Jaa ilmeinen niksisi, jota et ole tiennyt "aina"
Kootaan ketjuun ilmeisiä niksejä, jotka ovat sinulle tai tutullesi olleet suuria oivalluksia, mutta muille ei niinkään... Inspiraation sain tiskiharja tiskikaapissa -ketjusta. Nauretaan uusavuttomuudellemme ja ehkä joku saa oikeastikin hyödyllisiä niksejä.
Kommentit (970)
Älkää ikinä äänestäkö nykyhallituksen puolueita.
Vierailija kirjoitti:
YLE-propakanta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon aina tienny tän niksin. Kun vetää wc-pöntön, kannattaa pitää kasvot siinä aivan lähellä pönttöä, saa mukavan kasvohoidon ilmaiseksi, ihanan virkistävä tunne kun vesisuihku pöllähtää kasvoillesi. olen tehnyt tätä ainakin 14 vuotta.Ihoni on sileä ja kuulas.
toivottavasti kaikki tajusi tän provoksi! Älkää kukaan missään nimessä tehkö näin!
Provoksi? Ei se ollut provo vaan huumoria. Ei ollut tarkoituskaan että kukaan kumihuuli luulisi sitä tosissaan sanotuksi (vrt. provo).
tässä näet uusavuttoma sopulit jotka juoksee vaikka järveen jos se kaunistaa
Kai te tiedätte sen källin kun joku kirjoitti Demiin tai johonkin teinien palstalle, että pissalla voi vaalentaa hiuksia? Ne kokeili.
No kyllä pissalla voikin vaalentaa hiuksia. Antiikin aikoina ureaa käytettiin pyykinpesuun ja muuhun puhdistukseen. Urea on myös suosittu raaka-aine kosmetiikassa.
Vettä kannattaa keittää kerralla enemmän niin loput voi pakastaa ja sit tarvittaessa vain lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Mustikkatahra lähtee, kun kaataa kiehuvaa vettä päälle. Se nautinto, kun tahra vain liukenee ja häviää <3
Ei siinä mustikkatahrat paljon enään haittaa kun kaataa kiehuvaa vettä päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Pohjaan palaneen teräskattilan saa muutamassa minuutissa ilman yhdenkään välineen pilaamista puhtaaksi, kun kiehauttaa siinä vähän vettä ja pyykinpesupulveria.
Voit käyttää myös uuninpuhdistusainetta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Muovinen pankkikortin tapainen kortti (joku etukortti, kirjastokortti, vanhentunut liiton etukortti tms) on loistava apu keittiössä ja siivouksessa. Sillä skrabaamalla putsaa naarmuttamatta kaiken kiinnitarttuneen niin kattilasta, pöydältä, keraamiselta liedeltä kuin lattiastakin. Semmoiset siis, mitkä ei meinaa normaalilla rätillä pyyhkäisyllä lähteä.
Myös auton tiivisteestään kiinnijäätyneen ikkunan kortilla saa taas avattua, vetämällä kortin reunaa lasin ja tiivisteen välissä.
Mä käytän pakkelointiskrabaa siivouksessa.
Jos ei näe pientä pränttiä, voi ottaa tekstistä kuvan ja suurentaa sitä sitten sopivaksi puhelimen näytöllä. Teen tätä nykyään ruokakaupassa koko ajan, kun en näe enää pienimpiä pakkaustekstejä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Sipulin voi pilkkoa liesituulettimen alla, jolloin se ei itketä niin paljon
Lisäksi voit kuoria sipulin isossa kulhossa tai kattilassa veden alla. Tai voit heittää tiskipyyhkeen käsiesi päälle kun leikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaataa isosta kanisterista nestettä ulos, se kannattaa tehdä niin, että kanisterin korkkiosa on suunnattuna ylöspäin. Näin nesteen saa kaadettua siististi ilman roiskumista.
Sama mehu- ja maitotölkeissä.
Ei toimi mulla.
Tää on aika noloa... mutta tajusin vasta pari vuotta sitten, että jos pakastimeen laittaa jotain, niin ensin se pitää käyttää jääkaapissa viilentymässä. Eli laitoin huoneenläpöisiä juttuja pakastimeen, minkä seurauksena sinne kerääntyi jäätä. En tosiaan tiedä miten en ollut aikaisemmin tajunnut :D Oon vähän pöllö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjaan palaneen teräskattilan saa muutamassa minuutissa ilman yhdenkään välineen pilaamista puhtaaksi, kun kiehauttaa siinä vähän vettä ja pyykinpesupulveria.
