Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oman CV:n muokkaaminen ahdistaa.

Vierailija
08.02.2016 |

Tulee sellanen olo että oon paska ja huono ja mitä kaikkee. Omat entiset työt ja kaikki hävettää. Nytkin pitäisi listätä CV:hen yksi päivitys mutta en mä melkein pysty katsomaan koko p*skaa ;(

Sanokaa jotain tsemppaavaa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa rohkeasti antaa se CV jonkun sellaisen kaverin arvioitavaksi, joka tuntuu aina onnistuvan työnhaussa. Itse tein näin, ja kaverini muokkasi CV:täni vähän uuteen uskoon. En ole koskaan päässyt näin paljon työhaastetteluihin kuin nyt. En mä vieläkään 24/7 haastatteluissa ravaa, mutta ennen tyyliin mistään työpaikasta ei kuulunut mitään. Kannattaa opetella suhtautumaan niihin omiin mitättömiltä tuntuviin työkokemuksiin ja opiskeluprojekteihin eri tavalla, vähättelemättä! Ne on se kokemus mikä sulla on, joten niillä on mentävä - markkinoi se kaikki niin hyvin kuin osaat. Jos olet tehnyt "vain kassaduunia", niin älä ajattele, että "kyllä kaikki nyt tietää mitä kaupan kassa tekee". Ehkä tietää, mutta käytä vähän luovuutta, kerro enemmän ja tee CV:stäsi heti sata kertaa mielenkiintoisempi. Sama jos olet ollut mukana jossain hyödyllisessä opiskeluprojektissa, naamioi se työkokemuksen muotoon. Ps. Olen umpisurkea työhaastatteluissa (jännitän ja stressaan ja kämmään), joten töitä tuun tuskin silti vähään aikaan saamaan, mutta suunta on sentään oikea :D

Vierailija
22/28 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa rohkeasti antaa se CV jonkun sellaisen kaverin arvioitavaksi, joka tuntuu aina onnistuvan työnhaussa. Itse tein näin, ja kaverini muokkasi CV:täni vähän uuteen uskoon. En ole koskaan päässyt näin paljon työhaastetteluihin kuin nyt. En mä vieläkään 24/7 haastatteluissa ravaa, mutta ennen tyyliin mistään työpaikasta ei kuulunut mitään. Kannattaa opetella suhtautumaan niihin omiin mitättömiltä tuntuviin työkokemuksiin ja opiskeluprojekteihin eri tavalla, vähättelemättä! Ne on se kokemus mikä sulla on, joten niillä on mentävä - markkinoi se kaikki niin hyvin kuin osaat. Jos olet tehnyt "vain kassaduunia", niin älä ajattele, että "kyllä kaikki nyt tietää mitä kaupan kassa tekee". Ehkä tietää, mutta käytä vähän luovuutta, kerro enemmän ja tee CV:stäsi heti sata kertaa mielenkiintoisempi. Sama jos olet ollut mukana jossain hyödyllisessä opiskeluprojektissa, naamioi se työkokemuksen muotoon. Ps. Olen umpisurkea työhaastatteluissa (jännitän ja stressaan ja kämmään), joten töitä tuun tuskin silti vähään aikaan saamaan, mutta suunta on sentään oikea :D

Itseä taas harmittaa, koska jos sinne haastatteluun asti pääsisin olisi huippua. Kykenen tekemään hyvän vaikutelman ja ihmiset pitävät minusta usein jos nähtäisiin kasvokkain.

