Keskenmeno?
Viimeiset kuukautiset alkoi 14.12 ja olen tehnyt positiivisen raskaustestin.
Tänään alkoi niukka verinen ja limainen vuoto.Alavatsalla vähän menkkamaista kipua. Voiko tämä olla keskenmeno? Pitäisikö olla lääkäriin yhteydessä nyt heti vai odotanko maanantaihin ja soitan neuvolaan? Onko kellään kokemusta näin varhaisesta keskenmenosta?
Minulla ei ole aiemmissa raskausaikana ollut mitään vuotoa.
Kommentit (4)
Minulla ei ole kokemusta keskenmenoista, mutta siinä käsityksessä olen, ettei ole mitään iloa lääkäriin menosta tuossa vaiheessa, jos kotona pärjää. Jos kivut yltyvät todella koviksi, niin silloin voi mennä päivystykseen. Mutta tuskin alkavat edes ultraamaan päivystyksessä, että todennäköisintä on tulla särkylääkkeen kanssa takaisin kotiin.
Vuoto ei tokikaan satavarmasti tarkoita keskenmenoa, vaikka niin monesti onkin. Minulla oli esikoisesta niukkaa vuotelua suunnilleen 6-9 viikoilla. Kohtuun oli muodostunut hematooma, joka vuoteli itsekseen pois. Ensimmäiset veriviirut paperissa kyllä veti mielen matalaksi, mutta opiskelijaterveydenhuollossa sain onneksi nopeasti ultra-ajan, ja vielä kontrollinkin parin viikon päähän, ja molemmissa oli sikiöllä kaikki hyvin.
Eka raskaus meni kesken viikolla 6,oli ilmeisesti tuulimuna. Ensin tuli vaaleanpunaista nestettä joka haisi kananmunan valkuaiselle, uässä seuraavana päivänä vain ruskuaispussi eli oli ilmeisesti tuulimuna. Parin pv jälkeen kovat supistukset ja sen jälkeen tyhjeni. Onnistunut raskaus alkoi seuraavasta kierrosta ja viikolla 7 tuli kerran verituhrua, mutta syke jo näkyi ja raskaus onnistui. Oli varmaan kiinnittymiseen liittyvää tms.
Voihan se olla tai sitten ei. 7/10 raskaudesta menee kesken ensimmäisen viikon aikana, eikä nainen sitä edes huomaa. Yrittää taas kuukauden päästä uudestaan, kun ei kerran tärpännyt. Tuosta 3/10 karsiutuu vielä osa pois ja lopuista muodostuu telluksen väki.
Minulla oli veristä vuotoa ja silti raskaus jatkui. Voit odottaa maanantaihin, ei mitään voida tehdä jos kuitenkin keskenmeno tulisikin. Toinen vaihtoehto on mennä yksityiselle gynelle ultraan.