Kotiruoka ei ole terveellistä?
Puhun nimenomaan "tavallisilla" perusresepteillä valmistetuista, en mistään hifistelystä. Minun listaukseni mukaan suurin osa tekee.
Makaronilaatikkossa paljon vaaleaa vehnäpastaa, jossa huonot ravintoarvot.
Lasagnessa vaaleaa vehnäpastaa myös ja lisäksi rasvaisia kastikkeita, etenkin juustosoossi.
Ruskea kastike on vitsi kun raaka-aineet ovat vehnäjauho ja rasva.
Kinkkukiusauksessa kinkku 20 % lihaa ja teurasjätettä ui ruokakermassa (ruokakerma = vettä ja lisäaineita).
Kanakastike halvimmista paistiriekaleista, ui marinadissa jo valmiiksi ja mukaan edellä mainittua ruokakermaa, kyljessä valkoista riisiä.
Lihapullia jatketaan jauhoilla ja lisäaine-eineksillä (sipulikeittojauhe).
Perunat raiskataan muussissa, ei mitään pureskeltavaa, terveellinen osa kuoritaan pois, sekaan maitoa, rasvaa ja suolaa.
Kasvissosekeittoon valitaan sellaiset kasvikset ettei proteiinia juurikaan ole, maku tehdään ruokakermalla ja paketillisella sulatejuustoa.
Kala on maailman saastuneimmasta merestä.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Terveellistä on kasvikset, vihannekset, liha, marjat, hedelmät, pähkinät, kananmunat, maitotuotteita jos haluaa käyttää niin täysrasvaisia kohtuudella ja hapanmaitotuotteita. Viljat ja peruna sekä tietysti valkaistu sokeri ovat turhanpäiväistä, niitä nyt vaan ei elimistö tarvitse mihinkään eikä oikeastaan osaa edes käyttää niitä ollenkaan.
Muuten hyvä, mutta ei viljoissa, perunoissa, eikä edes valkaistussa sokerissa ole mitään vikaa. Ihmiskehohan tarvitsee näes tietyn määrän energiaa säilyäkseen ja em. ovat helppoja, halpoja ja ekologisesti ajatellen vähän resursseja vaativia tapoja tarjota ihmiskunnalle energiaa.
Maitotuotteissa ei myöskään ole mitään vikaa, ei niin rasvaisissa kuin vähärasvaisissakaan. Päinvastoin, loistava proteiinin ja kalsiumin lähde.
Mutta ei helppo, halpa ja ekologinen tarkoita terveellistä. Enkä ymmärrä miksi syödä vähärasvaisia maitotuotteita (maito on muuten vasikan ruokaa), ravitsevampaa se rasvainen on.
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä osui. Ruokalistalla kyllä muutakin, mutta aloituksen ruuat myös säännöllisesti lautasella. Mutta ovatko nuo nyt niin pahoja, kun kuitenkin joka aterialla syön lisäksi reilun annoksen salaattia? Syön myös paljon hedelmiä päivän mittaan jne.
Tommonen napostelusyöminen ei ole elimistölle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo "kotiruoat" ole ihan ok tavaraa, jos on lautasmalli käytössä. En niitä itse juuri laita, kunhan totean.
Sehän riippuu siitä, millaista lautasmallia käyttää.
No jos terveellisestä ruosta puhutaan, niin kai me seurataan valtion ravitsemussuosituksia, eli vähintään 500 g kasviksia päivässä.
Terveellinen ja valtion ravitsemussuositus ei tarkoita samaa asiaa.
Tällä palstalla terveellisyys näyttää olevan mielipidekysymys. Minä syön suosituksien mukaiset määrät kasviksia, sinä saat syödä vaikka... no ei mitään.
Lasagnea tuli juuri syötyä muutaman päivän ajan. Makaronit yms tummana mutta syödään paljon. Peruna ei todellakaan ole epäterveellistä ja sitäkin tulee syötyä usein.
