Pitäisikö aloittaa taas masennuslääkitys?
Sain pari vuotta sitten masennuslääkityksen, diagnoosina keskivaikea masennus. Söin lääkkeitä muistaakseni kolme kuukautta ja sitten lopetin ihan omine lupineni. Itse en huomannut suurtakaan eroa, mutta poikaystävän mukaan olin huomattavasti tasaisempi. Sen jälkeen olen kuitenkin ollut ihan ok kunnossa.
Nyt tuli sitten ero ja lisäksi on kova työstressi ja taloudellisia murheita. Nyt en ole niinkään masentunut (en halua kuolla tms.) mutta en pysty keskittymään mihinkään ja olen ihan hypertilassa koko ajan. (Joskus olen epäillyt itselläni kaksisuuntaista mielialahäiriötä.) Vähän alkaa taas homma lähtemään käsistä, rahankäyttö on ihan holtitonta ja muutenkin sellainen tuuliviirifiilis koko ajan. En pysty tekemään mitään päätöksiä.
Kysymys siis kuuluu, että kuinkahan turvallisesti voisin aloittaa itsenäisesti syömään noita lääkkeitä taas? Tuntuu, että en tästä muuten selviä. Minulla on lähes yksi kokonainen paketti tallessa, siitä riittää pariksi kuukaudeksi jos aloitan puolikkaalla tabletilla. Esipral -niminen lääke.
Ja onko muuten yleistä, että masennuspotilaille vain lyödään resepti kouraan ilman minkäännäköistä seurantaa tai jatkohoitoa? Olen tästä edelleen aika ihmeissäni.
En tunne lääkettäsi enkä ota siihen kantaa, mutta tuo kysymyksesi reseptistä taitaa olla enempi sääntö kuin poikkeus. Ainakin minulle on useammankin psykiatrin kanssa käynyt juuri noin. Kun menen psykiatrille, hän sanoo päivää ja ojentaa paperin, johon ruksaan tuntemuksiani sen mukaan miten stydit lääkkeet haluan, sitten lasketaan pisteet, kirjoitetaan resepti ja sairauslomatodistus ja kiitos ja näkemiin.