Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkeä hei pyykinpesuun!

Vierailija
10.02.2016 |

Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.

Kommentit (1677)

Vierailija
721/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvoin tarvii vaatteita pestä, eikä niitä varsinkaan tarvitse kahden pitokerran jälkeen pestä niinkuin joku täällä kirjoitti.

Jos vaate ei haise, eikä siinä ole näkyviä tahroja, ei tarvitse pestä. Ja mitä ihmeen pöpöjä te pelkäätte? Ei sinne itsestään mitään punatautia tai hiviä kehity.

Itse hikoilen kainaloista melko paljon, varsinkin ennen menkkojen alkua. Jos käytän vaikka jotakin neuletta tai muuta paitaa 1-2pv niin saattaa jo kainalot lemuta sen verran että pyykkiin joutaa vaikka paita muuten olisi puhdas. Nämä ovat tosi yksilöllisiä juttuja. Kärsin myös satunnaisesta 'selkäaknesta' tällöin on vielä tärkeämpää pitää puhdasta paitaa päällä, yöpaita joutaa monesti pyykkiin jo parinpäivän käytön jälkeen.

Puhtaat raikkaalta tuoksuvat vaatteet on kaikkien ilo.

Vierailija
722/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies käyttää bändipaitoja ja niitä saa pestä kuulemma vaan 40 asteessa. Ainut vaan, että kainalot ovat aina ihan kivikovat ja haisevat hielle noissa paidoissa, kun ei se 40 riitä. Itse en hikoile noin paljon, joten omia paitojani voin huolella pestä 40 asteessa. Mut ärsyttää noi miehen paidat, jotka eivät ole puhdasta nähneetkään.

Oikeesti, kone pyörimään ja lämmöksi 60. Ei kukaan aikuinen voi vakavissaan vaatia, että pitää saada kulkea haisevissa vaatteissa sen takia, että pelkää paidan kuvien lähtevän pesussa.

Oli meilläkin joku urheilujoukkuetakki, jota ei olisi saanut pestä, koska mainostekstit ei kestä pesua. Mutta kun mun pyörittämän koko perheen pyykkipalvelun ehtoihin ei sisälly semmosta, että noudattaisin lasten tai aikuisten asettamia likaisten vaatteiden pesukieltoja. Joten sopivalla ajanhetkellä, ilman paikalla olevia ylimäärisiä silmäpareja, tällekin takille suoritettiin pyykkipalveluun kuuluva koneessa tapahtuva pesu ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
724/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanoita ja pyyhkeitä pesen välillä 90 asteessa, mutta yleensä 60 asteessa. Tavalliset vaatteet pesen yleensä ihan 40 ellei nyt ole sattunut jotain vahinkoa, että ne vaatteet olisi oikeasti likaisia. Alusvaatteet pesen välillä 60 ja välillä 40. Siivousrätit pesen aina 90. Ainut vaate, minkä olen saanut pilattua 60 asteessa pesemällä oli rintsikat. Kaikki muu on kestänyt 60. Villasukatkin on kestänyt 60 pesun. :D Kashmir-neuleet toki pesen kylmässä vedessä ja omalla pesuaineella, mutta pyykkikoneessa kuitenkin. Käsin en pese mitään. Se käsinpesu on kyllä harvinaisen ällöä.

Vierailija
725/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis pesen ihan kaiken värisiä tekstiilejä myös kuumassa eikä ole ikinä käynyt mitään. En myöskään lajittele vaatteita värin mukaan. Ja käytän hajusteetonta pyykinpesuainetta. Puhtaan pyykin ei minusta kuulu haista MILTÄÄN.

Vierailija
726/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihreät saivat aikaan että koneissa on laki sääteisesti 20 asteen pesu täyttä paskaa . kone ja viemärit menevät tukkoon ja haisevat.  kaupoissa oikein haistaa vihreän perheen enemmän pesuainetta MAILMA PELASTUU haisevat hirveelle kun sillä likaisella koneellaan ovat pyykkiään lianneet ja hajustaneet. tyhmien ministereiden takia koneiden hinnat nousivat ja suomen kansa alkoi haista

Vierailija
727/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kukaan ei pakota käyttämään 20 tai 30 asteen ohjelmia. En ole pessyt ikinä mitään 20 asteessa, 30 asteessa vain villat. Kaikki muut 40, 60 tai 90.

Vierailija
728/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, millä mandaatilla olet määräilemässä miten muut pesee omat pyykkinsä? Mitä se asia sinulle kuuluu?

Vierailija
729/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen pesköön tavallaansa vaatteensa jne enkä ole päättämässä edelleenkään, kuinka peset likapyykkisi näin ja näin miun tavalla tai jonkun oppikirjan mukaan🥴 Ap

Vierailija
730/1677 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse joskus myös kuumempia

(yli 60) lämpötiloja pesukoneessa, esim petivaatteiden pesuun tai koneen tyhjiltään pesuun. Ap

Vierailija
731/1677 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
732/1677 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kukaan ei pakota käyttämään 20 tai 30 asteen ohjelmia. En ole pessyt ikinä mitään 20 asteessa, 30 asteessa vain villat. Kaikki muut 40, 60 tai 90.

