Aino-Kaisa Saarinen ei halua olla kännissä synnyttäessään - nimittäin oksitosiinista!
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään käytössä olevista kivunlievityksistä ei aiheuta samanlaista oloa kuin alkoholin liikaa nauttiminen eli känni. Tiedoksi vaan Aikku :)
Sinulle tiedoksi että kyllä joillekin aiheuttaa. Esim minulle. Olin kuin kännissä kun vedin ilokaasua. Sellainen kiva hiprakka,kaikki oli kivaa ja nauratti.
Ai. Ei minulle tullut lainkaan hiprakka ja hihitys-olo ilokaasusta. Sen hengittelyyn keskittyminen auttoi kestämään supistuksia alkuvaiheessa, mutta ei tullut mitenkään sen oudompi olo. Luulen, että teho oli enempi siinä, kun keskittyi täysillä siihen hengittämiseen niin kipu jäi taustalle.
Mä en huomannut ilokaasusta mitään vaikutusta, eikä mieskään kun sitä myös koitti. Tai sitten oli säiliön korkki kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Saarinen saa toki synnyttää juuri niinkuin itse tahtoo.
Mutta kannattaisi olla paheksumatta ja pilkkaamatta niitä äitejä, jotka eivät tee samalla tavalla kuin Saarinen.
No niinhän Saarinen olikin pilkkaamatta muita ja puhui vain ja ainoastaan itsestään. Vai oletko sinä niitä tapauksia jotka loukkaantuvat heti kun joku mainitseekin sanan luomusynnytys?
Siis tuo oksitoniini mainittiin vaan tuossa samalla. Tuolla ''kännillä'' meinasi muita puudutteita esim. ilokaasua. Ei tarkoittanut, että oksitoniinista tulisi humala. Ettekö osaa lukea vai eikö toimittaja osaa kirjoittaa?
Mulle tulee ilokaasusta sellainen kännin viimeisen vaiheen olo. Aivan seis ja maailma pyörii. Mutta kivun se vie hyvin pois.
No jo on tästäkin saatu juttu aikaiseksi... mistä sitä tietää, miten toimittaja on tuotakin asiaa oikein kysynyt. Ties vaikka johdatellut jotenkin, että "No miten olet suunnitellut synnyttäväsi? Ai, että ei mitään puudutteita? No miltäs ajatus ilokaasun käyttämisestä vaikuttaa? Monet kuvailee sen käyttämisen tuntuvan samalta kuin kännissä oleminen." Ja tähän sitten naurettu yhdessä toimittajan kanssa, että joo ei kiitos ei haluta olla kännissä synnyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
No jo on tästäkin saatu juttu aikaiseksi... mistä sitä tietää, miten toimittaja on tuotakin asiaa oikein kysynyt. Ties vaikka johdatellut jotenkin, että "No miten olet suunnitellut synnyttäväsi? Ai, että ei mitään puudutteita? No miltäs ajatus ilokaasun käyttämisestä vaikuttaa? Monet kuvailee sen käyttämisen tuntuvan samalta kuin kännissä oleminen." Ja tähän sitten naurettu yhdessä toimittajan kanssa, että joo ei kiitos ei haluta olla kännissä synnyttäessä.
Just näin. Tai sitten A-K kertoillut toimittajan kysyessä siskonsa tms. tuttujensa synnytyskokemuksista, että miten heille oli tullut ilokaasusta huono ja känninen olo. Tuhansia vaihtoehtoja, mutta jotenkaan en kyllä usko että A-K olisi ihan oma-aloitteisesti alkanut avautuman synnytyssuunnitelmistaan toimittajalle :D Eli olisi kyllä kiva kuulla mitenhän tuotakin asiaa häneltä on tiedusteltu.
