Julkisten kulkupelien käyttäminen
Kylhän niitä supistetaan, jos ihmiset ei käytä... Jos suinkin mahdollista, niin miksette käytä enemmän julkisia?
Kommentit (22)
Käytän paljon. En koe tarpeelliseksi pitää omaa autoa kun julkiset yhteydet on niin hyvät. Kuljen tosin myös paljon pyörällä sään salliessa.
Miksi käyttäisin, kun tallissa on auto, jolla pääsen joka hetki sinne minne haluan?
Työmatka bussilla 1h10min, autolla 10min. Ei ole vaikea miettiä kumman valitsen. Säästän joka päivä 2 tuntia työmatkoissa, se on mielestäni tosi paljon pois vapaa-ajasta joten autolla jatkossakin.
Kuljen työ- ja harrastusmatkat bussilla. Matkaa yhteen suuntaan 20 km. Bussi maksaisi reilun vitosen mutta kuukausi kortilla matkustan edullisesti 54€/kk.
Kaikki lyhyemmät matkat kävelen(täällä ei ns. kaupunki liikennettä)
Pitäisikö meidän autonomistajien ylläpitää bussiverkkokin sitä käyttämällä? Dream on...
Omalla autolla liikkuminen on nopeampaa ja vaivattomampaa kuin julkisilla. Myös tavaroiden kuljettaminen on helpompaa omalla autolla kuin julkisilla. Joskus vuonna kuokka ja kirves sait esimerkiksi heittää vanhan rikkinäisen nojatuolisi taloyhtiön roskikseen, nykyisin niin ei saa enää tehdä. Autottomana maksat täällä pääkaupunkiseudulla kuljetuksesta 60 €. Lisäksi joudut sopimaan aikataulusta, jolloin nojatuolisi noudetaan. Omalla autolla voit viedä nojatuolin sorttiasemalle ihan milloin itse haluat (luonnollisesti sorttiaseman aukioloaikaan).
Jos omaa autoa tarvitsee joka tapauksessa, siitä aiheutuu hankintahinnan lisäksi muitakin kuluja, vaikkei sillä ajelisikaan kuin harvoin. Näinollen matkan hinnaksi jää oikeastaan bensakulut. Jos auto kuluttaa vaikkapa 7 l/100 km ja bensan hinta olisi 1,70 €, niin sadan kilometrin päähän ja takaisin pääset 23,80 eurolla. Kotoani on Saloon 100 km. Jos lähden tästä julkisilla, maksan ensin 5,50 € bussilipusta ja sitten 24,60 € junalipusta. Sama takaisin eli yhteensä 60,20 €. Ja jos menen Saloon puolisoni kanssa, julkisilla maksamme matkasta 120,40 €, mutta omalla autolla edelleenkin vain 23,80 €.
Oma auto mahdollistaa myös joustavammat aikataulut. Koska paikasta A paikkaan B pääsee yhdellä kulkuneuvolla eikä tarvitse vaihtaa kulkuvälinettä kenties kaksikin kertaa, ei pysäkeillä ja asemilla odotteluun kulu aikaa. Matkaan menee siis kokonaisuudessaankin vähemmän aikaa. Omalla autolla pysähdyt vain liikennevaloissa, bussi pysähtyy niiden lisäksi myös jokaisella pysäkillä.
Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä mieleeni tulleena syynä on julkisen liikenteen epäluotettavuus. VR sekoaa, kun on liian kylmää, liian märkää, liikaa lunta tai liian tuulista. Tai sitten tietojärjestelmät muuten vain sekoilevat, junat myöhästyvät ja vuoroja jää välistä. Bussitkaan eivät ole aina kovin luotettavia vaan ne myöhästelevät ja vuoroja jää välistä. Jos siis haluaa olla satavarmasti ajoissa, on varauduttava lähtemään jo edellisellä vuorolla kuin millä reittioppaan mukaan sinun pitäisi hyvin ehtiä. Ja jos mitään ongelmia ei matkalla olekaan, palloilet tyhmänä perillä odotellen, milloin palaverisi tai minkä nyt takia oletkaan paikalle mennyt alkaa.
