Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen nimen yleisyys - harmittaako vai ei?

Vierailija
09.02.2016 |

Tyttö numero 2. on vahvasti tuloillaan ja nimiasia nyt mietityttää.

Esikoinen on nimetty isomummonsa mukaan ja haluaisin tälle uudelle tulokkaalle myös nimen suvun matriarkkojen joukosta, tällä kertaa isotädiltäni. Asia oli oikeastaan jo päätetty, mutta sitten menimme lärpättämään asiasta muutamille ihmisille ja kaikkien reaktio oli jotakuinkin sama: "Tuohan on kamalan suosittu trendinimi tällä hetkellä, eikö teitä harmita että se on niin monella?" Ja nyt sitten mietin että haittako se tosiaan.

Nimi olisi siis Aino, ja tiedän kyllä että se on ollut viime vuosina kovin suosittu. En itse ollut ajatellut että tuo yleisyys ikäpolven parissa olisi niin kovin ikävä asia, mutta nyt kun useampi henkilö on siitä maininnut niin ajattelin kysyä jos täältä löytyisi ihmisiä joilla olisi käytännön kokemusta aiheesta.

Onko teillä tai oletteko itse antaneet lapsellenne suositun nimen? Harmittaako? Onko siitä ollut haittaa? Vai onko asia ollut ongelmaton?

Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmitti kouluaikoina yleinen nimeni. Nimikaimoja riitti läpi kaikkien luokkien. Minua ei koskaan kutsuttu etunimelläni, vaan aina lisättiin sukunimen ensimmäinen kirjain. Tämä on yksi syy siihen, että olemme antaneet omille lapsillemme hieman harvinaisemmat nimet.

Jokainen vanhempi saa tietysti tehdä omat valintansa. Aino on mielestäni kaunis nimi.

Vierailija
42/46 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen päiväkotiryhmässä on 4 Idaa. Heistä puhutaan sitten lisäämällä nimeen sukunimen eka kirjain. Ida I., Ida K. Jne. En tiedä haittaako heitä itseään. Muita ei näytä haittaavan.

Meillä lisäksi kaksi samalla sukunimikirjaimella alkavaa joten tyttöjä kutsutaan koko nimillä. Kuullostaa viralliselta kun 3-vuotiaat ja jopa samassa päiväkodissa oleva isosisko kutsuu sisartaan jatkuvasti koko nimellä kotonakin. Hieman häiritsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama englanniksi: I know.

Vierailija
44/46 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi nimen yleisyys olisi huono juttu. Itse kouluaikoina koin kaimat aina todella mukavana juttuna, oli aina kivaa, jos toisella oli sama nimi kuin itsellä. Minulla oli vain yksi kaima nuoruudessa. 

Erikoiset, jopa epänormaalit nimet aiheuttavat sitä, että pieni lapsi pitää itseään jollain tavalla erilaisena, kuin muita :( ja erikoinen nimi altistaa koulukiusaamiselle... ei tavallisesta nimestä kukaan kiusaa. Toinen nimi voi olla erikoisempi, mutta kutsumanimen tulisi AINA olla sellainen, että lapsi sillä pystyy hyvin elämään.

En vaan voi ymmärtää, miksi joku antaa lapsensa nimeksi esim. Hellä, Kaneli tms... ei nyt pahalla heitä kohtaa jotka antavat, mutta hei oikeasti...Tuntuu siltä, kuin sitä lasta haluttais rankaista nimellänsä jostakin..

Ei pidä paikkaansa se, etteikö myös ns. tavallisen nimen omaavaa kiusattaisi. Valitettavasti kiusaaja löytää kyllä syyn kiusaamiselleen mistä tahansa. Opettajana tiedän tämän hyvin. Esim. erästä Aadaa kiusataan kebab-ravintolaksi ja yksi Sanna (8-vuotias lapsi) saa kuulla Sanna anna panna juttuja. Näitä esimerkkejä riittää vaikka kuinka paljon koulumaailmasta.

Vierailija
45/46 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi nimen yleisyys olisi huono juttu. Itse kouluaikoina koin kaimat aina todella mukavana juttuna, oli aina kivaa, jos toisella oli sama nimi kuin itsellä. Minulla oli vain yksi kaima nuoruudessa. 

Erikoiset, jopa epänormaalit nimet aiheuttavat sitä, että pieni lapsi pitää itseään jollain tavalla erilaisena, kuin muita :( ja erikoinen nimi altistaa koulukiusaamiselle... ei tavallisesta nimestä kukaan kiusaa. Toinen nimi voi olla erikoisempi, mutta kutsumanimen tulisi AINA olla sellainen, että lapsi sillä pystyy hyvin elämään.

En vaan voi ymmärtää, miksi joku antaa lapsensa nimeksi esim. Hellä, Kaneli tms... ei nyt pahalla heitä kohtaa jotka antavat, mutta hei oikeasti...Tuntuu siltä, kuin sitä lasta haluttais rankaista nimellänsä jostakin..

Toivottavasti lapsestasi tulee suvaitsevaisempi kuin itse olet. Sinun tehtäväsi on kasvattaa hänet hyväksymään muiden nimet. Älä vaan tartuta tuota "nimiahdasmielisyyttä" lapsiisi.

Vierailija
46/46 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itellä on tooosi yleine nimi eikä oo koskaa häirinny. ja osa vanhemmista jopa päättää et vaikka lapsen nimi nyt oiski pekka, häntä kutsutaan toisella nimellä eli elmeriksi 

ja omalle lapselle myös annoin tosi yleisen nimen mutten usko et se siitä suuttuu. jos suuttuu nii siinäkö vaihtaa ku täyttää 18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä