Aino-Kaisa Saarinen ei halua olla kännissä synnyttäessään - nimittäin oksitosiinista!
Kommentit (75)
Luomusynnytystä saa toivoa, mutta tuo "kännissä" oli tosi huono sanavalinta. Ikäänkuin ne synnyttäjät, jotka ovat saaneet kivunlievitystä syystä tai toisesta, olisivat olleet kännissä synnyttäessään :(
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko, että jutun kirjoitti mies, eikä nuo iltapäivälehtien "toimittajat" muutenkaan mitään varsinaisia tähtijournalisteja ole ja yleissivistyksessä on hyvinkin paljon toivomisen varaa.
Ville Väänänen ei luultavasti tiennyt sitäkään vähää kuin Aino-Kaisa, että oksitosiini on kohdun supistumiseen ja maidon eritykseen vaikuttava, ei huumaava. Todennäköisesti toimittajanplanttu on yhdistänyt kaksi eri asiaa ( ei halua keinotekoista oksitosiinia + ei halua olla huumaantuneena) peräkkäin niin hassusti, että tulee vaikutelma oksitosiinihuumauksesta.
Veikkaisin, että idioottimaisuus on kirjoittajan aikaansaannos, kun luulisi odottavan äidin tietävän hormoneista jotain.
Komppaan tätä! Olin juuri tulossa kirjoittamaan, että jutun kirjoittaja voi sekoilla termeissä. Ei nuo iltapäivälehtien jutut aina niin korkeatasoisia ole..
Olisko tarkoittanut oxanestia??
No, eivei, yleensä ne, jotka eniten vouhkaa luomusynnytyksistä, on niitä, joilla on järjettömän pitkä ja kivulias latenttivaihe, sit kun vihdoin alkaa edetä, laitetaan epiduraali kolmeen senttiin ja kaikki muut vermeet päälle, lopulta lapsi syntyy imukupin (ja ison episiotomian tottakai) jälkeen hätäsektiolla :(
Terveisin kätilö
P.s enkä mitenkään halua lytätä ketään luomun toivoja, ihanteellisin se luomu olis kätilöllekin hoitaa.
Mikään käytössä olevista kivunlievityksistä ei aiheuta samanlaista oloa kuin alkoholin liikaa nauttiminen eli känni. Tiedoksi vaan Aikku :)
Vierailija kirjoitti:
Mikään käytössä olevista kivunlievityksistä ei aiheuta samanlaista oloa kuin alkoholin liikaa nauttiminen eli känni. Tiedoksi vaan Aikku :)
Mä kyllä tulin ihan känniin kun sain ilokaasua hammaslääkärillä. Ehkä Aikkukin on saanut ja tietää.
Toimittajan typeryyttä tuo on. Aino-Kaisa sanoo että haluaa synnyttää luomuna eikä olla kännissä synnytyksessä. Toimittaja nappasi vain "en halua olla kännissä synnytyksessä" ja laittoi sen otsikkoon.
Lopputuloksena av-mammat haukkuu kilpaa Aino-Kaisaa vaikka täälläkin on haukuttu sekä ne jotka haluavat kivunlievitystä että ne jotka eivät halua.
Trine kirjoitti:
Oksitosiinitippa laitetaan myös käynnistämään synnytys, joten siitä on turha huudella, että se "lisää" synnyttäjien kipua. Kai te haluatte lapsen ulos?
Synnytystä voi käynnistellä monella muulla lempeämmällä tavalla. Onneksi näitä vaihtoehtoja nykyään on, toisin kuin joskus aikoinaan, kun se oksitosiinitippa tyrkättiin kaikille jotta saatiin liukuhihna pyörimään nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Saarinen saa toki synnyttää juuri niinkuin itse tahtoo.
Mutta kannattaisi olla paheksumatta ja pilkkaamatta niitä äitejä, jotka eivät tee samalla tavalla kuin Saarinen.
Aika tiukasti tarvii olla kyllä läpät silmillä, jos tuosta saa väännettyä paheksuntaa ja pilkkaa muita äitejä kohtaan. Itse käytin kiitollisena kolmessa synnytyksessä ilokaasua, joka tuotti mukavan hiprakan ja vei siinä samalla kärjen supistuksilta. Millainen tosikko takertuu tuohon "kännissä"-sanaan, vanha alkoholistiko vai alkoholistiperheen traumatisoitunut lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä tulin ihan känniin kun sain ilokaasua hammaslääkärillä. Ehkä Aikkukin on saanut ja tietää.
Sama kokemus synnytyksessä: iloinen hiprakka.
Vierailija kirjoitti:
Se keinotekonen oksitoniini on ihan KAMALAA. Huh, kukapa sitä haluais! Ite sain raivoamisellani sektion siinä vaiheessa kun ne oli aikeissa alkaa laittamaan sitä.
Jep, mua alkoi oksettamaan ihan älyttömästi. Sen sijaan sektion jälkeen annetut tujun kipulääkkeet nousi hattuun.
Ei sitä etukäteen voi päättää miten synnyttää, tilanteet muuttuu. Itse olin niin vakaasti päättänyt että synnytän alateitse mutta toisin kävi. Esikoisen kohdalla on jotenkin kujalla ja olettaa että homma etenee niin kuin oppikirjoissa.
Mulle se oksitosiini tippa ei tehny mitään muuta kun sai kauheat kivut, oli hirveetä :/
Esikoista odottavilta pitäisi kerta kaikkiaan kieltää kommentointi kokonaan. Oon nyt yhtä aikaa Aikun kanssa raskaana ja vituttaa joka kerta lukea näitä kommentteja (itselläni kolmas ja vaikein raskaus). Aikku on hehkuttanu mm. urheilun autuaaksi tekevää vaikutusta ja sitä, kuinka jatkaa elämäänsä normaalisti raskaudesta huolimatta. Ja suosittelee muille samaa.. Paljonpa lohduttaa, kun itse oksennan edellään (vko 24. menossa) ja elämä on ollut yhtä selviytymistä raskauden alusta saakka. Ja tässä sivussa pitäisi hoitaa omat työtkin ja hädin tuskin pääsee pienillä kävelylenkeillä käymään satunnaisesti.
Ja niistä synnytyksistä - ensimmäisessä sain kaikki mahdolliset aineet, synnytys kesti yli 30 tuntia ja kohtu ei enää jaksanut supistella, joten päättyi imukuppiin. Toinen meni jouhevammin, ei tarvittu imukuppia. Kolmas voi mennä taas ihan omassa luokassaan, mistä näitä etukäteen tietää. Lisäksi on ollut kaksi keskenmenoakin, joten olen ylipäätään onnellinen, jos synnytykseen asti päästään. En taatusti menisi kyllä julkisesti sanomaan tuollaisia Aikun tapaisia kommentteja - ei varsinaisesti luo kuvaa kovin sivistyneestä ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Olisko tarkoittanut oxanestia??
No, eivei, yleensä ne, jotka eniten vouhkaa luomusynnytyksistä, on niitä, joilla on järjettömän pitkä ja kivulias latenttivaihe, sit kun vihdoin alkaa edetä, laitetaan epiduraali kolmeen senttiin ja kaikki muut vermeet päälle, lopulta lapsi syntyy imukupin (ja ison episiotomian tottakai) jälkeen hätäsektiolla :(
Terveisin kätilöP.s enkä mitenkään halua lytätä ketään luomun toivoja, ihanteellisin se luomu olis kätilöllekin hoitaa.
Komppaan tätä! Kyllä parin vuorokauden todella kivulias latenttivaihe saa aika suopeaksi epiduraalille :D minulle laitettiin heti juuri tuohon 3 cm ja pari tuntia niin pääsinkin ponnistamaan, loppu skenaario ei onneksi toteutunut. T. Omaan kehoon luotin ekat 12 h, muusta haaveilin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus synnytyksessä: iloinen hiprakka.