Ja ei, minulla ei ole autoa eikä ajokorttiakaan, mutta nämä syyt olen havainnut. Jos en tekisi etätöitä, menisin autokouluun ja ostaisin auton.
Espoolaiset autoilijat! Käyttäkää pliis omaa autoa joka päivä matkallanne Helsingin keskustaan, sittenkin kun länsimetro aloittaa. Sen täysutopistisen kaupunkibulevardin rakentaminen länsiväylän tilalle riippuu liikennemääristä. Eli jos liikenne moottoritiellä vähenee, katsovat suunnittelijat, että kapea luiru kaupunkibulevardi riittää tieksi Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö meidän autonomistajien ylläpitää bussiverkkokin sitä käyttämällä? Dream on...
Mehän ylläpidetäänkin sitä. Yksityisautoilijalta kerätään moninkertainen määrä veroa kuluihin nähden ja joukkoliikennette tuetaan avosylin valtion toimesta. Kyllä me yksityisautoilijat maksetaan oman matkamme lisäksi puolet julkisella liikkuvan matkastakin.
Se maksaa ja vie tolkuttomasti aikaa.
Hassua, että sattuikin just tämä ketju silmään... Me asutaan haja-asutusalueella, ja tänään miehen piti viedä auto huoltoon. Hän ajatteli mennä bussilla ne suunnat, kun ei ollut autoa. Täällä menee siis koulukyydit. Kumpaankaan suuntaan ei kuitenkaan päässyt, koska ne bussit eivät kertakaikkiaan noudata niitä reittejä tai aikatauluja, jotka netissä olevissa aikatauluissa on.
Pitäiskin käydä taas joku viikonloppu heittämässä reissu julkisella. Muistas taas siinä kusen kastelemalla penkillä istuessa ja tisseihin kiinni käyvää känniläistä varoessa ja sammumispisteessä olevan mamman räyhäämistä kuunnellessa, että miksikäs ei taas hetkeen ole tullut käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö meidän autonomistajien ylläpitää bussiverkkokin sitä käyttämällä? Dream on...
Mehän ylläpidetäänkin sitä. Yksityisautoilijalta kerätään moninkertainen määrä veroa kuluihin nähden ja joukkoliikennette tuetaan avosylin valtion toimesta. Kyllä me yksityisautoilijat maksetaan oman matkamme lisäksi puolet julkisella liikkuvan matkastakin.
Ja tätäkin piti jonkun idealistin alapeukuttaa. Totuutta ei saa kertoa, jos se ei vastaa ihannekuvaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö meidän autonomistajien ylläpitää bussiverkkokin sitä käyttämällä? Dream on...
Mehän ylläpidetäänkin sitä. Yksityisautoilijalta kerätään moninkertainen määrä veroa kuluihin nähden ja joukkoliikennette tuetaan avosylin valtion toimesta. Kyllä me yksityisautoilijat maksetaan oman matkamme lisäksi puolet julkisella liikkuvan matkastakin.
Ja tätäkin piti jonkun idealistin alapeukuttaa. Totuutta ei saa kertoa, jos se ei vastaa ihannekuvaa?
Auton omistajana: Höpsis. Autoilusta kerätään kyllä paljon veroja. Mutta ei se lähellekään riitä siihen, minkä verran kustannuksia se aiheuttaa yhteiskunnalle. Toisaalta autoilu tuottaa myös tuloja, joten kokonaissumman laskeminen on vaikeaa. Mutta miten tahansa päin, tuo väite yksityisautoilijoiden maksumiehenä olosta ei kokonaisuutta katsoen pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Kylhän niitä supistetaan, jos ihmiset ei käytä... Jos suinkin mahdollista, niin miksette käytä enemmän julkisia?
En ikinä alennu julkisiin.
Oma auto vie nopeasti ja mukavasti ovelta ovelle eikä tarvitse välittää AKT:n lakkokenraalien valtataistelusta.
Miksi täällä alapeukutetaan hyvin perusteltuja vastauksia siitä miksi ei käytä julkista liikennettä?
Liian kallista. Bussilippu täällä maksaa vitosen. Ei voisi vähempää kiinnostaa niiden käyttäminen. Kuljen bussilla ainoastaan silloin, jos olen jostain syystä liian humalassa ajaakseni autoa.