Lapsen näkö, näkee kahtena - voinko odottaa kuukauden?
Kouluterveydenhoitaja oli tarkastanut lapsen näön ja totesi että tarvitaan käynti silmälääkärillä. Näkö heikentynyt ja näkee kahtena (?). Ollut myös päämsärkyä.
Sain ajan kuukauden päähän. Jäin nyt miettimään kannattaisiko kuitenkin mennä jo aiemmin. Näkö oli 0.16/0.32 mikä ei sano minulle mitään.
Kommentit (59)
Eihän lapsella ole diabetesta? Eli muuten voi hyvin, ei ole laihtunut, ei juo runsaasti eikä ravaa koko ajan pissalla? Diabeteksessä korkeat sokeriarvot voivat turvottaa silmän linssiä ja aiheuttaa nopeasti kehittyvän likinäköisyyden. Hyvin epätodennäköinen selitys kylläkin mikäli nuo muut oireet puuttuvat.
Tulipa sekavaa tekstiä, tarkoitin siis että optikot ja lääkärit varmasti huomaavat jos näkö ei lapsen sanoman mukaan parane loogisesti suhteessa linsseihin joita kokeillaan.
Toivottavasti ei ole vakava juttu tuo ja saatte selvyyden pian!
T: 40
Ongelma on se, että jos kyseessäon akuutti neurologinen tila niin pitäisi mennä melkein juosten päivystykseen. Samoin jos on akuutti pullistuma silmässä (kuten joku jo kommentoikin).
Jos taaa kyse on karsastukseen tai fuusio-ongelmaan liittyvästä tilasta niin kk pystyy odottamaan. Tilanne ollut tuo jo pitkään.
Sitä emme täällä pysty arvaamaan, kummasta kyse.
Menisin varmuuden vuoksi.
Minä nyt teen tunnustuksen:
Valehtelin lapsena (7v), että näen välillä kaiken nurinpäin. Koululääkäri tutki, mutta eipä löytänyt vikaa ;)
Aikuisena olen ymmärtänyt, että se oli tapani pyytää apua. Näyttelin aina reipasta, vaikka oikeasti olin pelokas
ja ahdistunut.
Taustalla mm. seks. hyväksikäyttöä ja "hurmiouskonnollisuutta"
En nyt tietenkään tarkoita, että ap:n lapsella ei olisi oikeaa ongelmaa, mutta tämä vain nostatti ikäviä muistoja mieleen.
Toivottavasti lapsen vaivojen syyt selviää ja voidaan hoitaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsi muka tekisi tuolle näölle säädetyillä silmälaseilla? Eihän se pystyisi käyttämään niitä lainkaan jos ne olisi "feikattu" noille vahvuuksille.
Ei tietenkään tekisi mitään, mutta eihän lapsi sitä ymmärrä. Saattaa siis pitää silmälaseja hienona ja siksi yrittää esittää huononäköistä, sitä hain takaa.
Ap
Outoa, että lapsi pitäisi silmälaseja "hienoina". Sama kuin pitäisi rollaattoria hienona. Silmälasit ovat apuväline fysiologiseen puutteeseen kuten rollaattori.
Onko lähipiirissä joku silmälasipäinen henkilö, jota lapsi ihailee?
Silmälääkäriä ei pysty huijaamaan tuossa. Ja lääkärikin oli huolissaan lapsen hyvin huonosta näöstä. Muutos tapahtunut nopeasti = kiireinen ja akuutti asia. Uskon, että sairaalasta tulee parin päivän sisään soitto kuvauksiin ja lääkäriin. Valitettavasti vaikuttaa niin huonolta jutulta, että itse en pystyisi enää yhtään yötä nukkumaan, jos kyseessä olisi oma lapseni. Veisin varmaan päivystykseen ja sitä kautta hakisin apua. Virhe tuo oli kouluterkaltakin. Tuossa tilanteessa ei käsketä silmälääkäriin (näkö elokuussa ok, nyt lähes sokea) vaan päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että lapsi pitäisi silmälaseja "hienoina". Sama kuin pitäisi rollaattoria hienona. Silmälasit ovat apuväline fysiologiseen puutteeseen kuten rollaattori.
