Jaa ilmeinen niksisi, jota et ole tiennyt "aina"
Kootaan ketjuun ilmeisiä niksejä, jotka ovat sinulle tai tutullesi olleet suuria oivalluksia, mutta muille ei niinkään... Inspiraation sain tiskiharja tiskikaapissa -ketjusta. Nauretaan uusavuttomuudellemme ja ehkä joku saa oikeastikin hyödyllisiä niksejä.
Kommentit (970)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipulinkynnen saa kätevästi kuorittua sulkemalla pakasterasiaan ja ravistamalla hetken aikaa.
Kuoren sää kätevästi pois kun asettaa veitsen lappeellaan kynnen päälle ja mäjäyttää napakasti.
Tuohan onkin se ns. perinteinen keino, ketjun aiheena oli kertoa uusia niksejä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän miettiä lisää, mutta olin ylpeä itsestäni kun hoksasin, että maustepurkkiin tyhjennettävät maustepussit kannattaa leikata alakulmasta eikä avata sitä minigrip-reunaa.
Kiitti, mutta mulla on jatkoa.
Sitten ne kannattaa kaataa kahvinsuodatinpaperiin josta on kulma poissa ja surruutella purkkiin.
Sinkkumies
Mulla sellainen pieni minisuppilo, joka on kätevä tälläiselle kömpelölle.
Ohis, mutta...aaawww, pieni minisuppilo 💕 kuulostaa symppikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän miettiä lisää, mutta olin ylpeä itsestäni kun hoksasin, että maustepurkkiin tyhjennettävät maustepussit kannattaa leikata alakulmasta eikä avata sitä minigrip-reunaa.
Kiitti, mutta mulla on jatkoa.
Sitten ne kannattaa kaataa kahvinsuodatinpaperiin josta on kulma poissa ja surruutella purkkiin.
Sinkkumies
Mulla sellainen pieni minisuppilo, joka on kätevä tälläiselle kömpelölle.
Eikö sen pussin alakulmaan leikatun aukon juju ole juuri siinä, ettei mitään erillisiä suppiloita enää tarvita?
Vierailija kirjoitti:
Munavoin munat leikataan munaleikkurilla ensin poikittain ja sitten pitkittäin. Kissojen namit kannattaa heittää pitkin kämppää, saavat puuhaa vähäksi aikaa. Pussilakanat kannattaa pestä ja kuivata nurinpäin, helpompi pujottaa peiton päälle.
Eikä pussilakanoiden kuviotkaan haalistu niin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Munavoin munat leikataan munaleikkurilla ensin poikittain ja sitten pitkittäin. Kissojen namit kannattaa heittää pitkin kämppää, saavat puuhaa vähäksi aikaa. Pussilakanat kannattaa pestä ja kuivata nurinpäin, helpompi pujottaa peiton päälle.
Pussilakanoissa on aukot myös siellä toisessa päässä, että sen voi helposti sujauttaa kumminpäin tahansa peiton päälle.
Kammat (ei tosin välttämättä sellaiset "kovempaa" läpinäkyvää muovia olevat, ne vähän kuprahtavat) voi pestä astianpesukoneessa. Saa taastusti kaikki rasvat yms. muotoilutuotejämät puhtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussilakanoissa on aukot myös siellä toisessa päässä, että sen voi helposti sujauttaa kumminpäin tahansa peiton päälle.
Tämä, kuulostaa tosi vaivalloiselta tuollainen "pujottaminen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaisella vaivalla, oli se pussilakana oikein- tai nurinpäin. Tää on sitte sulle aivan uusi niksi.
Vierailija kirjoitti:
Hillopurkin ja muut purkit saa auki kun veitsellä kääntää kannen alta kierteestä "ilmat" pois. Ihan mahtava vinkki kun opin tämän! Joskus lasipurkit tosi tiukassa.
Eipä siinä väännetä ilmoja pois, vaan päästetään ilmat sisään.
Ruokasooda on erinomainen puhdistusaine: Veteen sekoitettuna sillä puhdistaa melkein mitä vaan, mm. pinttyneet tahrat kahvipannusta.
Sappisaippualla puolestaan saa irrotettua tahrat vaatteista, jopa mustikan! Paljon ympäristöystävällisempää ja mielestäni myös tehokkaampaa, kuin kalliit tahranpoistoaineet.
Sitten pari suosikkiani, eli kauneusniksit: Risiiniöljy tuuheuttaa ja vahvistaa karvoja, sitä voi käyttää esim. hiuksiin, silmäripsiin tai kulmakarvoihin. Vauvaöljyllä saa poistettua vedenkestävän ripsarin hellävaraisesti. Kookosöljy on erinomainen kosteusvoide kasvojen herkälle iholle. Porkkanan (runsas) syönti muuttaa ihon sävyn kullanhohtoiseksi ja kaunistaa rusketuksen kesällä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaisravintolan pahviset ketsuppikupit aukeaa reunoista isommiksi, kun niitä vetää. Mun mies opetti tän mulle seurusteluaikoina. Sen jälkeen yks purkki ketsuppia on riittäny mulle (aiemmin piti ottaa ainakin kaks).