On myös ikävää äideille, joilla on ollut synnytyksessä pitkä latenttivaihe, että tästä syyllistetään äitiä. Minulle kesti latenttivaihe 15 h, josta ensimmäiset 6 tuntia olin jalkeilla. Kävin ostoksilla vielä lapsivedenmenon jälkeen, kun ei vielä sairaalan huolittu, odotin kotona 3 tuntia säännöllisten supistusten alettua, sairaalassa kuljeskelin ympäri sairaalaa ja kiipeilen portaita. Olin ensimmäiset 8 tuntia ilman kipulääkitystä. Yöksi sain kipu ja unilääkettä, että pystyisin lepäämään, kun edellinen yö oli mennyt valvoessa. En tiedä miten olisin paremmin voinut edistää synnytystä. Silti jotkut palstailijat tuntuvat olevan sillä asenteella, että synnyttäjän oma vika kun on pitkä synnytys. Kaiken kaikkiaan synnytys kesti 21 tuntia säännöllisistä supistuksista laskettuna. Otin epiduraalin heti kun sain, ja synnytys alkoi vasta sitten etenemään.
Varsinainen luomumamma tosiaan. Mitenkähän tuo hiusväri ja ripsiliima vaikuttavat sikiöön... Raskaana ollessa olisi hyvä luopua ihan kaikista turhosta kemikaaleista.
AKS on kyllä ihana nainen. Hänestä tulee hyvä äiti.
Siementäisin.
Oksitosiinista menee kyllä pilveen. Tai ehkä euforia on oikeampi sana. Ainakin oman kokemuksen mukaan kun synnytyksen käynnistetty suoneen laskettavalla oksitosiinilla.
Mitä se nyt ketään muuta liikuttaa mitä hän päättää käyttää tai jättää käyttämättä synnytyksessä..?
Hän saattaa huomata olleensa väärässä - tai oikeassa - ennakkokäsityksistään ja voimistaan kun aika koittaa. Mutta se kyllä sitten selviää. Ja mitä sekään sitten muille kuuluu.
Jos jonkun pitää tällaisesta asiasta älähtää tai nostaa myrsky niin kertoo vaan älähtäjästä itsestään. On pätemisen aiheet elämässä vähissä. Kannattaa hankkia elämä.
Sen sijaan että kilpailisi sillä synnyttikö luomuna vai ei - ja kuka kärsi urheasti eniten, kilpailkaa sillä kuka kasvattaa parhaat lopputulokset: Tasapainoiset, normaalit lapset, jotka kykenevät huolehtimaan itsestään ja välittämään muista. Siinä kun itsensä mielestä 'oikein' synnytetty Musu-Mustikka on riesaksi muulle maailmalle niin ei sillä synnytystavalla väliä ole. Pätekää muuten kun synnytyksillä. Itse olen synnyttänyt vaan kahdesti, mutta enpä ole jäänyt niitä märehtimään paikalleni.
Ihan järkevä kommentti sellaisen lajin edustajalta, jossa urheilijat ovat rehtejä eivätkä koskaan, ikinä, milloinkaan käytä tai ole käyttäneet sopimattomia aineita.
Tirsk.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta tulee nettilynkkaus. Hän ei puhu pelkästään omasta synnytyksestään, vaan siinä sivussa arvostelee kipulääkkeitä käyttävät tai muuta lääkitystä tarvitsevat synnyttäjät kännisiksi. Hänen kommenttinsa on loukkaava ja vähättelevä sekä lisäksi idioottimainen, koska etukäteen ei tiedä mitä tarvitsee.
Oliko se uutinen jotenki kryptattu? Vaikka kuinka luin sen moneen kertaan en mistään huomannut että puhui yleisesti ja arvostellen muiden synnytyksiä, ihan itsestään puhui ja totesi vielä että nyt ajattelee noin ja mieli voi muuttua.
Ai. Ei minulle tullut lainkaan hiprakka ja hihitys-olo ilokaasusta. Sen hengittelyyn keskittyminen auttoi kestämään supistuksia alkuvaiheessa, mutta ei tullut mitenkään sen oudompi olo. Luulen, että teho oli enempi siinä, kun keskittyi täysillä siihen hengittämiseen niin kipu jäi taustalle.