VUR/vesikoureteraalinen refluksi/virtsan takaisinvirtaus vauvalla
Tyttövauvani sairastui ensimmäisen kerran rajuun munuaistulehdukseen 13 päivän ikäisenä. Tämän jälkeen käytäntöihin kuuluu laajemmat tutkimukset, sillä kolmasosalla tulehduksien taustalla on rakennepoikkeavuus. Meidän tytöltä löytyi pahimmanlaatuinen, molemminpuolinen virtsan takaisinvirtaus eli vesikoureteraalinen refluksi, jolloin siis rakon täyttyessä virtsa lähtee virtaamaan takaisin munuaisiin päin, altistaen näin infektioille. Estolääkityksestä huolimatta tulehdus uusi rajuna vielä 2 kertaa, ennen kuin vauva ehti täyttä 2 kk, mutta hoitui luojan kiitos antibiooteilla sairaalassa. Viimeisen sairaalareissun jälkeen estolääkitystä vaihdettiin, ja tulehdukset on pysyneet poissa. Nyt tyttö on 4kk ikäinen ihanan tomera tyttö ja kehitys on ollut normaalia. Kävimme äskettäin Lastenklinikan kirurgian polilla sairauden tiimoilta, ja siellä urologi suositteli ruiskutushoitoa. Ruiskutushoidossa korjataan virtsajohtimen ja virtsarakon välissä oleva tila mikä falskaa ja päästää pissan virtaamaan takaisin. Nyt ollaan sitten leikkausjonossa, kevään aikana toimenpide tulossa. Nyt kuitenkin kaipaisin vertaistukea vanhemmilta, joiden lapset ovat kokeneet samaa. Sairaus/poikkeavuus on ilmeisesti kovin yleinen ja tavallinen, mutta tietoa netistä löytyy todella vähän. Muutamia keskusteluja olen löytänyt, mutta ne ovat parhaimmillaan 10 vuotta vanhoja... Eli löytyiskö kohtalotovereita? :)
Kommentit (2)
Hei, ja kiitos kun kirjoitit!
Ihana kuulla että elelette ihan normaalia elämää, ja ruiskutushoitokin on mennyt hyvin. Olen myös käsittänyt, että munuaistason tulehdukset voivat juurikin arpeuttaa munuaista, ja nämä arvet puolestaan voivat vanhempana tuoda verenpainetautia, vajaatoimintaa tai muuta ongelmaa. Tämän takia lääkityksellä yritetään estää tulehdukset.
Itseäni tosiaan pelottaa ruiskutushoidon onnistuminen, kun tyttö on vielä niin pieni. Toisaalta onnistuneen ruiskutushoidon jälkeen voisi elää ilman tuota jokapäiväistä antibioottiestolääkitystä. Pelkään sen tuhoavan lapsen oman puolustusjärjestelmän kokonaan. Oliko teillä siis niin, että poikasi sairastui jo vauvana, ja söitte estolääkitystä sen yli 4 vuotta jonka jälkeen ruiskutushoito tehtiin? Muistatko seurasiko tästä joku kaamea sairastelukierre?
Hei!
Toivottavasti vielä löydät keskustelun:)
Minulla on 12-vuotias poika, jolla molemminpuoleinen VUR ja koko lailla sama tausta kuin teillä, pienenä infektioita munuaistasolla tuon takia, estolääkitys ja ruiskutushoito tehtiin pojan ollessa 4-5 vuotias.
Tämän jälkeen ei ole tullut infektioita eikä ole lääkitystä tarvinnut.
Käymme vuosittain munuaispolilla munuaisten ultraäänitutkimuksessa ja lääkärin vastaanotolla.Toinen munuainen on normaalin kokoinen, toisessa "kurouma joka sopii arpeen", mitä tuo nyt ikinä tarkoittaakin, olen käsittänyt että nuo lapsena sairastetut tulehdukset ovat toista munuaista arpeuttaneet. Siellä on viime vuoden lausunnon mukaan myös kalkkimaisia tiivistymiä.
Viime vuonna Krea-arvo oli koholla, jonka vuoksi tehtiin Joheksol-varjoainetutkimus, mutta arvot olivat sitten normaalit, ilmeisesti näytteenottopäivää edeltäneet kovat treenit ja lihaksikkuus voivat arvoa suurentaa.
Normaalielämään ei ole tällä mitään vaikutusta, verenpainetta seurataan kouluterveydenhoitajan vastaanotolla 4 krt vuosi, ja tosiaan vuosittain on kontrolli. Nyt näyttää olevan ohjelmoitu myös lääkärin valtimoverestä ottama Astrup-koe.
Minä olen koko lailla tietämätön näistä mahdollisista seurauksista, voiko aiheuttaa vajaatoimintaa myöhemmin, vai miksi kontrolloidaan, tietoa on tosiaan niukasti saatavilla. Ajattelin kysäistä nyt seuraavassa kontrollissa vähän paremmin jos lääkärillä on aikaa.
Mutta kyllä sinne ruiskutushoitoon kannattaa mennä, se oli helppo, päiväkirurginen toimenpide josta päästiin kotiin jo iltapäivällä ja normaalisti päiväkotiin seuraavana.