Hammaslääkäri kuvasi tunnetta: "sellainen rento hälläväliä-olo, vähän niin kuin parin punaviinilasillisen jälkeen". Mulla kyllä hihitytti ilokaasu enemmän kuin viini ikinä, joten sikäli ei ihan täysin vastannut känniä.
Synnytin luomuna kun ei ollut kivunlievitystä tarjolla. Silloin oli kyllä ihan känninen olo, avauduin nopeasti ja kipu oli niin kova etten oikeastaan tajunnut mistään mitään. Mut joo, kerran iltiksessä toimittaja isossa jutussa päivitteli, et pitsassa on monen päivän energiat ja kaikessa muussakin vaikka kuinka paljon. Oli asiantuntemuksessaan lukenut jouleja ja luullut niitä kaloreiksi voi hyvää päivää...
Ajattelin mennä synnyttämään avoimin mielin
Ekan kohdalla ainoa mitä olin päättänyt, oli liikkua mahdollisimman paljon synnytyksen aikana. No, synnytys jouduttiin käynnistämään ja vauvan sydänääniä mittailtiin ja hädin tuskin pääsin vessassa käymään.
Tokan kohdalla ajattelin pysyä kotona viimeiseen asti, kun sain ekalla kertaa olla riittävästi Nkllä. Lapsivedet meni, mutta synnytys ei käynnistynyt ja taas sain pötkötellä osastolla odottamassa. Ponnistusvaiheessa oli voimat aivan loppu, kun olin valvonut pari yötä, eikä siinä paljon kyselty, kun tuupattiin oksitosiinia, niin että vauva saadaan ulos.
Toivoa siis saa.
Vierailija kirjoitti:
Oksitosiinia käytetään käynnistämään synnytys ja/tai varmistmaan, että jo alkaneet supistukset eivät heikkene tai lopu. Käsittääseni se ei ole mikään synnytyskipuihin auttava aine. Olenko väärässä? Kertokaa alan ammattilaiset.
Juuri näin. Itse halusin synnytyksen ilman epiduraalia ja oksitosiinia. Loppuvaiheessa supistukset kuitenkin alkoi heiketä - ja ne oli sitä ennen olleet tosi voimakkaita koko synnytyksen ajan. Lopulta oli pakko ottaa oksitosiinia, koska supistusten voima ei vaan enää riittänyt vaikka olisin ponnistanut kuinka. Oksitosiinin avulla sain lopulta vauvan sitten synnytettyä.
Ilman epiduraalia pärjäsin hyvin eikä synnytys ollut lainkaan niin kamalaa, kuin olin etukäteen luullut.
Mutta turha mennä etukäteen julistamaan mitään. Kun ei voi yhtään tietää, miten se synnytys etenee.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle tiedoksi että kyllä joillekin aiheuttaa. Esim minulle. Olin kuin kännissä kun vedin ilokaasua. Sellainen kiva hiprakka,kaikki oli kivaa ja nauratti.
Jokaisella äidillä on toive, miten synnytyksen haluaisi menevän. Koskaan ei voi olla varma, että homma menee suunnitelmien mukaan. Tuosta Aino-Kaisan kommentista tuli sellainen fiilis, että on menossa reippain mielin synnyttämään, kun sen aika koittaa. Turha sitä on etukäteen kitistä, että varmaan on kamalaa ja kaikki mahdolliset kivunlievitykset on pakko saada, vaikkei ole aiempaa kokemusta. Mielestäni ei mollannut kenenkään toisen synnytystapaa, vaan puhui siitä, mitä omalta synnytykseltään odottaa.
Vaikka olisit synnyttänyt kuinka monta lasta tahansa, et oman kokemuksesi perusteella voi sanoa toiselle synnyttäjälle, kuinka paljon tämä tulee kivunlievitystä tarvitsemaan, eikä tehtäväsi ole myöskään arvostella ensisynnyttäjää siitä, ettei hän tiedä, mitä on tulossa.
Oksitosiinitippa laitetaan myös käynnistämään synnytys, joten siitä on turha huudella, että se "lisää" synnyttäjien kipua. Kai te haluatte lapsen ulos?