Rasvaa on ruuissa melko vähän ja eipä tuokaan kuolemaksi ole. Välillä tulee laitettua 1/2dl-1dl oliivi öljyä kastikkeisiin ihan vaan että siinä olisi ravaa.
Viikonloppuisin tulee syötyä jäätelöä ja sipsejä joskus jotain karkkiakin.
Se epäterveellinen osa kotiruokaa on liika eläinperäisten tuotteiden käyttö varsinkin hintahaarukan alapäässä. Nimenomaan nämä pirkat, atriat ja HKt ovat täyttä paskaa. Nykään on pihvejäkin jotka liimattu kasaan jämäpaloista.
Mitä proteiineihin tulee niin noita saa ihan tarpeeksi tavallisesta ruokavaliosta vaikka jättäisi kaikki eläintuotteet pois. On ihan täyttä hevonpaskaa ja markkinoitia että sitä tarvitsisi normaaliin ruokavalioon lisätä.
Terv. Vegaani
Ps. kasvis sose keitto on ehkä helpoin ruoka tehdä itse. bataatti, porkkana, punasipuli, pinaatti, parsakaali ja mitä sinne nyt sit vielä lisäkis vain haluaa tunkea. Keitetään, muussataan, lisätään kasvipohjainen "kerma" ja maustetaan maun mukaan. kypsennyksen jälkeen sekaan hieman jauhettua sinapinsiementä ja kunnon sekoitus.
Mulle kuuluu terveelliseen kotiruokaa eri kasvikset (kukkakaali, parsakaali, muut kaalit, punajuuri, porkkana, maa-artisokka), salaatit, kurkku, tomaatti, erilaiset siemenet ja pähkinät, linssit, pavut, tofu, seitan, soija eri muodoissaan, couscous, täysjyvätuotteet, öljyt yms. En voi allekirjoittaa väitettä.
Vierailija kirjoitti:
No nyt kyllä osui. Ruokalistalla kyllä muutakin, mutta aloituksen ruuat myös säännöllisesti lautasella. Mutta ovatko nuo nyt niin pahoja, kun kuitenkin joka aterialla syön lisäksi reilun annoksen salaattia? Syön myös paljon hedelmiä päivän mittaan jne.
Englantilaiset luulevat, että kun pekoniin, chipseihin ja valkoiseen leipään perustuvaan ruokavalioon lisää leseitä, niin se muuttuu terveelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa kuin ruokaa. Hyvin sillä pärjää, eikä lisäaineet tapa ketään.
Tupakka ja viina tappavat varmasti.
Ei pärjää jos urheilee ja nostaa painoja. Tulee vihainen olo tollasella paskalla. Kun syö hyvin niin kehon kehityksen näkee joka viikko.
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Terveellistä on kasvikset, vihannekset, liha, marjat, hedelmät, pähkinät, kananmunat, maitotuotteita jos haluaa käyttää niin täysrasvaisia kohtuudella ja hapanmaitotuotteita. Viljat ja peruna sekä tietysti valkaistu sokeri ovat turhanpäiväistä, niitä nyt vaan ei elimistö tarvitse mihinkään eikä oikeastaan osaa edes käyttää niitä ollenkaan.
Liha terveellistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tommonen napostelusyöminen ei ole elimistölle hyväksi.
Olen kuullut, että napostelu on hampaille huonoksi, mutta että koko elimistölle? No, hyvä tietää sitten. Enpä ole ajatellutkaan, että olisi paha, jos aamupalan ja lounaan välissä syö vaikkapa pari mandariinia ja töiden jälkeen esim. omenan ja appelsiinin. Ei mulla kyllä ilman niitä pysy nälkä poissa aterioiden välissä. Aamu- ja iltapalan yhteydessä syödyt hedelmät nyt sentään eivät ole napostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo "kotiruoat" ole ihan ok tavaraa, jos on lautasmalli käytössä. En niitä itse juuri laita, kunhan totean.
No jos terveellisestä ruosta puhutaan, niin kai me seurataan valtion ravitsemussuosituksia, eli vähintään 500 g kasviksia päivässä.