Voit käyttää myös uuninpuhdistusainetta siihen.
Ja ihan vaan tiskiainettakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sipulin voi pilkkoa liesituulettimen alla, jolloin se ei itketä niin paljon
Lisäksi voit kuoria sipulin isossa kulhossa tai kattilassa veden alla. Tai voit heittää tiskipyyhkeen käsiesi päälle kun leikkaat.
Jossain neuvottiin pitämään lusikkaa suussa, se kumma kyllä auttoi. :D
Luin teininä Demin megamogista (joko lehdestä tai netistä), että joku oli vuosiksi unohtanut, että paidan voi riisua ottamalla helmasta kiinni ja vetämällä pään yli. Tajusin siitä, että mulle oli muuten käynyt samoin! Sekä minä että tuon mokan kirjoittaja siis riisuttiin paita itseltämme vähän kuin riisutaan body vauvalta: vedetään hihaa toisella kädellä ulospäin ja sisällä oleva käsi vedetään kyynärpää edellä kehoa vasten, pois hihasta. Sitten kun kädet on paidan sisällä vapaina poistutaan paidan sisältä helman kautta.
Kun avaimenperään kiinnittää kulkusen, on helppo tarkistaa ovatko avaimet mukana, kun vain heilauttaa kassia tai takkia.
Auton tuulilasin pyyhkijät kannattaa nostaa ylös taivasta kohti, koska aamulla jos on satanut lunta ne jäätyvät tuulilasiin kiinni xD
Vierailija kirjoitti:
Tää on aika noloa... mutta tajusin vasta pari vuotta sitten, että jos pakastimeen laittaa jotain, niin ensin se pitää käyttää jääkaapissa viilentymässä. Eli laitoin huoneenläpöisiä juttuja pakastimeen, minkä seurauksena sinne kerääntyi jäätä. En tosiaan tiedä miten en ollut aikaisemmin tajunnut :D Oon vähän pöllö.
Tää oli mulle ihan uus juttu. En koskaan kuullut kenenkään tekevän näin, eikä tätä ohjetta ole ollut missään lehdissä tms. Johtuisikohan siitä, että ruoat pitäisi kylmentää mahdollisimman nopeasti hygieniasyistä?
Mikron puhdistukseen voi laittaa siihen vesiastiaan soodaa ja kiehuttaa ilman kupua sitä mikrossa. Poistaa hajut myös, jos on kalaa tms lämmittäessä ruvennut mikrossa haisemaan.
Kesti vuosia ennen kuin välähti, että hernekeittopurkki kannattaa avata pohjasta ensin ja sitten kun napsauttaa irti sen yläpään kannen niin hernekeitto valahtaa ihan itsestään kattilaan. Ei tarvi kaivella millään lusikalla.
Kiroilen vain sitä kun en noin yksinkertaista fysiikan juttua tajunnut jo nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Tänään opin tämän: pinttyneet (SIIS PINTTYNEET) uunipellit saa säihkyvän puhtaaksi, kun pelln täyttää vedellä, johon on sekoitettu runsaasti pyykinpesuainetta. Pelti uuniin, uuni kuumaksi ja paistat keitosta sopivan ajan. Pelti puhdistuu itsestään samaan tapaan kuin pohjaan palanut katttila samalla seoksella. Hommaa helpottaa, jos pellin täyttää piripintaan vasta uunissa esim vesikannulla ja myös poisottaessa kauhoo vähän vettä ensin pois. Meillä hajusteetonta pesuainetta, jota saattaa tässä hommassa olla se ainoa oikea vaihtoehto.
Uunin pohja puhdistui samalla tavalla, kun sinne kaatoi sopivasti vettä. Vielä mietinnässä miten saa seinät puhtaaksi.
Mutta pelleissä tulos siis oikeasti säihkyvä, vaikka lähtötilanne huono (usean vuoden liat palaneet kiinni).
Oothan huomannut, että uunin metalliset "hyllyt" saa irti, jolloin uunien seinien pyyhkiminen on helpompaa. Lisäksi ainakin uusissa uuneissa myös uuniluukun saa irti, jolloin uunilasin pesu voi olla joidenkin mielestä helpompaa.
Tähän lisäten, että kun leikkuulaudoissa on se kahva-aukko, niin sen aukon kautta on hyvä pudottaa leikatut tuotteet kattilaan, paistinpannulle yms. Hyvää joulua!