No heitä nyt, hyvä ihminen ne villatkin ýheksäänkymppiin. Vai oletko vain määkivä lammas joka pesee kolmessakympissä, koska joku KÄskee?

Vierailija
733/1677 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No heitä nyt, hyvä ihminen ne villatkin ýheksäänkymppiin. Vai oletko vain määkivä lammas joka pesee kolmessakympissä, koska joku KÄskee?

Lammas tarvii 30 asteen pesun

Vierailija
734/1677 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies käyttää bändipaitoja ja niitä saa pestä kuulemma vaan 40 asteessa. Ainut vaan, että kainalot ovat aina ihan kivikovat ja haisevat hielle noissa paidoissa, kun ei se 40 riitä. Itse en hikoile noin paljon, joten omia paitojani voin huolella pestä 40 asteessa. Mut ärsyttää noi miehen paidat, jotka eivät ole puhdasta nähneetkään.

Oikeesti, kone pyörimään ja lämmöksi 60. Ei kukaan aikuinen voi vakavissaan vaatia, että pitää saada kulkea haisevissa vaatteissa sen takia, että pelkää paidan kuvien lähtevän pesussa.

Oli meilläkin joku urheilujoukkuetakki, jota ei olisi saanut pestä, koska mainostekstit ei kestä pesua. Mutta kun mun pyörittämän koko perheen pyykkipalvelun ehtoihin ei sisälly semmosta, että noudattaisin lasten tai aikuisten asettamia likaisten vaatteiden pesukieltoja. Joten sopivalla ajanhetkellä, ilman paikalla olevia ylimäärisiä silmäpareja, tällekin takille suoritettiin pyykkipalveluun kuuluva koneessa tapahtuva pesu ;)

Ajatelkaa nyt harmia mikä tulee kun äiti pesee tärkeästä joukkueen takista kuvat ja teksit pois! Tai bändipaidoista!

Vierailija
735/1677 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöpötpois kirjoitti:

Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä. 

Mikä hel-vetti on pöpö? Juntit.

Vierailija
736/1677 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla alapää ja kainalot haisevat niin järkyttävältä sipulilta ja vaatteisiin kertyy antiperspiratti töhnää ja ihorasvaa.

Teen kaiken täysin ohjekirjojen mukaan ja peseydyn.

Mun on pakko käsitellä sappisaippualla vaatteet sitten pestä pyykki 60 asteessa ja sen jälkeen vielä etikassa huuhtelu.

Kuka haluu mennä toimistolle haisevissa vaatteissa?! Jos pesen vaatteeni 30 asteessa niin menisivät ihan pilalle hiestä, töhnästä ja rasvakertymistä.

jossaihan mättää kun haisee ja lika ei lähde peruspesuilla pois...vinkkinä käytä esipesua ja vaikka tahranpoistoainetta pesuohjelmissa. myös lisähuuhteluita saa lisää vakion lisäksi. myös hygienia tavoissa näyttää olevan parantamisen varaa,kun ei puhdasta tule. epämääräiset hajut voi olla merkki tulehduksesta.

Luetko sä niitä lainaamiasi ollenkaan? Annat vinkkejä pesuohjeista mitä toinen just kirjoitti ja moitit huonoa hygieniaa, etkä ehkä tiedä mikä on "peruspesu".

Pyykki pestään likaisuuden mukaan ja puuvillan pitäisi kestää 60-90, se on normaali pesulämpö sille materiaalille.

Tunnistan myös hyvin ton antiperspiranttitöhnän. Se töhnäys loppui kun lakkasin etsimästä ja testailemasta dödöjä. Väitän että puhdas hiki ei haise "liian" pahalle eikä märät kainalot ole häpeän aihe. Väitän myös, että vaikka rasvainen iho on miehillä yleisempi, se on normaalia myös naisella.

Muutama työkaveri on yrittänyt uskotella ettei heillä hiki haise, eikä vaatteitakaan tarvi pestä koko ajan. Kyllä se hiki vaan hieltä haisee ja pinttyy niihin vaatteisiin.

Vaatteet niillä kolmenkympin pyykkääjillä haisee vahvasti pesuaineelle (ei puhtaalle, vaan pesuaineelle!) ekan päivän. Toisena niissä on tunkkainen haju, ja sen jälkeen ne haisee jo selvästi likaiselle.

Myöntelen vaan nykyään, että juu kumma juttu, ei kaikkien hiki haise.

Ehkäpä se onkin niin, että minun hygieniassani ei ole mitään vikaa, pesen itseni ja vaatteeni tarpeeksi usein ja tarpeeksi hyvin verrattuna moneen muuhun.

Vierailija
737/1677 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa nyt harmia mikä tulee kun äiti pesee tärkeästä joukkueen takista kuvat ja teksit pois! Tai bändipaidoista!

Pestävähän nekin on, tuli harmia tai ei.

Vierailija
738/1677 |
27.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo alushousujen kuminauhat kestää 60 asteen pesussa? Eikös ne kulahda nopeasti kun elastaani ei kestä kuumaa?

Vierailija
739/1677 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo alushousujen kuminauhat kestää 60 asteen pesussa? Eikös ne kulahda nopeasti kun elastaani ei kestä kuumaa?

Kestää ilman ongelmia.

Vierailija
740/1677 |
28.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pestävähän nekin on, tuli harmia tai ei.

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän