Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verensokerin mittaaminen kotona

Vierailija
09.02.2016 |

Ostin verensokerin kotimittarin, sillä halusin seurailla sokeriarvojani. Mittari oli ihan korkkaamaton,mutta olenkohan mahtanut tietämättäni rikkoa sen kun laitoin kerran liuskan väärin päin? Nimittäin mittasin paastosokerin tänään aamulla. Ensin 5.3. Sitten testasin uudelleen lukuisia kertoja, ja lukemat vaihtelivat 4.7-5.7 välillä. Yhteensä vajaa kymmenen mittausta, ja kaikki heittävät noin paljon. Mitä perkelettä! Miten esim. RD-potilas voi luotettavasti mittaria käyttää? Onko samanlaisia kokemuksia?

Voinko ajatella, että todennäköisesti kohonnutta paastosokeria ei ole, kun mikään mittauksista ei mennyt yli kuuden? Ettei ole akuuttia kiirettä verikokeeseen? Menen toki verikokeeseen, kunhan tässä pääsen. Mutta aamulabraan pääsy on tällä hetkellä vähän vaikeaa.

En ole raskaana, toinen lapsikin jo 8 kk. Eli viitearvon yläraja on ainakin labroissa ollut 6.
Olen BMI:n suhteen normaalipainoinen, vaikka esteettisessä mielessä voisin omasta mielestäni pudottaa muutaman kilon. En kuitenkaan usko, että painostani tämä on johtunut. Ekassa raskaudessa rasituskokeen tulos oli normaali, ja yllättävää kyllä, tokassa eivät suostuneet laittamaan minua rasituskokeeseen, vaikka olen 38 ja paastosokerini on ollut "aina" normaalin ylärajalla, eli tyyliin 5.7-6. Koskaan tähän ei ole tosin puututtu terveydenhuollossa, ja raskausaikana terkka vaan totesi, ettei riskini ole kohonnut kun olen normaalipainoinen. Voiko olla, että paastosokerini vaan on minulle luontaisesti korkeahko? Sillä muistan, että paastosokeri on ollut aina korkea, jo parikymppisenä. Ei ole kuitenkaan noussut tuosta, vaikka on pysytellyt korkealla.

Kaikenlaista muutakin huolta on elämässä, ja olen aina ollut perso makealle. Se on niitä pieniä eloja elämässäni, ja niin hölmöltä kun kuulostaakin, niin nyt ei elämässä riittäisi energiaa ihan järjettömän tiukkaan ruokavalion kontrollointiin. Siksi lykkään verikoettakin, sillä en nyt kestä kuulla enempää huonoja uutisia.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PASKA PROVO, MITTAREITA EI OSTETA, SAAT SELLAISEN DIABETESHOITAJALTA, KUIN MYÖS LIUSKAT JA PIIKIT, ILMAISEKSI

Ei aloittaja sanonut olevansa niin typerä, että on mennyt sairastumaan diabetekseen vaan että haluaa tarkkailla sokeriarvojaan.

Mitä tyhmyyttä tämä nyt on?

Mennyt sairastumaan diabetekseen?

Vierailija
22/26 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites laitteen kalibrointi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin diabetikon näkökulmasta tuo on aivan mitätön heitto. Itselläni verensokeriarvot vaihtelevat skaalalla 2-25, joten jos saat joka mittauksella tuollaisia arvoja, ei sinulla ole mitään ongelmaa. Liuskat käsittääkseni maksavat luokkaa euron/kpl, joten aika kallista alkaa olla tuollainen kymmeneen kertaan peräjälkeen mittaaminen.

En ymmärrä, miksi terveiden ihmisten pitäisi mitata verensokeriarvojaan päivittäin, tai ylipäätään koskaan.

Vierailija
24/26 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tehnyt paastotestin joka kerta samalla tavalla? Siis lopettanut syömisen samaan tiettyyn aikaan edellisenä päivänä? Virallisessa paastoverisokeritestissä tulee lopettaa syöminen kello 20 ja seuraavana päivänä ennen testiä ei saa juoda kuin puoli lasia vettä. Olen itse menossa raskausajan verensokeritestiin lähiaikoina.

En siis ole diabeetikko, enkä tiedä millaiset ohjeet diabeetikoilla on paastoverisokerin testaukseen.

Olen siis testannut vain yhtenä aamuna. Eli tein peräkkäin nuo testit noin 10 min sisällä, ja heitto oli 4.7-5.7 haitarilla. Kysynkin siis, että miten tulos voi vaihdella noin paljon 10 min sisällä? Paastosin 12 tuntia, mutta sillä ei liene merkitystä nyt tässä heittelyssä.

Vierailija
25/26 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin diabetikon näkökulmasta tuo on aivan mitätön heitto. Itselläni verensokeriarvot vaihtelevat skaalalla 2-25, joten jos saat joka mittauksella tuollaisia arvoja, ei sinulla ole mitään ongelmaa. Liuskat käsittääkseni maksavat luokkaa euron/kpl, joten aika kallista alkaa olla tuollainen kymmeneen kertaan peräjälkeen mittaaminen.

En ymmärrä, miksi terveiden ihmisten pitäisi mitata verensokeriarvojaan päivittäin, tai ylipäätään koskaan.

Tarkoitus ei olekaan testata päivittäin. Testasin vain, koska tiedän sokeriarvoni olleen normaalin ylärajoilla aiemmissa labroissa. Lisäksi olen joutunut juoksemaan jatkuvasti vessassa, mikä on käsittääkseni oire diabeteksesta. Kymmentä testiä en olisi tehnyt peräkkäin, mutta testasin sillä laitteen luotettavuutta. Eri asia, jos arvot vaihtelevat eri aamuina 4.7-5.7 välillä. Mutta samana aamuna noin iso heitto tuntuu siltä, että koko vehkeellä voi yhtä hyvin pian heittää vesilintua.

Vierailija
26/26 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta te, jotka mittaatte säännöllisesti. Miten pystytte seuraamaan arvojanne luotettavasti? Kun omalla kohdallani on täysin eri asia onko arvo esim. 4.7 kuin 5.7. Tuo alempi on hyvä, jolloin en edes harkitsisi terveyskeskuksen rasittamista verikokeella. Jälkimmäinen mietityttää, sillä jos se on jostain syystä alakanttiin, niin oikea arvo voi hyvinkin olla yli 6.

Ja niin, ilmeisesti viitearvot ovat sormenpäästä ja suonesta verikokeella otettuna samat, jos yksikkö mml/l? Sori tyhmä kysymys, mutta ei näitä tiedä, jos ei itse työn tai sairautensa vuoksi arvoja tarkastele.[/quote]

Voiko joku antaa esimerkin siitä, miten hänellä ovat paastoarvot peräkkäisinä päivinä heitelleet ja minkälaisia mittaustarkkuuksien heittoja normaalisti tulee? En nimittäin jaksa mittailla tätä edes päivittäin, jos tulokset kuitenkin ovat näin epätarkkoja.[/quote]

Itselläni (diabeetikko) ainakin aamuarvo (paastoarvo) on kaikkein korkein ja se kai on aika yleistä. Esim. aamumittauksessa tulos saattaa olla 9, samana päivänä iltapäivällä 7,5-8. Minulle tällaiset heitot eivät merkitse juurikaan, sitten kun alkaa mennä yli 10, alan vasta huolestua. Olin eilen viimeksi lääkärissä ja siellä verestä otetussa näytteessä paastoarvo oli 11 vaikka kotona mittari oli näyttänyt 9. Lääkäri sanoi, että tuo on tyypillinen ero verikokeella suonesta otetun ja kotimittarilla mitatun välillä. Ymmärrän, että hypit nyt seinille, mutta kyllä kotimittarikin sen verran osviittaa antaa tilanteestasi. Ts. arvosi ovat sen verran matalalla, ettei sinulla ole mitään hätää ja toivon, ettei tulisikaan. Jos asia vielä jatkosssakin vaivaa sinua, yritä päästä laaboratoriokokeeseen.