Saako työmarkkinatukea 32,68/pv niin kauan, että pääsee eläkkeelle????
Edellyttäen tietysti, että suostuu kaikkiin töihin mitä ehdotetaan. Olen 45-vee, takana 20-vuotta työhistoriaa ja nyt ois kova hinku pois työelämästä, edes hetkeksi...Ensin tietysti tulee 3kk karenssi ja sitten ansiosidonnainen.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysinkin jo tuolta Kelan sivuilta, että puolison tulot ei vaikuta työmarkkinatukeen ja sitä saa eläkeikään asti, kunhan suostuu kaikkiin Kelan ehdottamiin ilmaistöihin, kursseihin ym. jutttuihin.
Mutta kaikki mahdolliset omat tulosi otetaan huomioon, esimerkiksi vuokratulot tai pelkkä osuus kuolinpesän metsäomaisuudesta voivat katkaista tulohanan.
Ei pääomatulot vaikuta työmarkkinatukeen. Sekoitat asumistukeen, jossa ne vaikuttaa. Olenkin katkera siitä, että jos asuisin vuokralla, niin saan aina vähemmän asumistukea (vaikutus noin 100 euroa kuussa), koska on 10 ha metsää (urbaaneille tiedoksi, ei ole paljon).
Laki on kummallisella tavalla eri mieltä
"Työmarkkinatuen saajan tulot otetaan taloudellisen tuen tarvetta harkittaessa kokonaisuudessaan huomioon. Metsätalouden tulona otetaan huomioon varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain (1142/2005) 7 §:n 3 ja 4 momentin mukaan vahvistettu metsän keskimääräinen vuotuinen tuotto kerrottuna metsän pinta-alalla."
Ja asetus työttömyysetuutta määrättäessä huomioon otettavasta tulosta on myös sitä mieltä, että pääomatulot otetaan laskennassa huomioon. Poikkeuksen tekee perintö ja satunnainen myyntitulo ja muutama muu, mutta säännöllinen pääomatulo lasketaan mukaan.
Ei ole monimutkaista, piti kirjoittaa mm. palkkatulot, mutta jäi pois. Osuus kuolinpesästä tai omaisuus ei vaikuta, jos omaisuudesta ei ole tuloja. Eläkekin vaikuttaa yms. tulot, eli kahta etuutta ei voi saada yleensä päällekkäin. Mutta jos siis muita tuloja ei ole, ei ole tarveharkintaa ja tuo 500 päivää ei koske työmarkkinatukea, vaan peruspäivärahaa tai ansiosidonnaista. Ne pitää osata erottaa toisistaan.
Työmarkkinatuen KESTO ON RAJOITTAMATON. Saat, kunnes eläke koittaa.
Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysinkin jo tuolta Kelan sivuilta, että puolison tulot ei vaikuta työmarkkinatukeen ja sitä saa eläkeikään asti, kunhan suostuu kaikkiin Kelan ehdottamiin ilmaistöihin, kursseihin ym. jutttuihin.
Mutta kaikki mahdolliset omat tulosi otetaan huomioon, esimerkiksi vuokratulot tai pelkkä osuus kuolinpesän metsäomaisuudesta voivat katkaista tulohanan.
Ei pääomatulot vaikuta työmarkkinatukeen. Sekoitat asumistukeen, jossa ne vaikuttaa. Olenkin katkera siitä, että jos asuisin vuokralla, niin saan aina vähemmän asumistukea (vaikutus noin 100 euroa kuussa), koska on 10 ha metsää (urbaaneille tiedoksi, ei ole paljon).
Laki on kummallisella tavalla eri mieltä
"Työmarkkinatuen saajan tulot otetaan taloudellisen tuen tarvetta harkittaessa kokonaisuudessaan huomioon. Metsätalouden tulona otetaan huomioon varojen arvostamisesta verotuksessa annetun lain (1142/2005) 7 §:n 3 ja 4 momentin mukaan vahvistettu metsän keskimääräinen vuotuinen tuotto kerrottuna metsän pinta-alalla."
Ja asetus työttömyysetuutta määrättäessä huomioon otettavasta tulosta on myös sitä mieltä, että pääomatulot otetaan laskennassa huomioon. Poikkeuksen tekee perintö ja satunnainen myyntitulo ja muutama muu, mutta säännöllinen pääomatulo lasketaan mukaan.
Kappas, tarkistinkin tuota. Oikeassa olet. Onneksi tosiaan työmarkkinatuessa on järjelliset rajat. Muutoinhan sadattuhannet metsää pikkupläntin omistavat työttömät olisivat vielä enemmän kusessa. Mutta joo KELAlta:
Yksin asuvalla työttömällä työmarkkinatukea vähentävät pääoma- ja muut tulot, jotka ylittävät 311 e/kk. Täydestä työmarkkinatuesta vähennetään 75 % tulorajan ylittävistä tuloista.
Ap, vaikka tilanne on nyt se, että työmarkkinatukea saa, ei kannata sen varaan laskea. Tulevaisuudessa tuskin on Suomella varaa tällaiseen.
Itse tein aikoinaan virheen, kun jäin kotihoidontuelle. Sinne oikein houkuteltiin, tuki oli älyttömän hyvä, parempi, kuin silloinen palkka duunareilla. Sillä tiellä edelleen, eläkekertymä 9,37 e/kk. Nyt olen jo sen ikäinen, että tuskin saan ikinä työtä..
Tehkää hyvät varasuunnitelmat, jos jäätte työstä pois. Toki, jos varaa on ja työ vie terveyden, mutta älkää jääkö heppoisin perustein. Valtion suunnitelmat muuttuvat (varsinkin tänä päivänä) ja itse joudutte ahdinkoon.
> omaisuus ei vaikuta, jos omaisuudesta ei ole tuloja
Mutta metsä se on vaan pyhä koko ajan, vaikka metsäverotuskin on muuttunut jo oliskohan 20 vuotta sitten. Köyhille se pikkupläntti metsää tuottaa vaan joka vuosi! Tuottaa laskennollisesti, kuten oli asiat vanhassa metsäverotuksessa. Miten ihmeessä se laskennallisuus jäi vaikuttamaan työmarkkina- ja asumistukiin? Erittäin kohtuullista! NOT!!!!!
> Ap, vaikka tilanne on nyt se, että työmarkkinatukea saa, ei kannata sen varaan laskea. Tulevaisuudessa tuskin on Suomella varaa tällaiseen.
Miten niin? Niskalaukauksiako ruvetaan köyhille jakamaan? Tiedätkö, miten paljon työmarkkinatuen osuus budjetista on?
Minun mielestäni on todella hienoa, jos jäät työelämästä pois. Olettaen, että eläkettä on kertynyt jo riittävästi. Mielestäni useampaakin keski-ikäistä voisi rohkaista tekemään saman tempun ja antaa nuorille mahdollisuus tehdä töitä. Itse olen viimeiset 10 vuotta tehnyt töitä kaiken maailman p***asopimuksilla. Roikotetaan määräaikaisilla sopimuksilla, annetaan 0-soppareita yms yms. Alan myös olemaan niin kurkua myöten täynnä tätä tilannetta, että alan tosissani jopa harkitsemaan alkavani sossupummiksi loppuiäkseni.
Vierailija kirjoitti:
> Ap, vaikka tilanne on nyt se, että työmarkkinatukea saa, ei kannata sen varaan laskea. Tulevaisuudessa tuskin on Suomella varaa tällaiseen.
Miten niin? Niskalaukauksiako ruvetaan köyhille jakamaan? Tiedätkö, miten paljon työmarkkinatuen osuus budjetista on?
Riittävän paljon, että se joudutaan leikkaamaan silloin kun Suomi joutuu IMF:n holhoukseen. Esim. Kreikassa ei nykypäivänä paljon tukia maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittävän paljon, että se joudutaan leikkaamaan silloin kun Suomi joutuu IMF:n holhoukseen. Esim. Kreikassa ei nykypäivänä paljon tukia maksella.
Kerropa nyt sitten, että mihin sen työmarkkinatuen tuosta pikkusummasta voi enää pudottaa.
Olen työmarkkinatuella, muutama vuosi eläkeikään. Kukaan ei palkkaa eli saa olla rauhassa. Eikä valittamista, mies huolehtii. Minua ei saa kirveelläkään uhaten töihin. Eikä mulle kukaan mitään mahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa nyt sitten, että mihin sen työmarkkinatuen tuosta pikkusummasta voi enää pudottaa.
Eipä osaa kertoa tuokaan.
Ja lisäydtä tähän etä eiköhän kansalaispalkka ole tulossa ensi vuonna:)
Umm.. Itse menetin työmarkkinatuen 500 päivän jälkeen. Ei kuulema makseta ennen kuin on kuntouttavaan työtoimintaan osallistunut, mutta kunnalla ei ole tarjota paikkaa tälläiseen (kaikki paikat täynnä).
Maksetaan, ikinä ei ole kuntouttavaa tarjottu.
Vierailija kirjoitti:
Umm.. Itse menetin työmarkkinatuen 500 päivän jälkeen. Ei kuulema makseta ennen kuin on kuntouttavaan työtoimintaan osallistunut, mutta kunnalla ei ole tarjota paikkaa tälläiseen (kaikki paikat täynnä).
Tuo ei ole laillista, tuosta valitusta oikeusavustajan kanssa. Ei ole pätevä syy.
Minä nimenomaan en repäissyt sitä 500 päivää mistään, lue koko viestiketju. Sen toi joku toinen omana keksintönään.
Ja ihan näin meidän kesken: tarveharkintaan vaikuttavat esimerkiksi pääomatulot ja osuus kuolinpesästä. Ei siis pelkät palkkatulot. Sinulle liian monimutkaista?