Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suihkukone jättää vanan taivaalle?

Vierailija
06.02.2016 |

Wikipedian mukaan lähes kaikissa nykyisissä lentokoneissa on suihkumoottorit, mutta ei normaali matkustaja/rahtikone kuitenkaan jätä sellaista puolikaaren muotoista vanaa peräänsä? Mitä ovat ne jyrkässä kulmassa ylös lentävät koneet, jotka niitä jättävät?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

salaliitto

Vierailija
2/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöljä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli av:n nerot eivät tähän osaa vastata?

Vierailija
4/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chemtrails. Levitetään myrkkyä.

Vierailija
5/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli av:n nerot eivät tähän osaa vastata?

Missä sinä sellaisia pystyyn nousevia koneita  ja niiden vanoja näet? Ne vanat ovat vaakalennossa olevien jättämiä. Maapallon kaarevuus tekee sen, että näyttäisi vanojen olevan nousevia tai laskevia. 

Vierailija
6/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli av:n nerot eivät tähän osaa vastata?

Missä sinä sellaisia pystyyn nousevia koneita  ja niiden vanoja näet? Ne vanat ovat vaakalennossa olevien jättämiä. Maapallon kaarevuus tekee sen, että näyttäisi vanojen olevan nousevia tai laskevia. 

Missä sinä näet väitteen "pystyyn nousevasta koneesta"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli av:n nerot eivät tähän osaa vastata?

Missä sinä sellaisia pystyyn nousevia koneita  ja niiden vanoja näet? Ne vanat ovat vaakalennossa olevien jättämiä. Maapallon kaarevuus tekee sen, että näyttäisi vanojen olevan nousevia tai laskevia. 

Missä sinä näet väitteen "pystyyn nousevasta koneesta"?

No jyrkässä kulmassa. Ei se ole sitäkään.

Vierailija
8/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs niin tavallinen matkustajakone ei jätä vanaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jäähilettä. Siipien ilmavirrasta johtuvaa.

Vierailija
10/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkumoottori toimii sillä että polttaa kerosiinia. Palamisjätteenä syntyy lähinnä vesihöyryä. Se näkyy ympärillä olevassa kylmässä ilmassa samalla tavalla kuin tehtaanpiipun savu (tai vaikka auton pakokaasu) pakkaspäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki koneet jättävät tiivistysvanat jos lentävät tarpeeksi korkealla,vanat ovat pakokaasuissa tiivistynyttä vettä.

suihkumoottorista ulostuleva ilma on melkein 1000°c ja korkealla on aina -40- 50°pakkasta.

n.8-9km korkeudessa ahdetusta lentokoneen mäntämoottoristakin jää tiivistysvanat,pakokaasujen lämpötilat n:600°c.

Vierailija
12/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jäähilettä. Siipien ilmavirrasta johtuvaa.

Oho, olinkin väärässä

13.08.2014

 

 

Lentokoneen jälkeensä jättämää valkeaa vanaa kutsutaan tiivistymisjuovaksi. Sen syntyprosessi muistuttaa uloshengityksen "höyryämistä" pakkassäällä. Lentokoneen tapauksessa moottoriin joutuva ilma kostuu ja lämpenee, ja ulos purkautuva ilma voi riittävän kylmään ympäristöön sekoittuessaan tiivistyä pisaroiksi, jotka jäätyvät ja muodostavat pilven eli tiivistymisjuovan.

Suihkukoneiden tavallisessa 10-12 kilometrin lentokorkeudessa ilma on riittävän kylmää jääkiteiden muodostumiselle. Jos ympäröivä ilma on myös riittävän kosteaa, voi tiivistymisjuova kestää pitkään ja muuttua lopulta Cirrus-yläpilveksi. Jos taas ilmankosteus on pieni, tiivistymisjuova haihtuu ja katoaa näkyvistä nopeasti.

Viime vuosina on alettu tutkia sitä, onko vanoilla vaikutusta ilmastoon. Koska tiivistymisjuovat voivat otollisissa oloissa muuttua yläilmakehän pilviksi, ne saattavat vaikuttaa maanpinnalle saapuvaan auringonsäteilyn määrään ja siten säteilytasapainoon. Asian merkityksestä on erilaisia näkemyksiä, eikä viimeistä sanaa varmastikaan ole vielä kuultu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevatko nää vanat siis kaukana matkalentokorkeudessaan ja -vauhdissaan yli lentävistä "tavallisista" koneista?

Vierailija
14/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko nää vanat siis kaukana matkalentokorkeudessaan ja -vauhdissaan yli lentävistä "tavallisista" koneista?

Huoh... voi luoja....

Kyllä tulevat.

Mutta mitä ovat "epätavalliset koneet"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko nää vanat siis kaukana matkalentokorkeudessaan ja -vauhdissaan yli lentävistä "tavallisista" koneista?

Kyllä useimmiten. Joskus kirkkaalla säällä näkee myös ilmavoimien koneiden jättämiä kiehkuroita, kun lentävät harjoituksiaan. Mutta suorat yhtenäiset yksittäiset viivat ovat tavallisimmin juuri kaupallisen liikenteen jättämiä.

Vierailija
16/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko nää vanat siis kaukana matkalentokorkeudessaan ja -vauhdissaan yli lentävistä "tavallisista" koneista?

Huoh... voi luoja....

Kyllä tulevat.

Mutta mitä ovat "epätavalliset koneet"?

Huoh... voi LUOJA...

Armeijan koneet, yksityiset miljoonaluokan koneet... VOI LUOJA!!!

Vierailija
17/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki koneet jättävät tiivistysvanat jos lentävät tarpeeksi korkealla,vanat ovat pakokaasuissa tiivistynyttä vettä.

suihkumoottorista ulostuleva ilma on melkein 1000°c ja korkealla on aina -40- 50°pakkasta.

n.8-9km korkeudessa ahdetusta lentokoneen mäntämoottoristakin jää tiivistysvanat,pakokaasujen lämpötilat n:600°c.

Häh? Joku tykkäsi huonoa tästä kommentista. En kirjoittanut sitä enkä loukkantunut, mutta haluaisn kuulla mitä tuossa oli huonoa. Voisko asianomainen vähän valaista asiaa?

Vierailija
18/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko nää vanat siis kaukana matkalentokorkeudessaan ja -vauhdissaan yli lentävistä "tavallisista" koneista?

Huoh... voi luoja....

Kyllä tulevat.

Mutta mitä ovat "epätavalliset koneet"?

Huoh... voi LUOJA...

Armeijan koneet, yksityiset miljoonaluokan koneet... VOI LUOJA!!!

En tiennytkään että ne ovat epätavallisia. No, aina voi oppia jotain.

Oikeesti.....

Vierailija
19/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemikaalivanoja:

 

http://www.kemikaalivanat.fi/

Vierailija
20/26 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevatko nää vanat siis kaukana matkalentokorkeudessaan ja -vauhdissaan yli lentävistä "tavallisista" koneista?

Huoh... voi luoja....

Kyllä tulevat.

Mutta mitä ovat "epätavalliset koneet"?

Huoh... voi LUOJA...

Armeijan koneet, yksityiset miljoonaluokan koneet... VOI LUOJA!!!

En tiennytkään että ne ovat epätavallisia. No, aina voi oppia jotain.

Oikeesti.....

Miten tyhmä voi ihminen olla. Syö pääsi ja painu v***un.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi