Puhutellaanko luterilaisessa kirkossa pappeja "isä"
Kommentit (30)
"Pappi" on lainasana ja tarkoittaa isää, joten vastaus voi olla ei ja kyllä.
Kuuntelin uskontokanavaa (en kuulu kirkkoon) youtubessa ja Usassa on ollut myös pahanpalvojia Kirkon sisällä, kirkon nimi alkoi sanalla White (vai Light). Valkoisiin pukeutuneita jäseniä. Ja vaikuttavat rahalla jo opiskelijoihiin oppilaitosten sisällä asuntoloissa (opiskelijoille ilmaisia tuotteita) ja aivopesulla. Ja taustalla olikin pahan palvonta. Kuulemma muutakin rikollisuutta siihen kytkeytyi ja miesten katoamisia jotka ottivat liftarin kyytiin tai hotellille menossa. Myös lahjoja ihmisille ja kotiin ujuttautumista, hymyä. En tiedä onko vieläkin tämä vai aiemmin. Koskaan ei voi olla tarpeeksi varovainen. Yritin etsiä tähän sen tubekananvan nimen, en just tällä sekunnilla löydä kun monta tilausta.
Kyllä minä ihan sinuttelen kaikkia pappeja nykyään. Eivät ole siitä pahastuneet, vaikken ole ammattia maininnutkaan. Ihan hyvän keskustelun sain aikaiseksi veljentyttären lapsen ristiäisissä kahvitilaisuudessa viereeni istuneen papin kanssa, joka oli ollut hiljattain kaveripariskunnan vihkipappina.
Nimeä en muistanut eikä hänkään minun. En minäkään oleta minua puhuteltavan insinöörinä. Ihan sopii sinutella ja nimeä kysyä niin halutessaan.
ev.lut.
Paras ratkaisu ongelmaan on se, ettei puhu noiden lipevien niljakkeiden kanssa lainkaan. Kohtelee heitä kuin ilmaa.
Sinuttelen lähes kaikkia pappeja kuten lääkäreitä, opettajia, kirjastonhoitajia, remppahenkklöitä jne. Olen itse noin 50v. Eläkkeellä olevia vieraita 80-90 -vuotiaita pappeja teitittelen kuten muitakin vieraita. Jos on kirkkoherralle asiaa, niin toimistosta voin kysellä että onko kirkkoherra paikalla. Kirkkoherraa kuitenkin sinuttelen.
Silloin kun kirkkoherra on esihenkilöni, niin joskus kysyttäessä että miten hän haluaa jonkin asian tehtävän, silloin voin kysäistä tyyliin, että mitä mieltä hän on kirkkoherrana jostain asiasta.
En usko, että miespapit pahastuvat, jos heitä isäksi kutsut. Kaikki varmaan arvaavat taustasi. Ota kuitenkin huomioon, että ev. lut kirkossa alkaa olla naisia enemmän pappeina kuin miehiä. Heitä tuo puhuttelu ei ehkä puhuttele parhaalla mahdollisella tavalla.
Isä on kirkossa Taivaan Isä eli Jumala. Tuntuisi röyhkeältä ylentää pappi Jumalaksi puhuttelemalla häntä Isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhutella. Pappi on isä vain omille lapsilleen.
Katolisella papilla ei ole lapsia, hän on tehnyt selibaattilupauksen ja on seurakuntansa isä.
Luterilaisessa kirkossa pappi on vain palkattu seremoniamestari, eikä mikään hengellinen isä. Sitä paitsi nykyään papit alkavat olla harvinaisia, on vaan papittaria.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ihan sinuttelen kaikkia pappeja nykyään. Eivät ole siitä pahastuneet, vaikken ole ammattia maininnutkaan. Ihan hyvän keskustelun sain aikaiseksi veljentyttären lapsen ristiäisissä kahvitilaisuudessa viereeni istuneen papin kanssa, joka oli ollut hiljattain kaveripariskunnan vihkipappina.
Nimeä en muistanut eikä hänkään minun. En minäkään oleta minua puhuteltavan insinöörinä. Ihan sopii sinutella ja nimeä kysyä niin halutessaan.
ev.lut.
Ai niin! Asun Vantaalla ja ole 6-kymppinen nainen. Nuokin seikat vaikuttavat asiaan.
Pastori Kokkonen, kirkkoherra Möttönen, rovasti / lääninrovasti Ropponen - siinäpä ne