Tällä palstalla terveellisyys näyttää olevan mielipidekysymys. Minä syön suosituksien mukaiset määrät kasviksia, sinä saat syödä vaikka... no ei mitään.
Terveelliseen syömiseen kuuluu muutakin kuin puoli kiloa kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tarkoita, ei. Toinen on adjektiivi ja toinen, no, ravitsemussuositus. Valtion ravitsemussuositusta noudattamalla syöt kyllä terveellisesti, mutta eihän se tosiaan niistä synonyymejä tee.
Vierailija kirjoitti:
Puhun nimenomaan "tavallisilla" perusresepteillä valmistetuista, en mistään hifistelystä. Minun listaukseni mukaan suurin osa tekee.
Makaronilaatikkossa paljon vaaleaa vehnäpastaa, jossa huonot ravintoarvot.
Lasagnessa vaaleaa vehnäpastaa myös ja lisäksi rasvaisia kastikkeita, etenkin juustosoossi.
Ruskea kastike on vitsi kun raaka-aineet ovat vehnäjauho ja rasva.
Kinkkukiusauksessa kinkku 20 % lihaa ja teurasjätettä ui ruokakermassa (ruokakerma = vettä ja lisäaineita).
Kanakastike halvimmista paistiriekaleista, ui marinadissa jo valmiiksi ja mukaan edellä mainittua ruokakermaa, kyljessä valkoista riisiä.
Lihapullia jatketaan jauhoilla ja lisäaine-eineksillä (sipulikeittojauhe).
Perunat raiskataan muussissa, ei mitään pureskeltavaa, terveellinen osa kuoritaan pois, sekaan maitoa, rasvaa ja suolaa.
Kasvissosekeittoon valitaan sellaiset kasvikset ettei proteiinia juurikaan ole, maku tehdään ruokakermalla ja paketillisella sulatejuustoa.
Kala on maailman saastuneimmasta merestä.
Otantanahan tuo on aika surullinen lista, mutta koostuuko todella ison enemmistön ruokavalio tuollaisista ruoista? Ja nuokin ruoat voi tehdä paljon terveellisemmin.
Ruskea kastike? tekeekö joku nykyään ruskeaa kastiketta ja jos tekee, niin mihin tarkoitukseen? Ei kaikki osta halvimpia mössöjä, väittäisin että enemmistä ei osta paistiriekaleita jne.
Osana monipuolista ruokavaliota kaikki noista, paitsi ehkä se ruskea kastike ja sipulikeitto lihapullissa ovat laadukkaista raaka-aineista tehtynä aivan hyviä ruokia osana monipuolista ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha terveellistä?
Pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englantilaiset luulevat, että kun pekoniin, chipseihin ja valkoiseen leipään perustuvaan ruokavalioon lisää leseitä, niin se muuttuu terveelliseksi.
En kai minä väittänytkään, että ne muuttuisivat terveellisiksi. Ihmettelin vain, että onko koko ruokavalioni sitten pilalla, jos aloituksen ruokiakin syön. Ehkä sitten olen ihan idiootti, kun kuitenkin pidän omaa ruokavaliotani kuitenkin huomattavasti parempana, kuin tuota esimerkiksi ottamaasi englantilaista versiota.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on ihan kiintoisa miettiä. Luulen, että menemme metsään, jos alamme suurennuslasilla syynäämään joka ruoka-ainetta erikseen, että mitä ravintoaineita siellä mahtaa olla, kokonaisuus ratkaisee. Mutta mutta. Kun se kokonaisuus on Suomessa monilla ollut aika huono! Minusta "tavallinen kotiruoka on riittävän terveellistä, vitamiinilisiä ei tarvita"-hokema on aika vaarallinen, koska se tavallinen on tarkoittanut usein sitä höttöisintä vehnäjauhoa, jonka kyljessä on näön vuoksi joku pieni liha- ja kasvisosuus. Ja sitä siis USEIN, siihen pasta-ateriaan pari kertaa viikossa nyt tuskin kuolee kukaan. Samaten on ihan hullua haikailla jotain mennyttä suomalaista ruokakulttuuria, isoäitien ruokaa. Vuonna 1940 syntynyt äitini söi lapsena ja nuorena perunoita ja kastiketta (= rasvaa, jauhoja ja jokunen lihasattuma) ateriasta toiseen, vuodesta toiseen. On kyllä sanonutkin, että oli näin jälkikäteen ajatellen aika huonossa kunnossa. Samaa olen kuullut muiltakin eli eivät olleet edes mitään erityisen köyhiä tai sivistymättömiä perheitä. Eli minusta on hyvä olla hifistelemättä ja panikoimatta, mutta tervettä järkeä sopii käyttää.
Minunkin äitini syntyi 1940, ja kyllä vielä omassa lapsuudessani 80-luvulla (olin perheen iltatähti) meilläkin syötiin aika paljon pottua ja kastiketta. Kesällä oli enemmän rehua siinä rinnalla, talvella korkeintaan puolukkasurvosta ja itse mehustettua mehua. Osittain kyse oli pyrkimyksestä omavaraisuuteen, osittain ihan puhtaasta köyhyydestä. Kaupasta ostettiin mahdollisimman vähän. Leivät leivottiin itse, potut oli omasta maasta, ja niitä sai santsatakin.
En enää itse syö tuolla tavalla enkä sitä puolusta, mutta kyllä nykypäivän ihmiset ovat poikkeuksetta sekä lihavampia että huonokuntoisempia kuin me silloin.
Sen muistan, että kaksi pienehköä ruokakassia viikossa riitti viisihenkiselle perheelle. Nykyään ostan saman verran yhdellä kauppareissulla. Ja mitä kasseissa tuolloin oli: no voita, maitoa, jauhoa, sokeria ja hiivaa. Ja kahvia tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta ei viljoissa, perunoissa, eikä edes valkaistussa sokerissa ole mitään vikaa. Ihmiskehohan tarvitsee näes tietyn määrän energiaa säilyäkseen ja em. ovat helppoja, halpoja ja ekologisesti ajatellen vähän resursseja vaativia tapoja tarjota ihmiskunnalle energiaa.
Maitotuotteissa ei myöskään ole mitään vikaa, ei niin rasvaisissa kuin vähärasvaisissakaan. Päinvastoin, loistava proteiinin ja kalsiumin lähde.
Mutta ei helppo, halpa ja ekologinen tarkoita terveellistä. Enkä ymmärrä miksi syödä vähärasvaisia maitotuotteita (maito on muuten vasikan ruokaa), ravitsevampaa se rasvainen on.
Ei, mutta ei se myöskään tarkoita epäterveellistä. Ja hiilihydraattipitoinen ei ole millään muotoa synonyymi epäterveelliselle. Tai terveelliselle, jos niikseen.
Joo, ja hirvi on susien ruokaa ja puolukat on karhujen ruokaa. Mitä sitten? Tarkoittako se jotenkin sitä, etteivät myös muut lajit voisi ruokiia itseään samalla ruoalla?
Jos ruokavalio ei muuten sisällä tarpeeksi rasvaa/energiaa niin rasvapitoisten maitotuotteiden suosiminen on perusteltua. Jos rasvaa tulee jo muista lähteistä tarpeeksi tai jopa liikaa, vähärasvaiset ovat perustellumpi vaihtoehto. Duh.
Kun kuluttaa kaiken niin sitten voi syödä mitä haluaa. Kotona lööbaaminen ei myöskään ole terveellistä. Enemmin tekee ruokaa kun lööbaa. Ruskeakastike itsekerätyt sienet hieman tomaattipyrettä menee kuten myös itse kalastettu itämerenkala, on se vaan terveellistä olla veneessä rannalla tai ulkona vaikka ei tulisi kalaakaan + ne omegat jos ei ole kokeillut ei tajua mitä oikeasti tuore kala tarkoittaa.
Onko alapee koskaan maistanut tuoretta kalaa?
Ei se salaatti muuta huonoa hyväksi.