Harmillisesti omassa kaveripiirissä ei ole ketään hyvää muokkaajaa. Onko jossain jotain palvelua, josta saisi apuja? CV on kuitenkin hiottu jo huippuunsa, eli kirjoitusvirheitä ei ole, ulkoasu miellyttävä ja kokonaisuutena asianmukainen. On tässä oppaita ja ohjeita luettu jo kauan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut videoesittelyn liittämistä CV:hen / hakemukseen? En tosin tiedä millaisiin töihin haet, mutta jollain aloilla tuosta voisi olla hyötyä. Jos haastattelut kerta olisi sun bravuuri, niin ehkä pystyisit välittämään sen hyvän vaikutelman videolla ja vakuuttamaan rekrytoijat siitä että sut kannattaa kutsua tapaamiseen :D Itse en voisi edes kuvitella tollaisen videon tekemistä, sabotoisin lopullisesti omat mahdollisuuteni työnsaantiin. Mut ehkä se olisi SUN juttu?

Vierailija
24/28 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko harkinnut videoesittelyn liittämistä CV:hen / hakemukseen? En tosin tiedä millaisiin töihin haet, mutta jollain aloilla tuosta voisi olla hyötyä. Jos haastattelut kerta olisi sun bravuuri, niin ehkä pystyisit välittämään sen hyvän vaikutelman videolla ja vakuuttamaan rekrytoijat siitä että sut kannattaa kutsua tapaamiseen :D Itse en voisi edes kuvitella tollaisen videon tekemistä, sabotoisin lopullisesti omat mahdollisuuteni työnsaantiin. Mut ehkä se olisi SUN juttu?

En tiedä vastasitko siis minulle aiempaan kommenttiin, mutta ikävä kyllä hakemani paikat ovat usein suht konservatiisivia, ts. julkisella sektorilla asiantuntijatyötä. Eli ei, en ole harkinnut vielä videon liittämistä. Kirjoitustaidothan ovat jo huippuunsa viritetty tällaisiin töihin hakevien keskuudessa, eli siksi nämä perinteiset vinkit CV:n muotoiluun ei juuri omaa asemaa paranna merkittävästi...

Vierailija
25/28 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Förevör aloun kirjoitti:

näppäimistö kirjoitti:

Minullapa on CV:ssä vain peruskoulu, kymppiluokka ja nuoruudessa tehdyt mainosten jako ja dogsitter hommat. Kesken jääneitä kouluja en ole viitsinyt laittaa. En tiedä mitä tuollaisella CV:llä edes tekee. Ei minulla ole enää mitään toivoa päästä töihin ellei pääse työharjoittelun tms. kautta. - 22v syrjäytynyt

No mulla ei ole mitään työkokemusta eikä mitään suhteita mihinkään ja täytän juuri kohta 25v. Oon elelly vaan opintolainalla ja tuella. Ainoa ok meriitti on tuo VTM tutkinto, mutta mitäpä silläkään yksinään tekee? Ei mitään. Varmaan pakko käydä lähärikoulutus nopeesti tai ryhtyä sossupummiksi.

Miksi ihmeessä tilanne on tuo? Opiskeluaikana et ole verkostunut mitenkään? Toiminut missään yhdustyksissä? Tehnyt harjoitteluja? Kesätöitä?

25 vuotiaana mulla oli 2 tutkintoa. Töitä olin tehnyt koko opiskeluajan iltaisin ja viikonloppuisin. Yhtenä kesänä jopa kahta työtä. Ja 25-vuotiaana, vaikka valmistuin lama-aikaan -92, olin ollut jo 2 vuotta töissä.

Oletko tehnyt mitään suunnitelmaa työllistymisen tueksi, muuta kuin lähäriksi valmistuminen?

Samaa mietin. Olen nyt 23 ja tajusin juuri, että olen ollut yli 4 vuotta työelämässä, vaikkakin suurin osa tuosta ajasta opintojen ohella.