Kyllä muistan jo omasta lapsuudestani luokkakavereita joiden mielestä silmälasit olivat hienouden huippu, yhden äiti jopa hankki hänelle lasit ilman vahvuuksia.
Silmälasipäisiä on lähisuku täynnä, vanhemmista alkaen.
Ap
Hyvä ap että menitte heti silmälääkäriin. Tulethan päivittämään tänne sitten kun syy selviää.
Itse nähnyt kahtena koko ikäni, tarkkaan katsoessa laitan toisen silmän kiinni. Ja ajokorttia ei saa ikinä kun näkee kahtena. Silmälääkäri sanoi etten saa sanoa poliisille sitä, sillä ottavat kortin heti pois
Vierailija kirjoitti:
Itse nähnyt kahtena koko ikäni, tarkkaan katsoessa laitan toisen silmän kiinni. Ja ajokorttia ei saa ikinä kun näkee kahtena. Silmälääkäri sanoi etten saa sanoa poliisille sitä, sillä ottavat kortin heti pois
Kuulosta oudolta?? Minäkin näen kahtena, minulla on hakataitteisuus. Minulla on ajokortti eikä silmälääkäri ole sanonut muuta kuin että pitää käyttää laseja ajaessa. Ja ei kai silmälääkäri saisi sinulle edes noin sanoa, eikö tuo ole ammattietiikan vastaista ja liikenneturvallisuuden vaarantamista, jos et oikeasti saisi huonon näkösi takia ajaa?
Nimenomaan oletin ettälapselka olisi hajataittoisuutta ja piilokarsastusta kuten äidillään - sen takia en osannut kovin huolestua tuosta kahtena näkemisestä. Mutta käsittääkseni nuo nyt suljettiin pois silmälääkärin tutkimuksessa.
Ap
Mä menisin sen vuoksi, että olisi kova isku kuulla viivyttäneensä aivokasvaimen hoitoa kuukaudella :(
Hyvä kun kävitte lääkärissä, nopeasti huononeva näkö voi pahimmillaan olla vaikka JNCL, joka puhkeaa yleensä n. 7v.
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin sen vuoksi, että olisi kova isku kuulla viivyttäneensä aivokasvaimen hoitoa kuukaudella :(
Olimme siis jo tämän ketjun aikana silmälääkärillä - nyt odotellaan kutsua sairaalaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun kävitte lääkärissä, nopeasti huononeva näkö voi pahimmillaan olla vaikka JNCL, joka puhkeaa yleensä n. 7v.
Voi hirvitys. Ap:na jättäisin kyllä ehkä tämän palstan lukematta kun odottelisin pääsyä lääkäriin (jonne aika tulee varmastikin nopeasti). Kaikenlaisia ihan hirveitä, harvinaisia syitä, joita ei edes tule osanneeksi pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hirvitys. Ap:na jättäisin kyllä ehkä tämän palstan lukematta kun odottelisin pääsyä lääkäriin (jonne aika tulee varmastikin nopeasti). Kaikenlaisia ihan hirveitä, harvinaisia syitä, joita ei edes tule osanneeksi pelätä.
Juuri siksi kuukausi olisikin ollut pitkä aika odottaa, jos näkö heikkenee nopeasti on syykin tutkittava mahdollisimman äkkiä. Esim. Kasvaimen varalta. Jncl on eri juttu kun parannusta siihen ei ole :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lapsi muka tekisi tuolle näölle säädetyillä silmälaseilla? Eihän se pystyisi käyttämään niitä lainkaan jos ne olisi "feikattu" noille vahvuuksille.
Ei tietenkään tekisi mitään, mutta eihän lapsi sitä ymmärrä. Saattaa siis pitää silmälaseja hienona ja siksi yrittää esittää huononäköistä, sitä hain takaa.
Ap
Siinä ei ole mitää outoa että pitää silmälaseja hienoina, nykyään on niin hienoja ja muodikkaita kehyksiä. Lisäksi silmälasit on nykyisin aika yleiset, melkein joka luokalla on kahdella tai kolmella lasit ja monet julkkikset on luopuneet piilareistaan ja käyttävät laseja ylpeydellä.
Kouluuntulotarkastuksessa elokuussa näkö oli ok ja nyt näin heikko :(
Ap