Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään ollut kirkkaanpunaista limaa ulosteessa?

Vierailija
10.02.2016 |

Mulla on vatsa temppuillut viime aikoina. Välillä tuntuu ikään kuin ummettavan ja sitten taas välillä vatsa lähtee toimimaan niin, että tulee vauhdilla ja vetelää. Joka päivä toimii jotenkin, mut ummetuspäivinä vain papanoina. Nyt tänään ja viime viikolla tuli isomman hädän jälkeen pönttöön kirkkaan punaista (veristä?) limaa noin puolen ruokalusikallisen verran. Punaista jäi myös vessapaperiin pyyhkiessä. Olen asiasta lueskellut ja tänään soitin myös tk:n neuvontaa, ja ilmeisesti kyse voi olla ihan vain vuotavasta peräpukamasta. Tk:sta sanottiin, että seuraa vielä viikko tai puolitoista ja varaa sitten aika lääkäriin, jos vaiva jatkuu.

Mua jotenkin pelottaa, vaikka todennäköisesti kyse on jostain vaarattomasta. Olen tietty lukenut, että veri voi olla merkki myös syövästä tai kroonisesta tulehdussairaudesta. Olen vasta 27-vuotias, joten suolistosyöpä ei ole todennäköinen, mutta aika hyvin olen saanut itseni peloteltua! Kertokaa nyt joku tässä, että teillä on ollut veristä limaa, joka on sitten mennyt ohi eikä kyseessä ole ollut mikään vakavampi juttu. Rauhoittaisi mieltä nyt sillä aikaa, kun seuraan tilannetta. Lääkärin varaan varmasti, jos tämä jatkuu. Ihan siis sairaanhoitajan neuvojen mukaan aion toimia.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut pukamia useamman vuoden ajan aina silloin tällöin, ja joskus kun pukama puhkeaa, tulee veristä limaa (muistuttaa aika paljon hyytynyttä kuukautisvuotoa) ja pöntön vesikin saattaa värjäytyä ihan kunnolla. En ole käynyt lääkärissä, koska olen aina olettanut, että tämä johtuu vain pukamista. Kyllähän ne pukamat myös tuntee.

Kirkas veri kertoo usein pukamista, tumma ja vanha veri ulosteessa on pahempi juttu ja saattaa kertoa jostain vakavammasta. Ei kannata lietsoa itseään paniikkiin, mutta en myöskään halua vähätellä ongelmaasi. Lääkärillä kannattaa ehdottomasti käydä, jos asia jää vaivaamaan mieltä tai jos vaiva jatkuu.

Pukamia ehkäistään kuitupitoisella ruokavaliolla, jotta vatsa toimii kunnolla ja säännöllisesti. Myös liikunta auttaa.

Vierailija
2/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukama varmaan. Mäkin säikähdin kun kerran tuli pönttöön kunnolla verta ja paperiin myös. Soitin terkkarille ja sanoi että odota muutama päivä, jos ei lopu niin sitten lääkäriin yhteys. No verta tuli se 2-3 päivää. Mutta sen jälkeen ei ole tullut mitään. Tosiaan jos on kirkasta irtonaista verta, kyse tod.näk.pukamasta. Ummetus ja liika äkistely voi pahentaa niitä. Itse en ole tuon jälkeen enää äkistänyt pöntöllä, jos kakka ei meinaa tulla niin odotan niin kauan, että se tulee helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuhannesti teille, jotka vastasitte. Kummasti vain rauhoittaa, vaikka sh:kin oli sitä mieltä, että tilannetta voi 1,5 viikkoa rauhassa katsella. Mulla on tosiaan peräaukon seudulla ponnistaessa tullut sellaista tunnetta, että sieltä ikään kuin jotain (suolta tms.) on työntymässä ulos. Tältäkö peräpukamat tuntuvat? Veri on myös tullut ulostamisen jälkeen omana limalönttinään ei varsinaisesti ulosteen seassa. Ehkä sit tosiaan pukamista peräisin. Täytyy koittaa ottaa tuota pellavansiemenrouhetta, jos se vaikka pitäisi vatsan pehmeänä.

Ap

Vierailija
4/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa samalta vaivalta kuin meidän kissalla...

Vierailija
5/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukamiahan on sisäisiä ja ulkoisia. Voit peilin avulla katsoa, näkyykö peräaukon seutuvilla pukamia. Kyllä ne erottaa ihan paljaalla silmällä. Sisäiset pukamat tuntee käsin. Usein ne ovat myös kipeitä. Käteen voi laittaa suojaksi kumihanskan tai paremman puutteessa vaikka pakastepussin.

Apteekista saa pukamavoiteita ja peräpuikkoja ilman reseptiä. Ne helpottavat ainakin kipuja, jos sulla sellaisia on. Mullakin veri on tullut "erillisenä vuotona", ei ulosteen seassa.

Pöntöllä ei saisi istua kovin kauan, ja paras ulostusasentokin on ihan toinen kuin tämä länsimaalainen. Terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon kannattaa tosiaan satsata.

Vierailija
6/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt ainakin ruokavalioon muutos, vaikka veren tulo loppuisi niin ei tule enempää pukamia tai jos suolistossa onkin jotain (pieni tulehdus) niin ei pahene. 

Ja siis jos on tulehduksellinen suolistosairaus niin voi tulla ihan kauheet määrät verta eikä silti ole mitään kasvainta kehittymässä että älä sitä syöpää nyt liioin pelkää :) 

Vierailija
7/7 |
10.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Kiitos vielä kaikille. Aion ainakin ruveta juomaan enemmän vettä kuin aiemmin. Muutoin luulen, että ruikavalioni on aika hyvä, kun syön kasvispainotteisesti ja käytön leipänä vain sellaisia, joissa on 8 - 10 prosenttia kuitua. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä