Lapsen näkö, näkee kahtena - voinko odottaa kuukauden?
Kouluterveydenhoitaja oli tarkastanut lapsen näön ja totesi että tarvitaan käynti silmälääkärillä. Näkö heikentynyt ja näkee kahtena (?). Ollut myös päämsärkyä.
Sain ajan kuukauden päähän. Jäin nyt miettimään kannattaisiko kuitenkin mennä jo aiemmin. Näkö oli 0.16/0.32 mikä ei sano minulle mitään.
Kommentit (59)
Kahtena näkeminen on joko karsastusta tai sitten neurologinen ongelma. Yleensä jälkimmäinen. Onko kuvat vierekkäin vai alekkain? Itse en odottelisi yhtään oman lapseni kohdalla. Enkä odotellut itsenikään. Onneksi itselläni paljastui piilokarsastus. Jonotan silti vielä magneettiin.
Älä todellakaan odottele kuukautta. Varaa aika heti huomenna ja kerro tuo kahtena näkeminen.
Meilläkin lapsi näki jonkun aikaa kahtena ja se korjaantui sitten. Ilmeisesti epäsynkka kasvussa eli tuo ei välttämättä tarkoita mitään. Mutta tuo näkö on kyllä huono ja jos lapsen päätä särkee, kun joutuu siristelemään niin en minä kyllä kuukautta kiusaisi. Raja-arvo lääkäriin laittamiselle kouluterkalta on 0.8 ja 2.0 on se, että näkee ne kaikki e:t oikein.
Ok, kiitos! En varmaan halua odottaa kuukautta. Piilokarsastusta on muilla sukulaisilla, joten se ehkä tuntuu todennäköiseltä.
Ap
Itse näin kahtena koko lapsuuden ja nuoruuden kunnes 19-vuotiaana kävin näöntarkastuksessa migreenien takia ja sain tietää että minulla on ollut aina piilokarsastusta.
Mulla on piilokarsastusta ja näen kahtena väsyneenä ja usein näöntarkastuksessa. Muuten näen normaalisti.
Keratoconus, eli sarveiskalvon kartiopullistuma vois olla yksi mahdollisuus. Aiheuttaa toispuoleista päänsärkyä ja "kahtena näkemistä", eli siis hajataittoa.
No ihan hyvin voisit myös odottaa saamaasi aikaa.
Kaipaisin vähän enemmän perusteluja sekä niiltä jotka pitävät tollona jos odotan kuukauden, että häneltä jonka mielestä voin hyvin odottaa kuukauden ;D
Ap
Miten olisi kunnon näöntarkastus optikkoliikkeessä? Saat taatusti ajan heti.
Optikolle pääsee silmälääkäriin ensi viikolla, ehkä jopa nopeammin. Miksi odottaa, jos asia vaivaa. Itse näen kaike kahtena siinä vaiheessa, kun väsyttää. Joskus näen jopa kolmena, vaikka silmälääkäri väittää, että se on mahdotonta.
Todennäköisesti tilanne ei ole vakava, mutta on kuitenkin mahdollista, että taustalla olisi jotakin karmeaakin kuten aivokasvain. Itse en edes pystyisi kuukautta odottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Optikolle pääsee silmälääkäriin ensi viikolla, ehkä jopa nopeammin. Miksi odottaa, jos asia vaivaa. Itse näen kaike kahtena siinä vaiheessa, kun väsyttää. Joskus näen jopa kolmena, vaikka silmälääkäri väittää, että se on mahdotonta.
Optikko ja silmälääkäri ovat kaksi eri ammattia. Ap on menossa silmälääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Optikko ja silmälääkäri ovat kaksi eri ammattia. Ap on menossa silmälääkäriin.
Mutta optikkoliikkeissä työskentelee myös niitä silmälääkäreitä. Niinhän tuossa kirjoitettiin, että "Optikolle pääsee silmälääkäriin".
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi kunnon näöntarkastus optikkoliikkeessä? Saat taatusti ajan heti.
Optikot on yhtä tyhjän kanssa. Lääkärille pitää mennä, ei optikolle.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ja terveydenhoitajalle pääsee lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tilanne ei ole vakava, mutta on kuitenkin mahdollista, että taustalla olisi jotakin karmeaakin kuten aivokasvain. Itse en edes pystyisi kuukautta odottamaan.
Voi olla myös MS-taudin ensioire, jos pahoja vaihtoehtoja miettii.
Menisin heti. En ole mikään lääkäri kylläkään.