
Mikä se luonnollisin aine on, jota käytetään antiperspiranttina... aluna? Kokeilkaa sitä, niin vaatteenne eivät ehkä enää haise.