Järkeä hei pyykinpesuun!
Joskus taannoin luin keskustelupalstoja, liittyen pyykinpesuun. Pisti silmään, että muka kaikki pyykit pitäs pestä vähintään 60 asteessa... Siis mitä?! Eihän kaikki materiaalit kestä, saat sanoa heiheit silloin.. Ei kotioloissa tarvitse olla sairaala hygieniatasoa. Ja toinen on se, että ei kannata likapyykkiä säilyttää viikkoja pyykkikorissa oottamassa pesua, koska lika pinttyy sinä aikana tekstiilin, eikä lähde välttämättä pois sitten pesussa... Yms. Tälläiset aiheet.
Kommentit (1677)
Kokemuksia hajusteettomista pyykkiaineista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tiedoksesi, että suurimmassa osassa maailman valtioita pyykinpesuun einedes ole saatavilla kuin 30 asteista vettä. Eli siis kun matkustat ensi kerran Aasiaan, on erittäin todennäköistä, että lakanasi on pesty 30 asteessa. Silti ne ovat puhtaat.
Miten niissä maissa ihmiset pesevät itseänsäm jos hanasta ei tule kuin 30-asteista vettä? Se tuntuu nimittäin aika viileältä. No, Afrikassa kai on muuten tarpeeksi kuumaa...
Eikö niissä maissa myydä sellaisia koneita, jotka lämmittävät veden niin kuin Suomessa?
Minä olen käyttänyt useampia kolikkopesuloita Japanissa, ja niissä koneissa oli vain yksi pesuohjelma, joka on kylmä. Myös kaikissa vaatteissa tuntuu olevan 30 asteen pesuohje. Sitä en tiedä millaisia pesukoneita ihmisten kotona on.
Olen yöpynyt japanilaisessa hostellissa jossa huoneessa oli pulsaattori tms. kone. Pesuohjelmia oli muutama, lähinnä eri pituisia mutta pesulämpötila oli kylmä. Seinässä oli koko huoneen kaikkien hanojen vettä säätelevä säädin. En sitten tiedä vaikuttiko se koneeseen. Siinä max. oli 60c.
Suomessa pesen lakanat, pyyhkeet, sukat, alushousut, työvaatteet ja "huonot vaatteet " 60c, muut vaatteet 40-30 joskus tavallisella ohjelmalla, joskus hienopesulla. Riippuu vaatteesta. Rintaliivit ja jotkin harvat "hienot vaatteet" pesen käsin lämpimällä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tiedoksesi, että suurimmassa osassa maailman valtioita pyykinpesuun einedes ole saatavilla kuin 30 asteista vettä. Eli siis kun matkustat ensi kerran Aasiaan, on erittäin todennäköistä, että lakanasi on pesty 30 asteessa. Silti ne ovat puhtaat.
Miten niissä maissa ihmiset pesevät itseänsäm jos hanasta ei tule kuin 30-asteista vettä? Se tuntuu nimittäin aika viileältä. No, Afrikassa kai on muuten tarpeeksi kuumaa...
Eikö niissä maissa myydä sellaisia koneita, jotka lämmittävät veden niin kuin Suomessa?
Minä olen käyttänyt useampia kolikkopesuloita Japanissa, ja niissä koneissa oli vain yksi pesuohjelma, joka on kylmä. Myös kaikissa vaatteissa tuntuu olevan 30 asteen pesuohje. Sitä en tiedä millaisia pesukoneita ihmisten kotona on.
Olen yöpynyt japanilaisessa hostellissa jossa huoneessa oli pulsaattori tms. kone. Pesuohjelmia oli muutama, lähinnä eri pituisia mutta pesulämpötila oli kylmä. Seinässä oli koko huoneen kaikkien hanojen vettä säätelevä säädin. En sitten tiedä vaikuttiko se koneeseen. Siinä max. oli 60c.
Suomessa pesen lakanat, pyyhkeet, sukat, alushousut, työvaatteet ja "huonot vaatteet " 60c, muut vaatteet 40-30 joskus tavallisella ohjelmalla, joskus hienopesulla. Riippuu vaatteesta. Rintaliivit ja jotkin harvat "hienot vaatteet" pesen käsin lämpimällä vedellä.
Mitenköhän ne pesee sitten esim sairaaloiden tekstiilit? Ei taida kylmä pesu ihan riittää..?
Peseekö kaikki muka aina 60,niinkuin täällä vaikuttaisi niin olevan?
Vierailija kirjoitti:
Peseekö kaikki muka aina 60,niinkuin täällä vaikuttaisi niin olevan?
muutama vauvapalstalainen ei onneksi ole kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Olen yöpynyt japanilaisessa hostellissa jossa huoneessa oli pulsaattori tms. kone.
Mitenköhän ne pesee sitten esim sairaaloiden tekstiilit? Ei taida kylmä pesu ihan riittää..?
Miksi hostellissa pestäisiinsairaaloiden tekstiilejä?
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksia hajusteettomista pyykkiaineista?
Neutral on ollu ihan hyvää.
Itse pesen pyykkini pääasiassa ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.Olen yöpynyt japanilaisessa hostellissa jossa huoneessa oli pulsaattori tms. kone.
Se ne tarkoittavat sitä valtiota, ei hostellia.
Pesen kaikki pikapesulla 30 astetta, puhdasta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta viesti jota hän lainasi koski hostelleja. Ei siinä puhuttu mitään japanilaisista sairaaloista vaan hostelleista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta viesti jota hän lainasi koski hostelleja. Ei siinä puhuttu mitään japanilaisista sairaaloista vaan hostelleista.
No aloin miettimään vaan, että kun on kuulemma vain kylmä pesuja hostelleissa pyykeille, niin mitenköhän on muissa paikoissa pyykinpesu? Onko niissäkin vain kylmä pesuja pyykeille? Esim just niissä sairaaloissa?
Kuudessakympissä tulee pestyä suurin osa arkivaatteista. Ysikympissä välillä liinavaatteet. Tuoksuttomalla pyykinpesuaineella ja etikkaa käytän huuhteluaineena. Lähinnä koneen puhtaanapidon kannalta tuo etikka. Ei ole ikinä ollut sitä haiseva/tunkkainen pesukone-ongelmaa, eikä pyykki haise pahalta vaikka olisi joskus unohtunut edellisenä päivänä märkänä koneeseen.
Pöpötpois kirjoitti:
Öö siksi, että ne pöpöt ei kuole kun niitä huljuttaa alhaisemmissa lämpötiloissa. Meillä on kaikki vaatteet selvinneet 60 pesusta tähän mennessä.
Mitä vaarallisia pöpöjä teillä tulee tavallisiin vaatteisiin ja mistä? Paskotteko housuihinne jatkuvasti?
Pesen lähes kaikki vaatteet 30-40 asteessa ja kuivaan kuivausrummussa. Pyyhkeet ja lakanat 60 asteessa.
Pesen melkei kaikki pyykit 60 asteessa, lakanat ja pyyhkeet 95 astetta, gore-tex vaatteet 20. Rasva nyt vaan ei yksinkertaisesti lähde sillä 40 pesuohjelmalla. Käytän lisäksi aina vesi + ohjelmaa.
Olen käyttänyt noita kylmempiäkin pesuohjelmia. Mutta koska haluan että pyykkini on pesun jälkeen puhdas ja myöskin tuoksuu siltä, niinpä palasin takaisin korkeampiin lämpötiloihin.
Kun vielä löytäisi pesuaineen mikä pesee valkoiset valkoisiksi.