Vierailija
26/28 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Förevör aloun kirjoitti:

näppäimistö kirjoitti:

Minullapa on CV:ssä vain peruskoulu, kymppiluokka ja nuoruudessa tehdyt mainosten jako ja dogsitter hommat. Kesken jääneitä kouluja en ole viitsinyt laittaa. En tiedä mitä tuollaisella CV:llä edes tekee. Ei minulla ole enää mitään toivoa päästä töihin ellei pääse työharjoittelun tms. kautta. - 22v syrjäytynyt

No mulla ei ole mitään työkokemusta eikä mitään suhteita mihinkään ja täytän juuri kohta 25v. Oon elelly vaan opintolainalla ja tuella. Ainoa ok meriitti on tuo VTM tutkinto, mutta mitäpä silläkään yksinään tekee? Ei mitään. Varmaan pakko käydä lähärikoulutus nopeesti tai ryhtyä sossupummiksi.

Miksi ihmeessä tilanne on tuo? Opiskeluaikana et ole verkostunut mitenkään? Toiminut missään yhdustyksissä? Tehnyt harjoitteluja? Kesätöitä?

25 vuotiaana mulla oli 2 tutkintoa. Töitä olin tehnyt koko opiskeluajan iltaisin ja viikonloppuisin. Yhtenä kesänä jopa kahta työtä. Ja 25-vuotiaana, vaikka valmistuin lama-aikaan -92, olin ollut jo 2 vuotta töissä.

Oletko tehnyt mitään suunnitelmaa työllistymisen tueksi, muuta kuin lähäriksi valmistuminen?

Samaa mietin. Olen nyt 23 ja tajusin juuri, että olen ollut yli 4 vuotta työelämässä, vaikkakin suurin osa tuosta ajasta opintojen ohella.

Well good for you! Olisitte kyllä voineet kannustaa tai antaa jotain konkreettisia ohjeita parantaa työllistymistä. Kaikille nyt ei vaan yksinkertaisesti niitä töitä riitä. Itse satun kuulumaan tähän joukkoon. Niitä menneitä virheitä on ihan turha puida. Joo oon luuseri erakko introvertti, senkö sä haluat kuulla?

Vierailija
27/28 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseä taas harmittaa, koska jos sinne haastatteluun asti pääsisin olisi huippua. Kykenen tekemään hyvän vaikutelman ja ihmiset pitävät minusta usein jos nähtäisiin kasvokkain.

Harmillisesti omassa kaveripiirissä ei ole ketään hyvää muokkaajaa. Onko jossain jotain palvelua, josta saisi apuja? CV on kuitenkin hiottu jo huippuunsa, eli kirjoitusvirheitä ei ole, ulkoasu miellyttävä ja kokonaisuutena asianmukainen. On tässä oppaita ja ohjeita luettu jo kauan...

Te-toimistoissa auttavat cv:n kanssa, soita tai mene käymään, ne siellä neuvoo paremmin.

Vierailija
28/28 |
09.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisolla pitäisi olla paljon apuja CV:n tekoon, mm. voihan sellaiselle työnhakuvalmennukseenkin mennä, jossa saisi palautetta ja uusia ideoita. Kannattaa käyttää heidän palvelujaan, kun kerran maksetaan verorahoistamme se.

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/tukea_tyollistymiseen/tyo…

Kuitenkin paras tapa saada CV paremmaksi on saada täsmätyökokemusta tai -koulutusta alalle, josta hakee töitä. Jos työpaikkoihin ei pääse eli sitä työkokemusta ei vaan saa, niin voisi edes harkita jotain harjoittelua tai vapaaehtoistyötä tai lyhyttä kurssia, mahd. jopa ulkomailla.

Moni ei ajattele että jos tekee vapaaehtoistyötä joissain järjestöissä, voi saada jopa ilmaista koulutusta, tai kokemusta tehtävistä kuten viestintä, yms. Ne ovat parempia kuin tyhjä kohta CV:ssä. Jos järjestön toiminta liittyy jotenkin omaan toivealaan, niin sitä kautta myös saa tietoa alasta sekä ehkäpä pystyy verkostoitumaan.

Sellaiset kurssit ovat myös hyviä, joihin kuuluu jokin työharjoitteluosio. Voit siis laittaa työharjoittelun CV:n kohtaan Työkokemus, ja kurssin kohtaan Koulutus.