Kelmurullan saa pysymään laatikossa, kun taittaa ne reunat laatikon kyljistä rullan sisään.
Pizzan kannattaa leikata saksilla. Samoin leivän reunat jne. Keittiössä on nykyään aina sakset.
Lasipurkit aukeaa helposti joko valuttamalla niitten päälle kuumaa vettä tai sitten päästämällä purkkiin hieman ilmaa.
Etikka poistaa huonot hajut pyykistä esim pinttynyt hiki.
Ruokasooda raikastaa jääkaapin tuoksut.
Sakset ovat mainiot myös sitkeiden pekonisiivujen pilkkomiseen.
Saksilla pilkkoo näppärästi myös salaatinlehdet ja broiskupalaset kanasalaattiin 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta ostetuissa ei yleensä ole aukkoja käsille peiton pujotusta varten. Yksissä ostamissani pellavalakanoissa on, mutta niin pienet, etteivät minun kourani mahdu niistä sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Ruokasooda on erinomainen puhdistusaine: Veteen sekoitettuna sillä puhdistaa melkein mitä vaan, mm. pinttyneet tahrat kahvipannusta.
Sappisaippualla puolestaan saa irrotettua tahrat vaatteista, jopa mustikan! Paljon ympäristöystävällisempää ja mielestäni myös tehokkaampaa, kuin kalliit tahranpoistoaineet.
Sitten pari suosikkiani, eli kauneusniksit: Risiiniöljy tuuheuttaa ja vahvistaa karvoja, sitä voi käyttää esim. hiuksiin, silmäripsiin tai kulmakarvoihin. Vauvaöljyllä saa poistettua vedenkestävän ripsarin hellävaraisesti. Kookosöljy on erinomainen kosteusvoide kasvojen herkälle iholle. Porkkanan (runsas) syönti muuttaa ihon sävyn kullanhohtoiseksi ja kaunistaa rusketuksen kesällä. :)
Risiiniöljy ei tuuheuta eikä vahvista karvoja, mutta saa ne toki kiiltämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samanlaisella vaivalla, oli se pussilakana oikein- tai nurinpäin. Tää on sitte sulle aivan uusi niksi.
En ymmärrä mitä te tarkoitatte, mutta omasta mielestäni pussilakanan saa kätevimmin laitetettua näin: Pussilakana nurinpäin, kädet sisään jalkopäähän aukosta, kädet ulos pääpuolen pienistä sivuaukoista, tartutaan peiton kulmiin ja ikään kuin käännetään lakana peiton päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risiiniöljy ei tuuheuta eikä vahvista karvoja, mutta saa ne toki kiiltämään.
Vai niin, no minun ennen ja jälkeen -kuvani osoittavat täysin päinvastaista.
Nimim. Entinen kulmakarvaton
P.s. Mikään muu elämänmuutos ei asiaan ole voinut vaikuttaa, sillä niitä ei ole ollut. Minulle tuo öljy todellakin kasvatti kulmakarvat.
mieheni mielestä olin ruudinkeksijä kun hän näki minun pyykkäävän pöytäluutut uutta käyttöä varten, enkä heittänyt niitä roskiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkosipulinkynnen saa kätevästi kuorittua sulkemalla pakasterasiaan ja ravistamalla hetken aikaa.
Kuoren sää kätevästi pois kun asettaa veitsen lappeellaan kynnen päälle ja mäjäyttää napakasti.
Valkosipulin voi laittaa kuorineen puristimeen. Vain sisus tulee ulos, kuori jää sinne, ja kaikenlisäksi se roska on tosi helppo ottaa pois sieltä "pesästä".
Kurkkuviipaleet (esim.leivän päälle) saa helpoiten käyttämällä juustohöylää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä te tarkoitatte, mutta omasta mielestäni pussilakanan saa kätevimmin laitetettua näin: Pussilakana nurinpäin, kädet sisään jalkopäähän aukosta, kädet ulos pääpuolen pienistä sivuaukoista, tartutaan peiton kulmiin ja ikään kuin käännetään lakana peiton päälle.
Jos pussilakana on oikeinpäin: kädet sisään niistä pienistä aukoista pussilakanan sisään, tartutaan peiton kulmiin ja vedetään peitto sisään. Eli kun käytät molempia tapoja, ei ole mitään väliä mitenpäin pussilakana on pyykistä tullessa.
Kotihamppari on kätevä syödä suodatinpussista.