Lentäkone ja paniikkikohtaus
Olisiko täällä ihmisiä jotka pystyis kertomaan omia kokemuksia paniikkikohtauksesta lentokoneessa? Itse oon lentänyt viimeksi 4 vuotta sitten ja ekat paniikkikohtaukset alkoi noin 3 vuotta sitten . Oon alkanu miettimään ja pelkäämään että mitä tapahtuu kun seuraavaks lennän .. Oon aina nauttinut lentämisestä ja en ole ikinä saanut koneessa mikäänlaista paniikkia. en saa paniikkikohtauksia kun pari-kolme kertaa kuussa nykyään mutta silti mietin että jos saisin lentäessä hirveän kohtauksen . Kokemuksia kaivataan :)
Kommentit (7)
Ei ole diagnosoitu kun en ole mihinkään mennyt asiat puhumaan enkä siis oo ikinä kokenut tarvetta alottaa lääkitystä. Mut kohtaukset tullu just busseissa yms niin pelkään että tulis koneessa pakottava tarve päästä ulos yhtäkkiä
Mulla on ahtaanpaikan kammo ja se tulee erityisesti tiloissa, joita en voi itse taysin kontrolloida (esim. en paase lentokoneesta tietenkaan pois silloin kun haluan vaan sitten kun lento loppuu). Ystavien tai puolison kanssa lentaminen auttaa, joskus myos pieni maara alkoholia. Olen myos harkinnut rauhoittavien hankkimista, jos oikein hankalaksi menee. Laakari kylla maaraa pienen maaran Valiumia tms. tahan tarkoitukseen.
Ehka tarkeinta on se, etta en paasta ajatuksiani vaeltelemaan ja sitten taysin valloilleen, vaan keskityn esim. katsomaan tabletilta jotain komediaa, lueskelemaan lehtia tai juttelemaan vieruskaverin kanssa.
Jos paniikkikohtaukset hairitsevat jokapaivaista elamaasi, suosittelisin kaymaan terapiassa. Silla paasisit ns. ongelman ytimeen ja kognitiivisen kayttaytymisterapian tarkoituksena on ainakin oppia hallitsemaan ja tunnistamaan omia ahdistustiloja niin, etteivat paniikkikohtaukset paase valloilleen.
Mä sain kerran paniikkikohtauksen koneessa. Sen jälkeen oonki pyytäny lääkäriltä varuulta rauhoittavia. En oo kertaakaa kyllä tarttenu
No en tiedä millaista on olla lentopelkoinen, kun lennän työkseni. Mutta kehottasin sinua kuitenkin koneessa ihan heti kertomaan henkilökunnalle, jotta tietävät tuosta sinun pelostasi saada paniikkikohtaus. Silloin koneen henkilökunta voi pitää tilanetta silmällä, auttaa tarvittaessa, keskustella mahdollisesta lentopelostasi, ja he silloin tietävät mikä on homman nimi, jos saat paniikkikohtauksen.
Moni neuvoo sinua varmasti lääkitsemään itsesi tai juomaan alkoholia. ÄLÄ TEE NIIN! Syy on ihan siinä että kykysi pitää itsesi ja hermosi kasassa alenee. Olet varmasti nähnyt itsekkin ihmisiä jotka humaltuneena tai lääkkeen vaikutuksen alaisena käyttäytyy typerästi.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä millaista on olla lentopelkoinen, kun lennän työkseni. Mutta kehottasin sinua kuitenkin koneessa ihan heti kertomaan henkilökunnalle, jotta tietävät tuosta sinun pelostasi saada paniikkikohtaus. Silloin koneen henkilökunta voi pitää tilanetta silmällä, auttaa tarvittaessa, keskustella mahdollisesta lentopelostasi, ja he silloin tietävät mikä on homman nimi, jos saat paniikkikohtauksen.
Moni neuvoo sinua varmasti lääkitsemään itsesi tai juomaan alkoholia. ÄLÄ TEE NIIN! Syy on ihan siinä että kykysi pitää itsesi ja hermosi kasassa alenee. Olet varmasti nähnyt itsekkin ihmisiä jotka humaltuneena tai lääkkeen vaikutuksen alaisena käyttäytyy typerästi.
On eri asia juoda pieni maara alkoholia kuin vetaa kannit ja sekoilla. Samoin myos laakkeiden kanssa. Tai alkoholin ja laakkeiden sekakaytossa! Jarjen kaytto on sallittua...
Tiedan montakin ihmista, jotka ovat pystyneet lentamaan otettuaan laakarin maaraaman laakkeen tai jopa vain pitamaan sen mukanaan kasimatkatavaroissa niin etta se on helposti otettavissa. Oma lentopelkoni ei halvene alkoholia nautittuani, mutta esimerkiksi yhdella alkoholijuomalla on minuun rauhoittava ja rentouttava vaikutus.
Et saa paniikkikohtauksia kuin pari kolme kertaa viikossa :D
No oikeasti, onko diagnosoitu?