Ajattelin leipoa sämpylöitä ja säästää rahaa!
Viimeksi tuli leivottua sämpylöitä köksän tunnilla joskus vuosikymmeniä sitten. Mitä tarvitaan, ja kannattaako tehdä pikasämpylöitä leivinjauheella, vaiko tavallisia hiivalla? Entä pitääkö olla maitoa, vai käykö vain vedellä? Miten suuri satsi kannattaa tehdä kerralla, ja voiko tavalliseen uuniin laittaa kerrallaan kaksi peltiä sämpylöitä? Entä onko kukaan laskenut paljonko säästää rahaa itse leipomalla?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi tuli leivottua sämpylöitä köksän tunnilla joskus vuosikymmeniä sitten. Mitä tarvitaan, ja kannattaako tehdä pikasämpylöitä leivinjauheella, vaiko tavallisia hiivalla? Entä pitääkö olla maitoa, vai käykö vain vedellä? Miten suuri satsi kannattaa tehdä kerralla, ja voiko tavalliseen uuniin laittaa kerrallaan kaksi peltiä sämpylöitä? Entä onko kukaan laskenut paljonko säästää rahaa itse leipomalla?
Mitä jos googlaisit reseptin, tai katsoisit vaikka sämpyläjauhopussin kyljestä? En ole laskenut säästöä, mutta kyllähän itse leivotut hyviä on.
Jep, sen vuoksi kannattaa leipoa, että saa edullisia. näinä luvattuina leivänhinnan poljenta-aikoina ei säästöä taida tulla.
Itse teen sämpylätaikinan veteen. Teen kerralla taikinan, jossa vettä 8 dl ja yksi pala hiivaa (max jonka monitoimikone jaksaa vaivata). Tavallisessa uunissa voi paistaa vain yhden pellin kerrallaan.
Meillä ei ainakaan tule säästöä, koska itse tehdyt sämpylät täytteineen ovat niin hyviä ,että niitä syö sitten monikertaisesti verrattuna tavalliseen (kuivaan) leipään.
Ehdottomasti hiivalla. Kuivahiiva on kätevää. Taikina kannattaa tehdä veteen.
Uuniin voi laittaa 2 pellillistä samaan aikaan jos on kiertoilmauuni.
Puolen litran taikinasta tulee 1 pellillinen sämpylöitä. Käsin on raskasta vaivata isompaa taikinaa.
Vedellä menee. Leivo oliiviöljyyn. Kuivasta taikinasta tulee huonoja. Paljonsuolaa ja käytä joukkoon unikonsiemeniä ja kaurahiutale ita.
Hyvää tulee.
Keitä ensin puuroa tai tee porkkanaraastetta ja tee niiden jämistä sämpylät.
Ja sämpylöitä ei tarvi voidella millään. Hyviä tulee voitelemattakin.
Mitä tarvitaan, ja kannattaako tehdä pikasämpylöitä leivinjauheella, vaiko tavallisia hiivalla? En osaa sanoa kannattavuudesta, leivinjauheella itse tekisin korkeintaan teeleipiä tms.
Entä pitääkö olla maitoa, vai käykö vain vedellä? Molemmat käy, samoin mehu, piimä kermaviili, hera....
Miten suuri satsi kannattaa tehdä kerrallasämpylöitä? Kohtuullinen, pakastusmahdollisuus? kuinka monta syöjää?
Entä onko kukaan laskenut paljonko säästää rahaa itse leipomalla? On oletettavasti laskenut, mutta itse en ole.
, ja voiko tavalliseen uuniin laittaa kerrallaan kaksi peltiä. Pidän kieroilmauuniakin ihan tavallisena joten voi.
Gordon Ramsey ja pannu kuumana :D
Jos leivon niin todennäköisesti se tapahtuu pikku pöhnässä ja sitten on jonkun nenä kipeä
Sämpylöissä kun on niin kova kate.
Toki itsetehden saa parempia.
En ole laskenut, mutta uskoisin itsetehtyjen sämpylöiden olevan halvempia kuin kaupan valmiit. Olen itsekkin innostunut leipomaan leipää ja kannattaa lisäillä taikinaan erilaisia siemeniä ja leseitä. Ja pikku ripaus sokeria tai siirappia niin hyvää tulee.
kvg